Annons:
Etikettutställning
Läst 1575 ggr
[RC1393]
2015-10-15 10:10

Godkänn helfärgade scheckar

Nu finns ett gäng som vill godkänna helfärgade scheckar för att öka sundheten hos de schecktecknade raserna, bidrag med din underskrift så kanske detta förverkligas🙂

http://www.skrivunder.com/godkann_helfargade_scheckar

Annons:
Irmelinis
2015-10-15 13:38
#1

Hur vanligt är det att det blir sjukdomar pga teckningen inom den rasen?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-15 13:40
#2

#1 Parar man Kk med Kk så blir utfallet i en kull enligt statstik 25% KK, dvs vitscheckar. 

Så i en kull på 4 ungar så blir det enligt statistik 1 sjuk unge/kull. Sen är ju utfallet i en kull väldigt slumpmässigt, vilket kan ge både mer eller mindre KK i en och samma kull.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
2015-10-15 21:32
#3

#2 Fast alla vitscheckar utvecklar inte megacolon, men dessa 25 % riskerar utveckla denna sjukdom.

Frosstis
2015-10-15 22:04
#4

skrev på tidigare idag. :)

Peak303
2015-10-16 15:27
#5

#3 Fortfarande samma statistik

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
2015-10-16 15:30
#6

#5 Absolut, men påståendet att statistiskt 25 % i kullen blir sjuka stämmer ju då alltså inte, 25 % riskerar bli sjuka stämmer bättre🙂

Annons:
Sashhi
2015-10-16 18:24
#7

Skrivit på!

Not your mom, not your milk.

Peak303
2015-10-22 18:27
#8

Tycker vi puttar upp denna!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mathce
2015-10-23 18:11
#9

Rent praktiskt hur skulle det gå till. En scheck är ju en speciell teckning. 
En helfärgad scheck är ju inte en scheck!

Fridaaaa
2015-10-23 18:35
#10

#9 Finns enfärgade tysk jättescheck. Och det fungerar med den aveln vad jag vet

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
2015-10-23 19:03
#11

#9 Och det ska hellre födas upp djur med potentiella magproblem som är direkt emot svenska djurskyddslagar? Finns ju lösningsvarianten att ge avdrag för helfärgade eller tillåta stamtavlor med 3 luckor, men det är inte försvarbart att ha bestämmelser som missgynnar etisk och laglig Avel.

[Zachapacka]
2015-10-23 19:24
#12

Vänta nu är det stor chans att det blir en vit scheck av två helfärgade scheckar? Eller varför vill man tillåta helfärgade scheckar?

Fridaaaa
2015-10-23 19:28
#13

#12 Man parar en scheck med helfärgad. Så kan det bli både och.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[RC1393]
2015-10-23 19:29
#14

#12 Man vill tillåta helfärgade scheckar eftersom två tecknade scheckar teoretiskt ger 25 % vitscheckar. Att para en tecknad med en helfärgad ger däremot 0 % vitscheck och 50 % tecknade.

Mathce
2015-10-23 19:53
#15

11# vart har jag skrivit att det hellre skulle födas upp sådana kaniner ?

Du kanske inte ska tolka saker som jag inte skriver, känns ganska otrevligt inlägg mot mig.

Vad jag menar är att en scheck är en scheck och en enfärgad scheck aldrig kommer vara en scheck, eftersom den kommer att vara helfärgad och därmed inte en scheck. 

Jag är absolut för att avla in helfärgade kaniner i scheck avlen, men att kalla dem scheck är fel, eftersom de inte är scheckar, de kan ens inte bära på scheck anlaget.

Sen är risken för sjukdomar knutna till detta otroligt liten. Jag har fött upp blandras kaniner i flera år för några år sedan och korsade manteltecknade, fejk scheckar och brokade hej vilt. en gång dog en unge vid några veckors ålder. Ungarna sållas bort tidigt. 
Titta på alla som föder upp hoppkaniner, det är extremt ovanligt med sjuka kaniner och det korsas också "sheck" hej vilt. 

Jag tog även ett par kullar som renras uppfödare på manteltecknade innan jag visste om detta fenomen och aldrig stötte jag på ett sjukt djur.

Jag kanske hade tur dock :)

Fridaaaa
2015-10-23 20:00
#16

#15  Raserna heter dock t.ex engelsk scheck ect därför man kallar det för det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
2015-10-23 20:12
#17

#15 Sällan du öppnar en kanin själv då antar jag? Vitscheckarna har förtjockad tarm vilket direkt ska ses som en alarmerande varning. Att du inte stött på det ofta betyder inte att problemet finns eller att det är lagligt för den delen, kombinationer som riskerar defekter får inte tas enligt de djurskyddsbestämmelser som finns. Är inte särskilt hälsosamt om man måste sålla bort ungar för att dessa riskerar defekter, då är det något allvarligt fel med sin Avel och man ska fundera noggrant om man verkligen tänker på djuren i sitt avelsarbete.

 Med helfärgad scheck menar man en scheckras som är helfärgad, därav uttrycket. En helsvart tysk jättescheck är ju fortfarande en tysk jättescheck, den förvandlas inte magiskt till korsningskanin bara för att den saknar teckning. 

#16 Antar du menar #15?🙂

Fridaaaa
2015-10-23 20:18
#18

#17 Yes ändrat xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
2015-10-23 23:02
#19

#15 Intressant hur du kan veta att exakt alla ungar som blir dubbelbrokade är friska. Hade du kvar alla till vuxen ålder sådär 2-3 år? Annars hade jag aldrig vågat säga att de varit friska. 

Jag fick också lära mig att Kk+Kk var dåligt efter att jag haft 3st sådana kullar. Alla ungarna såldes till kelhem som jag inte har någon kontakt med. Och fick aldrig veta hur de djuren mådde. Sen att det inte blir KK i var kull handlar ju om hur utfallet i kullen blir också. 

Hoppuppfödare vet om detta och jag ser sällan ungar efter två Kk föräldrar idag. Visst sker det, men inte alls i samma utsträckning som innan.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Mathce
2015-10-24 10:10
#20

Jag har inte sagt att de är friska, men de är inte sjuka i alla fall. 

Ja många har jag behållt till de blivit vuxna och även avlat på dem.
Jag menar inte att jag sållat bort några ungar, utan de har dött av naturliga orsaker, mamman har stött bort dem, eller så har de självdött (antagligen), typ de första dagarna.

Aldrig skriviti att de skulle vara korsningar för det.

Annons:
Sashhi
2015-10-25 18:33
#21

"Självdött" kan mycket väl vara ett begrepp för att en vitscheck som inte klarar sjukdomen de har. Det är ju mycket bättre att ta det  säkra för det osäkra och inte avla på två med det tecknade anlaget, istället för att riskera ungarnas hälsa för ens egna själviska ändamå. Det är inte att vara imån om djuret. Oavsett om djuret blir sjukt eller nte, borde risken vara tillräckligt för att få folk att haja till.

Not your mom, not your milk.

Upp till toppen
Annons: