Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1307 ggr
aliiciaj
10/25/15, 9:05 PM

Hus i bur efter kastrering?

Imorgon ska min lilla Humlan kastreras (hon är hona) och jag håller nu på och förbereder en bur till henne. Har nya handdukar som underlag och toapapper i toalådan, men funderar på om jag kan ha kvar hennes trähus i buren. Känns väldigt tomt och inte ha något skydd alls åt henne i buren, men samtidigt är det nog inte bra om hon hoppar upp på huset, eller? Huset är kanske 25-30 cm högt. Hon gillar att sova i huset ibland så skulle vilja ha kvar det, hur skulle ni gjort?

Annons:
Trebit
10/25/15, 9:08 PM
#1

När vi kastrerade Luna så hängde vi en filt över halva buren för att hon skulle få mer trygghet, hon är också en som älskar att ligga i huset och sova men hon är också sjukt klumpig när hon hoppar upp på saker, så vi ville inte riskera nåt. Det är ju inte för så jättelång tid heller!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

AnnsofieW
10/26/15, 1:27 AM
#2

Jag skulle ta bort de då såret kan spricka upp och risken för inflammation ökar. Vi gjorde som #2 skrev, täckte för en större del av buren med filt. Hoppas allt går bra, lycka till :)

Evilina
10/26/15, 10:02 AM
#3

Ta definitivt bort huset men skulle även rekommendera att ta bort toalådan och i stället tvätta handdukarna lite oftare de första dagarna. Såret är ganska ömtåligt och inte bra om hon skulle skrapa det mot kanten på toalådan. :-) Andra tips: Låt henne sitta i buren första veckan. Var noga med att få smärtstillande utskrivet Köp hem Critical care och en spruta Det är livsviktigt att hon börjar äta, locka med allt du kommer på. Se till att även ge vatten i spruta om hon inte dricker. Ha hö i en höhäck som hänger så långt ner det går. Lycka till :-)

aliiciaj
10/26/15, 10:16 AM
#4

Tack för tipsen! #3 Jag har kastrerat honor förut, så jag vet det men tack ändå :) Jag kommer ha kvar toalådan eftersom hennes toalåda har en såpass låg kant och har lagt upp filtar så att de är i samma höjd som lådan ändå. Veterinären som opererar min kanin är otroligt duktig på kastrering på kaniner och de får ett väldigt litet hål efter hennes operation. De syr även in stygnen inifrån så stygnen sitter väldigt bra. Min förra hona var helt galen efter hon blivit kastrerad, andra dagen efter kastreringen hoppade hon över kompostgallret och rymde, men stygnen satt kvar utan problem. Men nu är min hona i en riktig bur istället för en kompostgallerbur så hon inte gör samma försök. Så jag tror inte en liten toalåda skadar speciellt mycket. Veterinären tyckte inte heller det. Jag är redo med metacam och critical care som vanligt, varit med om många kaninoperationer det senaste året så att ta hand om kaniner efter operation är något jag skulle säga att jag är bra på ;) De skulle börja med att operera henne först av alla djur idag så att de kunde hålla koll på henne i några timmar innan jag hämtade, vilket känns skönt.

Upp till toppen
Annons: