Annons:
Etikettallmänt
Läst 761 ggr
Misscat
11/20/15, 4:19 PM

Almäna frågor

Hur många kaniner bör man ha för att kaninen ska må bra? Klarar en kanin att vara enbart inomhus? Varför gräver kaninen på kläderna? Varför biter kaninen i kläderna? Hur många timmar om dagen ska en kanin vara utanför buren? Hur lång tid tar ett miljöombyte för en kanin? Hur vet man om kaninen saknar kaninkompisar?

Annons:
BaltizSimbaLukas
11/30/15, 12:04 PM
#1

Egentligen ska man ha två kaniner, men det är ingen lag. Men om man bara har en så måste den få väldigt mycket kärlek och uppmärksamhet.

Ja, men på de gillar att vara ute; på sommaren kan du ta ut den eftersom det (oftast) är tillräckligt varmt då.

Testa att ta in en låda sand eller jord som kaninen kan gräva i, för att få utlopp för grävandet. Det är en bra sysselsättning och nyttigt.

Det vet jag inte riktigt, men när kaniner är små kan de bita i saker för att "utforska" dem. Det kan ju hända att det smakar gott.

Egentligen är en timme om dagen minimum, helst ska de ha en stor bur också.

Om du menar hur lång tid det tar för dem att vänja sig vid nya ställen så beror det på väldigt mycket. Bra förberedelser är: • Låta kaninen vara på stället och "checka läget" innan den flyttar dit. • Ta med spån/halm/hö från det gamla stället så att det luktar hemma. • Låt kaninen vara ifred på det nya stället och vänja sig vid lukter, ljud och andra nya intryck.

Man kan märka det på att kaninen inte vill röra på sig, ser uttråkad ut och kanske inte vill äta som vanligt.

(Vet inte om jag har svarat exakt rätt men ungefär iallafall)

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Irmelinis
11/30/15, 3:22 PM
#2

Hur många kaniner bör man ha för att kaninen ska må bra? 
En del mår bra ensamma, andra inte. Två stycken tillsammans räcker. 

Klarar en kanin att vara enbart inomhus? 
Ja, det går bra. Men den blir nog ännu lyckligare om den också får komma ut i Hage eller koppel ibland.

Varför gräver kaninen på kläderna? 
För att kolla materialet? Testa, smaka, se vad som händer.. Kanske det luktar mat om du spillt nåt på tröjan, t.ex då brukar mina vara där och gräva och slicka lite
Varför biter kaninen i kläderna? 
Antagligen samma orsak som den förra frågan 

Hur många timmar om dagen ska en kanin vara utanför buren? 
Minst 2-3 timmar, men gärna så länge som möjligt. 

**Hur lång tid tar ett miljöombyte för en kanin? 
**Beror på om det är en blyg kanin eller inte, men räkna med 2-3 veckor. 

**Hur vet man om kaninen saknar kaninkompisar?
**Den blir rastlös och hittar på massa otäcka bus!
Eller så sitter den bara i ett hörn och är deppig.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

missan´s
11/30/15, 3:54 PM
#3

Hur många kaniner bör man ha för att kaninen ska må bra? 
Det är individuellt om kaninen trivs med kompis eller utan. Men om, så räcker det med två kaniner tillsammans. 

Klarar en kanin att vara enbart inomhus? 
Det går att ha kaniner inomhus. Dock tror jag kaninen skulle uppskatta om han eller hon får komma ut ändå ibland. Det finns ju inte alls samma möjligheter för en kanin inomhus som utomhus, som att t.ex gräva. 

Varför gräver kaninen på kläderna? 
Mina förra kaniner gjorde det ibland om de satt i knäet t.ex och ville skutta ner från famnen.  Att dom är uttråkade.

Varför biter kaninen i kläderna? 
Princip samma som övre svaret. Möjligen att kaninen kan vara i behov av att gnaga. 

Hur många timmar om dagen ska en kanin vara utanför buren? 
Så mycket som möjligt. Nu vet jag inte hur stor bur du har, men minst 3 timmar skulle jag säga, beroende på burstorleken. 

I det vilda så rör ju kaninerna på sig otroligt mycket och springer långa sträckor. Därför är det väldigt viktigt för en kanin att få ha stora utrymmen och mycket Motion och aktivering. 

Tänk på att kaninen tillbringar hela natten i buren och resten av den tiden som den inte är lös. Så om du har ute den i t.ex 1 timme om dagen, då blir det 23 timmar i buren. Så en så stor bur som möjligt och så mycket Motion utanför buren som möjligt, då tror jag att det blir toppen :)

Hur lång tid tar ett miljöombyte för en kanin? 

Ungefär 2-3 veckor, individuellt. 

**Hur vet man om kaninen saknar kaninkompisar?
**Svårt att förklara. Man märker nog om kaninen verkar deprimerad eller ensam. Någon annan får förklara bättre :P

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Fridaaaa
11/30/15, 7:40 PM
#4

Hur många kaniner bör man ha för att kaninen ska må bra?
Beror på kaninen

Klarar en kanin att vara enbart inomhus? 
Ja men roligare för kaninen att komma ut ibland samt nyttigt med frisk luft

Varför gräver kaninen på kläderna? 
Vill ha uppmärksamhet, berätta att den behöver kissa/bajsa t.ex

Varför biter kaninen i kläderna? 
Samma som ovan, bus t.ex

Hur många timmar om dagen ska en kanin vara utanför buren? 
Beror på hur stor buren är. Men så mycket som möjligt. Kaniner behöver röra på sig.

Hur lång tid tar ett miljöombyte för en kanin? 
Beror på kaninen

Hur vet man om kaninen saknar kaninkompisar?
Har den inte haft kaninkompis innan så är det svårt att veta

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: