Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 860 ggr
Livets
2015-10-08 13:02

Råd om ihopsläpp med hona-kastrerad hane

Hej! Jag har en kastrerad teddyvädur på snart två år. Han förlorade sitt sällskap i våras som inte vaknade upp ur narkosen när hon skulle kastreras. Denna honan var väldigt liten när de släpptes ihop vilket gjorde att hon växte in i en dominant roll under tiden de bodde ihop. Hur som helst så har jag noga valt ut ett nytt sällskap som jag tror kunde passa min hane. I helgen valde jag att släppa ihop dem så de skulle kunna umgås på samma yta i ett par månader innan de bli Burkompisar. De har i en månads tid hälsat genom galler. Kaninerna har gjort upp med varann och den nya försvarar sig. Jag har avbrutit dem varje gång när de ryckt ihop och blivit som en boll som bits. . Sista bråket gjorde att den lilla fick ett sår som glipade och som fick sys. Hon går nu med tratt och på antibiotika. Jag känner mig väldigt hjälplös och vill inte riskera att någon skadas igen eller mer allvarligt. Men det jag kan se är att hanen ger sig på henne när hon liksom skuttar förbi honom. Men när de har hälsat så har de hälsat lugnt och fint men när hon skall skutta iväg, då försöker hanen bita. Vet inte hur jag ska lösa detta. Kom gärna med tips? och råd. Tanken är inte att ha två stora inneburar i en lägenhet. Jag vill verkligen inte lämna tillbaka den nya då hon verkligen är helt underbar och har den personligheten som jag önskade att den första hanen hade. Olivia

Annons:
Irmelinis
2015-10-08 13:12
#1

Kanske du kan läsa min tråd och få några tips 

http://kanin.ifokus.se/discussions/55fc094e8e0e747e9c000f10-satta-ihop-tva-honor-sally-och-prim?discussions-5

Här finns en jättebra sida med allt man behöver veta 
http://cottontails-rescue.org.uk/information/bonding-bunnies/

Sök också på forumet på "ihopsättning" "para ihop" eller "bonda" så finns det många trådar.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-08 13:14
#2

Har de putsat varandra och liksom visat vänliga signaler? 
Min ena hona Sally blev ofta frustrerad vid ihopsättning för hon visade med sitt kroppspråk att hon ville att den andra kaninen skulle slicka henne på huvudet, men den andre fattade inte signalen (eller ville helt enkelt inte), då fick hon ett nyp av Sally. Även om hon sprang runt kunde Sally jaga henne och nypas (nåt beteende som triggas igång när den andre springer, därför kan man prova att ha dem på väldigt liten yta. Som i badrummet eller i badkaret.)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Livets
2015-10-08 13:23
#3

Har läst tråden. Jätte intressant! Min hane verkar dock mer aggressiv. Honan bara försvarar sig, men när de nosar så sänker båda sina huvuden. Men när honan vänder och vill göra annat passar hanen på och då slutar det med att de ligger i en boll och pälsen yr. Så jag får ju avbryta. Jätte jätte tråkigt. Han har vart lite dominant genom galler innan man det har inte skrämt honan. Hon är inte skrämd nu heller. Men vet inte vad jag borde göra härnäst när honan läkt ihop. Olivia

Livets
2015-10-08 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild ifrån första mötet. Den vita hanen ser ju lite lurig ut.

ElmerKrudd
2015-10-08 15:52
#5

Va tråkigt att dom inte verkar komma överens.. Kommer snart sätta ihop min kastrerade hane och en hona också. Så jag har egentligen inga direkta tips? att komma med. Det jag fick höra av uppfödaren till den lilla är att de kan ha svårare att kommunicera om dom har olika öron. Dvs ett ståöra med ett hängöra går inte lika ofta ihop som hängöra med hängöra..

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

emms
2015-10-08 17:13
#6

Vart har du försökt att sätta ihop dom?

Är det på ställen som en eller båda kaninerna känner är deras revir?

Jag tycker att de flesta kaniner verkar ha starkt revirtänkande och uppskattar inte alls om någon annan kanin, eller människa kommer in på deras revir. Om båda känner att det är deras egna revir kommer dom ju se den andra som en inkräktare. 

Har ni någonstans i lägenheten där ingen av kaninerna har varit? Det är isåfall där jag skulle försökt låta dom träffas. Och kanske slänga in väldigt mycket grejer så honan inte kan börja springa och trigga hanen. 

Lycka till

Emma

Annons:
Livets
2015-10-08 19:08
#7

Jag släppte dem första gången på ett väldigt neutralt ställe första gången. Hade ni vågat släppa ihop igen efter att honan fick sys?

ElmerKrudd
2015-10-08 19:46
#8

Jag skulle nog ha väntat och alternativt kastrerat honan också innan nästa gång.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

LillyMy
2015-10-09 06:42
#9

Jag hade också kastrerat honan innan nästa möte. Så kan dom få bekanta sig mer genom galler tills dess. Min hona blev betydligt lugnare efter att hon kastrerades.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Livets
2015-10-12 09:47
#10

Jag är bara så orolig, förra sällskapet vaknade aldrig upp ur narkosen när hon skulle kastreras. Däremot så fick de hälsa genom öppen lucka i veckan och då började hanen tvätta honan i ansiktet med tratten på. Känns som ett steg på vägen :)

Irmelinis
2015-10-12 13:17
#11

#10 Det är ett jättebra tecken, att putsa varandra är viktigt för kaniner. Hanen kanske har gett sig nu och fattat att det är honan som "bestämmer". Nyp funkade inte, så då får han prova med lite kärlek 😉

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Livets
2015-10-13 16:06
#12

Eller hur :) bör kanske låta dem hälsa genom öppen lucka och låta hanen putsa på henne tills de är dags att testa släppa ihop igen :)

Upp till toppen
Annons: