Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2014 ggr
Svartsynt
11/24/15, 9:55 AM

Intressant teori om Livmodercancer

Igår kastrerades min 6 månader gamla hermelinhona Ruby hos Vettris veterinärklinik i Umeå. Kastreringen gick bra och nu försöker jag bara få igång henne att äta igen. 

Då jag hämtade henne igår frågade veterinären "Klappar ni henne ofta?" och jag svarade "Ja…?" lite undrande och hon sa "Det märks" och sedan förklarade hon att det var jättebra att jag valde att kastrera henne för det syntes redan förändringar på livmodern och detta beror på att hon blivit mycket klappad och hanterad. Enligt henne så frigör klappande/strykande över ryggen de hormoner i livmodern (blir samma effekt som om en hane skulle hoppa på hennes rygg för att para sig) som så småningom leder till livmodercancer. Därför drabbas de keligaste/trevligaste honorna som blir mest hanterade och kelade med av sina ägare tidigare och dör oftare än de bitska/vilda honorna som inte blir klappade lika ofta. 

Jag visste att risken för livmodercancer hos kaninhonor är väldigt hög (70-80%?) men jag har aldrig vetat om orsaken. Denna teori har jag aldrig hört tidigare och jag tycker det var ganska intressant. 

Vad säger ni om detta?

Annons:
Tjeja
11/24/15, 10:05 AM
#1

Intressant! Det låter ju logiskt helt klart och skulle inte förvåna mig om det gäller alla sortes tamdjur!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Smilla Kanin
11/24/15, 10:28 AM
#2

Det kommer jag ihåg att min bästis sa till mig när vi skaffade min nu kastrerade hona. Min hona hade väldiga problem med humöret. Men hon klappas en hel del (innan också). Har hört att de kaniner som är brunstiga ofta har stora chanser att få cancer i livmodern. Kan det då bli så att min hona som klappades (klappad ju nu också såklart) och var brunstig väldigt ofta hade dubbelt så stor risk? En liten teori bara. Hon hade en början på cancer i livmodern…

Irmelinis
11/24/15, 10:42 AM
#3

Ja, den teorin tror jag på. Har tänkt på det själv också, samma gäller ju hundar när de löper och även när de är skendräktiga och man klappar dem så stimuleras hormonerna till mjölkproduktionen i juvren, vilket kan vara farligt om det händer för ofta pga juvertumör. Min tik älskar att bli kliad på bakdelen, då speciellt vid löp, medan min hanhund mest gillar att bli klappad på bröstet.. Kan man ju räkna ut varför.. ;) Det är ju inte så kul att tänka på PARNING varje gång man gosar med sin kanin, men såna associationer och instinkter väcks säkert omedvetet i kaninens hjärna när jag klappar den ;) Ialla fall en bra påminnelse att kastrering av extra keliga honor är viktigt. Eller de som har väldigt lätt till brunst.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
11/24/15, 11:11 AM
#4

Vad läskigt att läsa.. Då jag själv haft en hona jag fått avliva pga livmodercancer.. :(

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
11/24/15, 11:30 AM
#5

Jag tror inte så mycket på det där eftersom jag aldrig fått veta vad dessa hormoner exakt gör. De hormoner som sätter igång ägglossningen hos kanin (även hos kattdjur) kommer från hanens sperma och transporteras därefter till honans hjärna och signalerar PARNING vilket, som sagt, gör att ägglossningen kommer igång. Vad dessa påstådda hormoner som påstås frisättas vid klappning gör har jag ingen aning om eller om de överhuvudtaget finns så jag litar inte på veterinärernas uttalanden. Är det någon som känner till en vetenskaplig rapport från säker källa (och inte enskilda veterinärers uttalanden och ryktesspridning via nätet) så är jag mer än tacksam, har tyvärr märkt att mycket inom veterinäryrket gällande kaniner ofta är florerande rykten😕

farvendal
11/24/15, 12:59 PM
#6

Jag har också hört det och tror att det nog kan stämma till en viss del. Jag tror framförallt att det gäller när man klappar och gnuggar med fingrarna (alltså att man inte klappar med handflatan utan snarare med fingrarna) längs ryggen och upp mot skuldrorna (det känns mer stimulerande)

Jag klappar sällan mina kaniner på det området av den orsaken, jag kliar de på kinderna, runt öronen eller i nacken, eller klappar på bakre delen av ryggen ner mot rumpan. 

Har dock svårt att tro att en 6 månader gammal kanin utvecklar cellförändringar av bara den orsaken. Troligen är det flera faktorer som spelar in. 

Skulle gärna vija läsa lite vetenskapliga artiklar om detta.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
zezagena
11/24/15, 1:05 PM
#7

Oxå mkt tveksam till dessa rön från din veterinär 🤓 Det som lär skydda mot livmodercancer är ju just kullar/ungar så kan köpa att honor som brunstar ofta drabbas mera då det ju hormonellt betingat.  Precis som hos kvinnor så är ju ex många barn/graviditeter ett " skydd" mot hormonell bröstcancer 😉

Irmelinis
11/24/15, 1:51 PM
#8

Fast hos hundar är det ju en myt att en kull valpar håller tiken frisk från livmodersjukdomar, det är ju ett gammalt rykte nu bara. Många har tagit kull på sina blandraser för de fått höra att deras tik måste få valpar för att inte bli sjuk i livmodern, men det är det numera ingen påläst hundägare som tror på. Om en graviditet är skydd mot bröstcancer så är väl en kull kaninungar skydd mot juvertumörer och inte livmoderscancer, iså fall, om man ska jämföra samma kroppsdelar..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
11/24/15, 1:55 PM
#9

Naturligtvis tror jag inte att ENBART klappar och kel orsakar skadliga hormonförändringar, förmodligen är det en genetisk faktor som finns där från början också, plus miljö, kost, täta bruster osv i kombination med klappar och kel.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Maleficum
11/24/15, 4:47 PM
#10

Fråga "min" veterinär (som dock "enbart" är hund/kattveterinär) och hon svara såhär: "Har aldrig hört det där med kaniner och klappning. Var på kurs med Cecilia Trägårdh och hon nämnde det inte trots att vi pratade om livmodercancer. Inte heller har jag hört eller läst det någon annanstans när jag läst på om kaniner. Står det något i din bsavabok? Ska fråga Gunnel eller annan guru vid tillfälle. Låter lite "skumt" rent spontant om det skulle stämma men vem vet.." Ska se om jag har tid imorgon att kika i bsavaboken om det står något där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

farvendal
11/24/15, 7:46 PM
#11

Gunnel är den jag hört säga det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Svartsynt
11/24/15, 9:06 PM
#12

#9 Jag tror likadant som dig då! 🙂

Men oavsett vad orsaken nu än är så är jag glad att Ruby är kastrerad nu och jag hoppas att hon får bli frisk och långlivad och att jag kan klappa henne så mycket jag (och hon) vill! 😃

jolle1234
12/29/15, 9:08 PM
#13

Det e ju faktiskt ganska lågiskt om man tänker efetr..

Annons:
[Indii]
12/29/15, 10:49 PM
#14

#11 Jag har också hört det från henne.

Elsaharr
12/29/15, 11:06 PM
#15

Någon som vet om det finns någon mer forskning om detta? 🙂

Zingo ;D

[Vårnatt]
12/29/15, 11:56 PM
#16

Jag tror nog inte riktigt på det. Uppkomsten till cancer är ju att kroppen misslyckas att korrigera felaktiga celldelningar, om hormoner skulle kunna vara en stor orsak till detta så skulle ex. p-piller mm kunna orsaka cancer mm med tanke på att man då får en extrados av östrogen (motsvarande det klappandet skulle ge honkaniner) ? Dessutom så brukar väl kaniner putsa varandra här och där, och dominansridning förekommer ju hos kaniner som bor ihop. Har någon erfarenhet av att kaniner som bor ihop oftare fått livmoderhalscancer? Är inte super på detta med hur cancer uppstår men vad jag vet så har den generella forskningen inte kommit så pass långt att man skulle kunna konstatera att beröring har påverkan, snarare dålig kost  och stress.  För mig är det en helt främmande hypotes och har aldrig hört någon tagit upp den synvinkeln innan. Hoppas inte att någon veterinär framför antaganden som fakta för djurägare!

[Vårnatt]
12/30/15, 12:01 AM
#17

dålig kost= processat,  med bekämpningsmedel mm :)

Zabbio
12/30/15, 12:03 AM
#18

#1 Fast kaniner är ju annorlunda än tex hund då de inte ''löper'' eller ''brunstar'' (det går perioder när de är mer mottagliga för en hane, men det är själva betäckning som orsakar ägglossning till skillnad från hund och människa).
så det behöver inte stämma på andra djur alls, då klapp och kel inte lär ge ägglossning.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: