Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2288 ggr
Frosstis
10/6/15, 3:44 PM

Hur behandla trumsjuka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, är intresserad av att lära mig hur man själv behandlar trumsjuka :)

Stödmata med CC, hur mycket, hur ofta? 2,3 kg kanin. Försöka få kaninen o röra på sig, vad mer? När min kanin fått läggas in pga trumsjuka har han fått smärtstillande, är det metacam de ger? Ska/kan man ge sådant själv?

Vet att många behandlar själv vid denna sjukdomen och jag vill själv veta hur man gör :-)

Annons:
[Lollo 97]
10/6/15, 6:16 PM
#1

Man ska försöka få i kaninen vatten också, så ska man försöka massera magen.

aliiciaj
10/6/15, 6:17 PM
#2

Min kanin blir förstoppad ganska ofta, några gånger per år. Vet inte orsaken till det och har aldrig åkt till veterinären med henne när det skett.

Hon brukar i alla fall lägga sig ihopkurad med halvslutna ögon och vägrar att äta, dricka eller springa runt. Det första jag gör då är att ge 5 droppar minifom (köps på apoteket) och 2 ml paraffinolja (köps också på apoteket). Går ut på en selpromenad med henne också. Avvaktar sen någon timme och ser om hon börjar äta/bajsa, händer inget så stödmatar jag med critical care. Brukar stödmata ca var fjärde timme då, även på natten tills hon börjat äta självmant. Ser till att hon rör på sig en del med jämna mellanrum också.

Jag brukar inte massera magen, för ibland kan de göra mer skada än nytta om man inte vet exakt vad orsaken är som gör att de mår dåligt.

Om man har metacam hemma kan man ju ge det, jag gjorde det om jag hade det hemma men nu är det slut. Minifom kan man ge flera gånger per dygn, det är ganska ofarligt. Paraffinolja ska man helst inte ge för ofta, då kan man få motsatt effekt.

Frosstis
10/6/15, 6:57 PM
#3

#2 Miniform och paraffinolja, behövs det köpas "färskt", eller hur länge håller det och hur förvarar man det? Hur är miniformen paketerad, är det som en spruta eller häller du över två droppar i en spruta och sedan ger kaninen? 

Hur mycket metacam ska man ge om man bestämmer sig för att ge?

hobbymupp
10/6/15, 6:58 PM
#4

Man ger vätska under huden - det kan du inte göra själv.
Man ger metacam - receptbelagt
Man ger tarmstimulerande (x 2) - receptbelagt
Man ger critical care 8-10 ml 30 min efter medicin - kan du ge själv
Man ger minifom - finns på apotek
Man ger paraffinolja - finns på apotek

aliiciaj
10/6/15, 7:05 PM
#5

#3 Minifom köps på apoteket, men det förvaras i kylskåp så man måste be personalen hämta det. Minifom är i en liten flaska, ser ut som en flaska som man har ögondroppar i så det är väldigt lätt att droppa droppar från den. Paraffinolja är i en ganska stor glasbehållare på djuravdelningen på apoteket, den behövs inte förvaras i kylskåp. Tror det finns ett bäst före datum på båda som står på förpackningen. Minifom är gasbindande vilket är bra om kaninen har gaser, och paraffinolja är kan lösa upp knutar i magen och gör att allt blir lite smidigare. 

Metacam är ju receptbelagt så om du fått det utskrivet till kanin ska det stå hur mycket de ska ha. Kaniner tål mycket mer metacam än vad t.ex en hund klarar. Min kanin väger bara 1 kilo men jag ska ändå dosera som om hon vägde 6 kilo. Hade inte gett metacam om inte en veterinär gett mig en rekommenderad dos eftersom metacam metaboliseras av njurarna och ger man för mycket kan de få njursvikt.

Frosstis
10/6/15, 8:22 PM
#6

Okej tack för bra svar :) Får hoppas det inte händer att jag behöver dessa tips? men ändå bra o veta :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: