Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1115 ggr
Fridaaaa
11/23/15, 9:16 PM

Börjat rycka i gallret - igen

Messi hade en kort period när han var yngre när han rök i gallret men slutade sen och inte gjort på flera månader nu men börjat igen, och fattar inte varför :/

Han bor i en innebur  på 150x60. Han har tillgång till ett rum på 5-6 kvm stora delar av dygnet. Får komma ut i sele/hage när vädret tillåter, dock snö och minus nu så nu blir det typ bara inne.

Han är inte intresserad av "pelletsboll" eller leksaker
(han får i princip ingen pellets, bara som godis enstaka gånger så går inte att göra något med det), grenar har han.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
AkaiTsuki
11/23/15, 9:23 PM
#1

Om det är så att djur känner energier och hur de ändras, vilket jag tror på. Så kan det vara att någon gång ville han ha uppmärksamhet, började gnaga och märkte oj, energin av den personen ändrades. Sen pröva igen.. energin ändrades igen.. 

Vilket ledde till att han började igen.. men det här är bara en teori.

 Iallafall så lista ut vad han vill med gnagandet, och vänta ut att "ge"det till honom då han inte gnagar.  Det kan ju såklart ta tid.. Vilket all träning gör

Hoppas det löser sig 🤔

//Joanna

Fridaaaa
11/23/15, 9:29 PM
#2

#1 Nja jag tror inte riktigt på den teorin då ingenting är mer annorlunda än vad det varit senaste månaderna nämligen :) Aldrig märkt på någon kanin vi haft som "påverkats" av sånt.
Jag gissar på att han vill ut från buren men han kan inte vara lös dygnet runt. 
Eller mer uppmärksamhet men han får mycket uppmärksamhet när vi är hemma.  Men jag ger inte honom uppmärksamhet när han gnager, om det inte håller på för länge, då säger jag till för bland annat hans tänders skull.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
11/23/15, 9:49 PM
#3

Du kanske kan aktivera honom mer genom lite enklare hinderhoppning inomhus? Eller klickerträning tillexempel. Annars kanske en större bur skulle vara något?

Fridaaaa
11/24/15, 10:16 AM
#4

#3 Finns inte plats till större bur tyvärr, pga ingångarna. Då blockar det. Enda är längre bur, 10 cm men inte mer :( Har honom i det rummet då han kan vara lös där med öppen bur, fungerar inte i vardagsrummet pga uttag, soffa ect. Sedan har rumsrenheten fungerat mycket bättre sedan jag flyttade dit buren.
Jag har provat att göra trix utan klickerträning men han har varit sådär intresserad av det, små små stunder sedan vill han göra annat. 
Försökt hoppa med honom ute men han tycker hoppning är sådär kul :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
11/24/15, 10:45 AM
#5

Klickerträning är meningen att man ska köra väldigt korta stunder. Bara fem minuter i taget med hund, och ännu kortare stund med kanin (typ 30 sekunder, sen paus och göra annat i fem minuter, sen 30 sek träning igen, sen paus osv..) beroende på hur lättlärd och motiverad kaninen är. Fixa extra gott godis för att höja motivationen t.ex klipp ett russin i fem pyttebitar och ge som belöning, ett russin ger fem träningstillfällen ;)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
11/24/15, 11:27 AM
#6

#5 Jo det vet jag om :) Har hund, så vet det där med korta stunder ect :)
Klickertränar dock ej (jag gillar inte klickerträning) men tränat med belönnign men de han gillar mest kan jag inte ge så ofta (morötter, äpple). Och inte heller pellets så mycket/ofta (han lägger på sig lätt) :/ Och tröttar inte ut speciellt mycket heller för honom :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
11/25/15, 7:24 PM
#7

Träning med belöning funkar ju likadant som klickerträning, samma mängd godis och samma antal minuter. Använd pelletsen som han ändå får som frukost eller middag, dela i små, små bitar så de räcker länge. En enda äppelklyfta eller morotsstav kan man också dela i 7-8 bitar så att en sån liten bit räcker till två eller tre träningspass på 30 sekunder vardera. Eller tre stycken pellets bitar delade i hälften. Det kan du inte säga att det är för mycket eller för ofta, är ju knappt inget alls. Det kan man sprida ut över veckan så att han får lite extra hjärngympa då och då. Behöver inte vara varje dag. 

Klickerträning (även utan klicker och bara belöningar) är ju bra då det gäller att djuret ska lista ut själv vad den ska göra, och därför blir tröttare i huvudet. 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
11/25/15, 7:27 PM
#8

#7 Han får pellets enbart som godis någon dag på helgen aldrig annars. 
Det tröttar inte ut honom de korta stunderna tyvärr. Har redan provat och biter inte på honom överhuvudtaget :/  
Godis vill jag inte ge dagligen, inte ens små mängder. Gurka har jag dock tränat med.  Eller när det är godisdag. Men han tröttnar som sagt snabbt, kör max 1 minut per gång, och det tröttar inte ut honom :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
11/25/15, 7:30 PM
#9

Har inte sagt något om dagligen. Sprid ut över veckan, sa jag. En morotsstav på måndagen, tre bitar pellets på onsdagen, en äppelklyfta på fredagen, tre pelletsbitar på söndagen.. osv.. På en vecka blir det ju ungefär det som du ger nu ändå. Men ja, bara en förklaring, jag vet att du inte gillar det.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
11/25/15, 7:33 PM
#10

#9 Han får nu godis 1-2 ggr/vecka max. Annars går han upp i vikt. 
Och träning med så lite godis som det skulle bli, skulle inte trötta utom honom överhuvudtaget tyvärr, krävs mer än så :( Redan provat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
11/25/15, 9:00 PM
#11

Tyvärr är det så att har man gett kaninen större yta en gång, och sedan stänger in den, så kommer den någon gång under dygnet vilja komma ut igen.

Jag har två kaniner inne. Den ena skuttar fritt mellan bur och en madrass medan den andra sitter i en bur med regelbundna "rastningar" (alltså till exempel sitter i buren 2 timmar, kommer ut ur buren 2 timmar och så vidare). Den som skuttar fritt har sina sätt att berätta att något är fel (aka. vill ha mat). Han bryr sig inte om gallret, utan han går på lister och väggar. Eftersom att kaniner är nattdjur så är han mest aktiv på nätterna. När höet har tagit slut (aka. han har dragit ut allt hö och kissat på det) så börjar han gnaga på kartongen jag satt över listerna. Jag är så van att jag vaknar av minsta lilla ljud och jag är helt säker på att det är som #1 säger. De känner av energier, extremt vaksamma på omgivningen och på vad vi människor reagerar på. För jag kan vakna, men inte röra mig, och hör hur han direkt slutar bita och hoppar fram till kanten av madrassen där vi brukar "mötas". Gör jag inget går han direkt tillbaka till att bita på kartongen, och då får jag ju traska upp och ge honom hö.

Han som kommer ut i omgångar gnager endast på gallret när han tycker att det börjar bli tråkigt eller om han vill ha mat.

Jag tror inte det finns något man kan göra mot gallerbitning mer än ge dem det de vill ha - mer utrymme. Eller genomlida ljudet från skakandet av gallret, till slut kanske han slutar.

Inte så mycket till hjälp kanske, men det jag egentligen ville säga var att #1's teori är i min mening mycket trovärdig och kanske värt att tänka på.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
11/25/15, 9:09 PM
#12

Glömde fråga om han har grävlåda att aktivera sig med?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Irmelinis
11/25/15, 9:23 PM
#13

Energier tror jag inte det är, utan mer att de just är extremt vaksamma på omgivningen dag som natt. De hör bättre, luktsinnet är starkare än vårt eget och allt det där. Behövs inga energier, det är annat som flyger runt i luften som de uppmärksammar med sina sinnen och reagerar på, tror jag. 

Messi är nog helt enkelt en jobbig och känslig tonåring just nu, som helst av allt vill göra sånt han inte ska 😉

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
11/25/15, 9:57 PM
#14

#11 Han är dock van vid det, varit så sedan han kom hit som 8 veckors unge. Att vara i hage/huset på dagen, buren nattetid. Så inget ovanligt för honom,

Ja jag tror inte på sånt tyvärr, och är inget annorlunda nu jämfört med tidigare. heller. Men alla tror vi på olika :)

Inte bra för hans tänder, risken är att han fördärvar dem. Jag kan stå ut, men märks på t.ex marsvinen att de blir oroliga och stör sig av det nämligen. Och de är inte i samma rum utan rummet bredvid.

Han kan tyvärr inte ha mer utrymme nattetid pga katter & hundar (finns inte dörrar in dit)

#13 Måste dock göras något, för är ju inte bra för hans tänder :/ Och då påverkar marsvinen när han håller på som mest :/

#12 Han har toalåda i buren. Och sedan brukar jag ha låda utanför buren med spån som han kan gräva i, men får inte plats med dubbla i buren och han har spån som underlag.  Vet inget annat jag kan ha då jag  inte kan ha t.ex torv för att det dammar och sätter sig på möbler :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
11/25/15, 10:04 PM
#15

Klart det finns plats för en till låda i buren. Jord har jag fått som tips? när jag frågat efter bra grävmaterial. Släng in halm till honom också som han kan leka runt i? :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Fridaaaa
11/25/15, 10:06 PM
#16

#15 Nej då får inte huset plats. 
Halm har jag haft men märktes att han blev för varm av det :/ Sedan bajsade han massa utanför lådan :/ precis fått han till att bajsa i sin låda :/

Och eftersom han har spån i buren och jag inte vet annat material som är lämpligt inne som inte dammar speciellt mycket, så är det ju inte lönt heller ./

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
11/25/15, 10:08 PM
#17

Sätta upp filtar igen, med typ jättemånga klädnypor. Då drar han garanterat inte in den i buren.

Zingo ;D

Fridaaaa
11/25/15, 10:10 PM
#18

#17 Han  drar ner det, provat, sitter inte tillräckligt hårt.
Sedan blir det för "tätt", blev varmt och så i buren, eftersom det blir minst 8 timmar

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moalinn
11/25/15, 10:47 PM
#19

Du har en bur som är 150 lång, hur stort hus har du om huset inte får plats om du har en liten låda till? Har en bur som är 140, där får det plats två lådor helt utan problem + ett hus, en sitthylla, matskål, vattenskål och hörntoalett (som han använder som sovplats.) Pinnar och annat pyssel också såklart.😛

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Frosstis
11/25/15, 11:59 PM
#20

hur kan han dra av filten? Jag har för en stor usa filt framför buren ibland och har ändå kompostgaller = stora springor och han drar inte in filten

Annons:
Fillippa NP
11/26/15, 12:09 AM
#21

Vår ena kanin gnagar galler. Men det gör hon enbart om hon ser oss och vill mysa eller är hungrig. Vår andra gnagar inte galler men hon meddelar på annat sätt :) (genom att ta metallskålen och slå den med porslinskålen så det pangar. Då vill hon ha mat eller uppmärksamhet) Haha ;) Finurliga små under 😍 Så vårt problem med gallret tror jag enbart beror på att hon vill förmedla något till oss. För så fort vi närmar oss buren så slutar hon och väntar på att bli kliad eller få mat ^^

Fridaaaa
11/26/15, 8:28 AM
#22

#19 Han får ingen yta att röra sig på med en låda till. Sedan har jag hans "höhäck" i mitten så därför får det inte plats med en låda till. Eller ja plats och plats, blir trångt för honom. Han har ett hus som är längsmed hela kortsidan, så han får plats att ligga raklång på den. 
Så som sagt plats är ju alltid relativt men man ska ju inte trycka in en "massa" i buren, då blir det ju bara trängre för honom. 
Han gräver ändå knappt i grävlådor. Vet inte om det beror på att det är spån i eller vad det beror på, men han har knappt rört när jag haft med torv i, i hagen hellerså.

#20 Fråga mig inte hur han lyckas men han har dragit ner det. Klämmorna har lossat när han dragit till. Testat både på in och utsidan.  (mer än en gång)

#21 Förmodligen vill han ut/ha uppmärksamhet. Men det kan han inte få då.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
11/26/15, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Såhär roligt kan man ha det när man är lös xD

Men han ryckte i gallret imorse :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Usagi_
11/26/15, 9:45 PM
#24

Sätt upp kompostgaller typ 5cm utanför buren och häng filtar? Sätt fast massa grenar på gallret så det täcker allt det han brukar bita på (om att biter på samma ställe)? Om man verkligen behöver en lösning så kan man tänka väldigt väldigt djupt efter lösningar och hur man ska fixa det så det funkar. Gäller också att försöka länge. När jag behöver lösningar så bara testar jag med allt som går typ, på vår kaninbur var ena kortsidan halft öppen, samt toaplatsen och det störde mig väldigt mycket. Så jag satte en sån svart sopsäck på nätet med buntband samt trädde över en sopsäck på gallertaket till toaplatsen och hittils (efter 4 dagar) funkar det bra och har inte lossnat. Snyggt blev det inte men fungerbart är det! Samma sak med filten över Messis bur, drar han ner den om ni har klämmor, testa med något annat sätt att sätta fast den på :) Men är det omöjligt att ha en liten Hage runt buren som han kan vara i även på nätterna? Eller får det inte plats?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

Fridaaaa
11/26/15, 10:03 PM
#25

#24 biter på olika ställen tyvärr. Får inte plats tyvärr. Samt svårt med hund ochkattsäkert :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
11/26/15, 10:17 PM
#26

Någon illasmakande "smörja" kanske?

Zingo ;D

Marsvinsmamman
11/26/15, 10:31 PM
#27

Gallerbitning är ju ett tecken på att kaninen har ett eller flera behov som inte tillfredsställs. Det kan vara utrymmesbrist, foderbrist, brist på sällskap eller brist på socialt samspel med artfrände, könsdrift etc etc… Vilket det är i Messis fall kan ingen av oss på ett internetforum veta, men vi kan ge förslag på möjliga teorier och lösningar. Nu verkar det ju som om Messis ägare har testat i princip allt hon kan utan att lyckas göra sin kanin nöjd. Och tyvärr är det ju så att vi människor ibland lever under omständigheter som vissa djurindivider inte nöjer sig med. Vi ser omplaceringsannonserna dagligen - djur som behöver nytt hem pga att hemförhållandena har ändrats på ett sätt som djuret inte trivs med. Så det är inget ovanligt. Djuren själv kan ju också med tiden utveckla behov som hemmet inte förmår möta, och då hamnar man ju i samma trista läge.

Kanske är det så att Messi kräver mer än vad ägaren kan erbjuda i nuläget? Han kanske behöver vara 100% frigående, han behöver kanske bo med artfrände etc etc för att bli nöjd med tillvaron. Om ett djur visar stor frustration över sin livssituation, och man som djurägare inte har möjlighet att förändra djurets livsmiljö, så borde man för djurets skull försöka hitta ett annat hem som kan erbjuda djuret vad det behöver, anser jag. Om det är så i Messis fall kan jag inte svara på,  jag känner varken den kaninen eller dess ägare. Jag skriver bara mina generella tankar kring ämnet, så jag hoppas att ts inte tar illa upp, om det nu inte skulle passa på hennes situation.

Annons:
Fridaaaa
11/27/15, 9:05 AM
#28

#27 Han har definitivt inte näringsbrist, inte utrymmesbrist och han umgås mycket med oss och hundarna & katterna. Så mycket socialt har han. 

Han ska inte omplaceras. Aldrig. Han är inte kastrerad så han kan inte bo med en artfrände, kommer att ske till våren. Då ska dem bo i en stor utebur. 
Här har ingenting ändrats heller sedanhan kom hit. Han är en mycket glad och nöjd kanin i övrigt, som har det superbra här, allting en kanin behöver ha och lite till. Här sitter de inte i små burar, får dålig kost ect (bara förklarar nu), utan här får de det bästa och alltid dem i förstahand. Och här omplaceras aldrig djur om det absolut inte är nödvändigt (vilket det inte är med honom, är inte som många på blocket)

Så i princip inget som stämmer i detta fallet.
Han är frustrerad när han får vara i buren. Men 100% frigående kan han inte vara. Och han är i buren max 8 timmar/natt. Och lös i princip hela dagarna då sambon är sjukskriven. Enbart i buren när vi är iväg båda två samtidigt. 

Han får aktivering: grenar, småtrix ibland, tunnel, kan undersöka saker i huset t.ex

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
11/27/15, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

5-6 kvm. 150x60 bur. Kan ut i hallen eller sovrummet när vi vill. (Elementet är tillfälligt grind annars ) Skuttar där från 7-8 till 23-24.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: