Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 559 ggr
Sashhi
10/9/15, 10:12 AM

Vaccination för RVHD

Nu är det så att jag ska börja med kaniner igen efter många års paus. Tidigare när jag haft kaniner har de varit i Stockholm, alltså ett ställe som på den tiden inte hade speciellt stor smittorisk för RVHD och liknande smittsamma sjukdomar (även om jag senare kom till att vaccinera mina kaniner även när jag bodde där). Men nu bor jag i Halmstad, i hjärtat av dessa sjukdomar där ganska nyligen ett fall av RVHD på en kaningård hittats. 

Så nu när min första kaninunge kommer imorgon (lördag), så är jag lite orolig. Mina kaniner kommer att bo i stall just för att jag inte vågar ha dem ute ifall det ksulle finnas vildkaniner och dylikt i området (trots att jag inte sett något), och jag har ringt djursjukhuset i området som vaccinerar mot smittan och de säger att det är inte är extremt bråttom att vaccinera en kaninunge. Min nästa kanin kommer nämligen redan nästa månad, så jag ufnderade på om jag kunde slå två flugor i en smäll och vaccinera dessa samtidigt istället. Kaninungen som kommer nu , 8 veckor gammal, har ju även vaccination tills omkring 12 veckors ålder då mamman är vaccinerad, men blir självklart ändå lite paranoid.

Så nu är frågan efter allt mitt babbel: Är det helt okej att vänta i en månad eller lite mer innan vaccination? Ska jag lita på veterinären eller bör jag vaccinera så fort som möjligt ändå?

Not your mom, not your milk.

Annons:
Ravynsfair
10/9/15, 12:06 PM
#1

Jag hade chansat och väntat 🙂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Mickis1994
10/9/15, 9:35 PM
#2

Hade nog också väntat och då ganska direkt åka när den nya kommer. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Peak303
10/10/15, 4:56 PM
#3

Eftersom du bor i Halmstad hade jag faktiskt varit ganska noga med att vaccinera ganska direkt. Detta då det just nu är ganska många utbrott just runt och i Halmstad. För det sprids via direkt kontakt och blodsugande insekter så är det inga garantier bara för att kaninerna inte är ute tyvärr!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: