Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 4445 ggr
Irmelinis
2015-11-27 17:26

Skillnad zobel blå, zobelsiames blå/brun

Finns det något knep för att se skillnad på (utan att kolla genkoden)

zobelsiames blå och zobelsiames brun 
och 
zobelsiames blå och zobel blå? 

De är ju så lika ibland, och ibland inte alls. En ljus zobel blå kan ju se precis ut som en zobelsiames.. jag vet att siamesen ska vara lite gulaktig, men så fort en blå skiftar lite i brunt (och därmed kan förväxlas med zobelsiames brun) så tycker jag det är svårt att se om den är siames eller inte. Är förvirrad 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Irmelinis
2015-11-28 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Någon som vill gissa vad den här lilla ungen är för färg? Är hon zobelsiames eller en väldigt ljus zobel blå? 
(på bild nr 3 är hon den brunaktiga som ligger vid kanten och sover) 

Hennes syskon är 2 st mörka white zobel blå, 1 zobel blå och (antagligen) 1 ljus zobelsiames. 

mor: white zobel blå 
mormor: zobelsiames blå 
morfar: white zobel blå
mormorsmor: zobelsiames blå 

far: white zobel blå
farmor: zobelsiames blå 
farfar: white zobel blå 
farfarsmor:white zobel brun 
farfarsmor: white zobel blå 

ps. jag har fått bilderna skickat till mig av uppfödaren

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-11-29 10:23
#2

Efter att ha kollat på massor med bilder, och läst om zobel och siames, så har jag kommit fram till att hon måste vara white zobelsiames blå. Får inte ritigt ihop genkoderna korrekt dock, siames är ju gul.. Och enfärgad? Am_Bb C_dd ggo ?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-29 10:39
#3

#2 För att vara gul måste det vara bb, Bb är bärare av gul. En zobelsiames är enfärgad ja, men en white zobelsiames är otter, dvs go_. Otter är dominant över enfärgat och skrivs därför före g, samt att vi inte vet om hon är bärare av enfärg eller inte så därför skriver vi bara go. 

Jag kan inte tillräckligt om zoblar och siameser för att säga säkert huruvida hon är zobel eller siames, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. White och blå är jag 100 % säker på i och med viltzonerna och det faktum att endast blå är möjligt av det vi vet, men vad som ska stå däremellan är jag mer osäker på. Tycker personligen att hon mer ser zobel ut om man jämför med denna: http://alltomkaniner.weebly.com/uploads/5/0/2/4/5024933/5261194_orig.jpg Men som sagt, jag är inte jättesäker på zoblar och siameser😉

Irmelinis
2015-11-29 10:54
#4

Ja just det. Det är föräldrarna som är bärare av gul. (om jag fattat det rätt)

Mor och far är båda: am_ Bb C_ dd gog

På bilden av ljus zobel blå du visar så är det ju väldigt likt, det är så svårt att se om det är siames eller inte. Kanske bara får vänta och se helt enkelt, färgerna kan ju ändra sig en hel del. Ungen har redan blivit mycket ljusare på kroppen sen dessa bilderna togs.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-29 11:58
#5

#4 Precis🙂

Ja, det är nog det bästa, brukar vara lättare att se när de är äldre (förhoppningsvis😉).

Irmelinis
2015-11-29 16:27
#6

Fast om de är zobel allihopa så blir det nog amam på A-locus på både mor, far och unge. Alla tre bär ju på dubbla zobelanlag, antar jag. Och när både mamman och pappan är white, blir det go go på sista delen då? 

amam  (?) C_ dd go go

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
[RC1393]
2015-11-29 18:06
#7

#6 Det kan du inte veta säkert. Eftersom de gett ungar som inte är white också så bär föräldrarna enfärg och därmed kan ungarna också göra det, därför skriver du go_. Skulle hon senare ge endast otter med med en enfärgad kanin så kan du med säkerhet säga gogo, men inte annars. Zoblar kan bära a, alltså vit rödögd, därför kan du inte säkert säga amam heller. Räcker med att ena föräldern bär a för att din hona ska få det. Samma sak här, ger hon bara zoblar med en vit rödögd så är hon definitivt amam, annars säger man am_

Irmelinis
2015-11-29 18:22
#8

Ahaaa.. jag trodde ungen automatiskt alldeles säkert fick dubbla zobelanlag när båda föräldarna är det, ett anlag från varje förälder,  och eftersom de har zobel så långt bak på båda sidor i släkten. Men så säker kan man ju inte vara då…

Så klart, du har ju rätt, det är ju en unge i kullen som inte är white. Glömde bort den.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-29 19:11
#9

#8 Det är lurigt. Jag brukar, per automatik, räkna med att en kanin som inte har det mest recessiva anlaget synligt kan bära det dolt istället, men den kan ju lika gärna ha dubbel upplaga av något så då får man skriva _ tills man testparat och vet säkert.  Hoppas du förstod mitt svammel🤔

Irmelinis
2015-11-30 15:10
#10

Jag förstår precis, men kan inte lova att jag kommer ihåg exakt det du förklarade nästa gång, haha. Ibland går det långsamt att lära sig 😃

Ville gärna klura ut det där om gulanlagen på denna lilla tjej och hennes mamma,  det kan vara intressant att veta när jag väljer hane åt dem sedan.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-11-30 16:45
#11

#10 Absolut, det är supersvårt innan man fått kläm på det hela! 

Lycka till med det!🙂

Irmelinis
2015-12-25 16:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#12

Uuugh, nu när hon 9 veckor och det är fortfarande svårt att se Vilken färg? hon är. Ska ta bättre bilder snart, men vet inte om det kommer hjälpa. Hon är fortfarande rätt mörk, en siames borde väl vara mycket ljusare? 

På hennes härstamning står det nu "ljus white zobel blå eller zobelsiames blå", haha.  Ingen vet😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: