Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 4153 ggr
isabeller
10/13/15, 12:45 PM

Biter på buren, hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min kanin på 7 månader biter på buren. Hon sitter flera gånger om dagen, mestadels på natten och morgonen och biter, hon har pinnar i buren som hon knappt tuggar på. Vad ska jag göra för att få henne att sluta? Hon tuggar också på "låsen" till buren.

Annons:
Bunnybutt
10/13/15, 12:57 PM
#1

Sådant är så irriterande. Man blir galen. Det viktiga är att inte ge henne någon uppmärksamhet alls när hon gör det. Kanske är hon uttråkad? Min hona gjorde samma sak, faktiskt runt samma ålder också och det hände mest när hon inte hade fått komma ut och springa på två dagar. Ge henne något som aktiverar henne kanske? Min hona slutade efter ett tag och gör det inte längre. Hoppas att det försvinner! Men det viktigaste är att inte ge henne uppmärksamhet när hon gör det :)

JossanH
10/13/15, 4:05 PM
#2

Jag säger att djur börjar i regel med sådana beteenden pga tristess. Jag tycker ju inte att kaniner egentligen ska sitta på små ytor då dom har ett stort behov av att få röra på sig. Kan du inte göra en Hage i anslutning till buren så att hon får komma ut och röra på sig när hon vill?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Irmelinis
10/13/15, 4:56 PM
#3

Eller så är det en kanin som helt enkelt aldrig blir nöjd, jag har en sådan. Som gnager galler fastän hon har ett helt, stort rum att springa i. Hon gör det också ute i hagen, eller när hon bor i den stora kaninboxen där det finns massor att göra. Hon är bara så himla nyfiken och måste ut dit hon inte får gå, och då biter hon i gallret som protest. Hon är välaktiverad annars och har stor yta både inne och ute. Extra goda grenar funkar, men då måste de vara rejält stora för hon tuggar i sig barken på nolltid… Att få beta gräs ute brukar också hjälpa.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Svartsynt
10/14/15, 9:00 AM
#4

Min hane gjorde så i ett par månader när han var "tonåring", men nu har han tack och lov slutat helt med det. Men min lilla hona är fyra och en halv månad nu och hon har nyligen börjat bita som en galning på gallret. *Suck* Det verkar inte spela någon roll hur mycket aktivering, Motion eller andra gnagmöjligheter hon får, hon gör det ändå. Det är verkligen extremt irriterande men jag försöker ignorera det för att hon inte ska få ut någonting av det. Förhoppningsvis slutar det där beteendet med tiden, när de blir "äldre och förståndigare", haha. 😛

JossanH
10/16/15, 10:27 AM
#5

Jag har alltså själv en kanin som alltid vill ha mer och ha större. Han bor på ca 5kvm och har hyllor att hoppa upp på, gräv och gnagmöjligheter. Om dagarna springer han fritt i delar av ladan så då har han kanske 20kvm att röra sig på med diverse saker att sysselsätta sig med. Men han blir lätt uttråkad och biter då på kompostgallret. Jag ser det som ett tecken på tristess. Han är en kanin med stort aktivitetsbehov och så fort det blir tråkigt vill ha han ha mer. Jag ser det som ett tecken på tristess.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Irmelinis
10/16/15, 11:20 AM
#6

Min gallerbitare har varit utan pellets i en vecka nu, då hon har känslig mage. Den senaste veckan har hon inte bitit på gallret alls. En slump? Eller var hon orolig i magen förut och tog ut oroligheten på gallret? Har gett extra med torkade löv och andra växter istället. Nu är hon mycket mer avslappnad och ligger och vilar istället för att stå vid gallret hela tiden.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Irmelinis
10/16/15, 11:21 AM
#7

#5 absolut att det kan vara tecken på att de har tråkigt, men tror inte alltid att det är så. Kan finnas många orsaker.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

JossanH
10/16/15, 6:17 PM
#8

#7 absolut.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[linnsan123]1
10/17/15, 12:05 PM
#9

Jag har sett att det finns sprej på teddytassen som gör att de inte gnager. Är ju synd att material förstörs.

Gnager kaninen utanför buren också? Kan ju annars vara ett tecken på att kaninen har tråkigt.

Upp till toppen
Annons: