Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1798 ggr
Irmelinis
2015-10-04 22:18

Vinterpäls och sånt

Har läst att man ska flytta ut kaninerna i god tid innan vintern om de ska bo utomhus, så de kan sätta ordentlig vinterpäls. Gäller detta bara de som har buren utomhus eller gäller det även om kaninerna ska bo i en bod/lada?

I våra kaninboxar blir det några minusgrader, men det är ju ändå "inomhus" (typ inglasad altan) med betonggolv, träväggar och isolerat tak. Behöver kaninerna vinterpäls om de ska bo i boxen dygnet runt hela vintern då?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
2015-10-04 22:32
#1

Bod/lada med skulle jag säga. Harkaniner i oisolerad bod och de sätter bra vinterpäls, blir nästan lika kallt som utomhus där inne.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MangaBea
2015-10-04 22:32
#2

Jag skulle gissa på att några minusgrader är kallt nog att de behöver vinterpäls. Jag skulle i alla fall inte riskerat något utan försökt flytta ut kaninerna i god tid.

Irmelinis
2015-10-04 22:37
#3

Tack, bra att veta! 👍 Då ska jag göra iordning ena boxen så fort som möjligt, så att Sirius kan flytta ut och få mycket större yta.

Är det lagom att flytta ut honom nu innan det blir noll-gradigt på nätterna? Hinner han få päls då? (han är bara 4 mån gammal, men får ett ordentligt kaninhus och massor med halm)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-10-04 22:42
#4

#3 Borde räcka :) Du lär märka det annars :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-10-05 10:21
#5

Nu blev jag hönsmammig och ändrade mig nästan.. jag vill inte att han bor ute han ska ju bo här hos mig och vara med mig när jag jobbar… Sambon gillar verkligen denna lilla plutt också och vill inte att han ska flytta ut.

Men vet inte om det är värt att ha honom inomhus, han ska inte kastreras och luktar inte okastrerade hanar väldigt mycket? Och jag vill inte ha honom sittandes i bur hela tiden, men då kanske han springer runt i huset och markerar revir? Tänk om han lyckas ta sig in till honorna i lekrummet på nåt sätt och det blir tjuvparning? 😮

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-10-05 10:32
#6

#5 De kan göra. Messi bor inne än,okastrerad och snart 7 månader, luktar ingenting, än. Hade en annan hane inne en vinter, några år gammal och luktade ingenting. Men Dumle jag hade, han stank så han kasterades fort! haha :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
2015-10-05 12:25
#7

Haha, usch! Sirius bor ju i vardagsrummet med oss och där vill man ju inte att det ska stinka… Undra om jag ska vänta med att sätta ut honom tills han börjar lukta illa (om han ens gör det) eller om det ändå är bäst att låta honom få en större box nu redan. Hmm…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Frosstis
2015-10-05 12:38
#8

Jag har haft 2 st okastrerade hanar inomhus och dom luktar ingenting :--) Min hane jag har nu på 1 år luktar inget och min förra hane på 3 år luktade inget heller :)) Men de e ju olika på individer såklart!!

emms
2015-10-05 13:38
#9

Det är väldigt olika med hur mycket hanar luktar. Mio är den enda av mina 4 (plus syrrans 2) hanar jag har haft som har luktat. Därför kastrerade jag honom så fort som jag kunde haha.

Men Sirius är ju så liten så tömmer du i lådan varje dag lär det inte vara något problem. 

Har haft 1 hane som skvätt en gång under alla år jag haft kaniner. Det var min systers kanin men såg det bara hända en enda gång. Och vid de tillfället hade vi 3 okastrerade hanar i samma uterum som en okastrerad hona. 

Men du borde kunna sätta ut honom nu om du vill. Gå ut lite då och då under dagen/kvällen och känn på hans öron. Är dom för kalla så fryser han. Men med lite extra halm borde det inte vara några problem tycker jag. 😃

Emma

Irmelinis
2015-10-05 15:17
#10

Tack för att ni berättar om era erfarenheter! Jag trodde absolut att det var så att alla okastrerande hanar stinker och skvätter överallt. Men jag ska nog vänta och se om det blir så först. 

Det är så rörigt innan man fått ihop vilken kanin som ska gå med vilken kompis osv.. Sirius får ju tyvärr gå helt själv, då han inte ska kastreras, så det är nog bättre han stannar inne hos oss så han får sällskap.  

Så flyttar jag ut lill-teddyn till boxen istället, om några veckor när han läkt efter kastreringen. Hans teddy-päls är ju redan jättetjock och han är två månader äldre. Så ska han också få en tjejkompis i boxen senare i vinter. Jag vill inte att någon av dem ska vara helt ensam…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-06 10:31
#11

Hur är det med att vara ute i Hage dagtid under höst-vinter? Är det fel att flytta ut kaninen varje morgon, och låta den vara i Hage några timmar, om temperaturen utomhus skiljer sig mycket från temperaturen inomhus?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-10-06 11:11
#12

#11 Jag tar ut nu, men på vintern gör jag inte det mer än kortkorta stunder.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-10-06 19:22
#13

Hmm, okay. Får hålla koll på väder och temperatur. Eller kaninsäkra vardagsrummet så Sirius har ett rum att springa i om det är för kallt för Hage ute. Mina kaniner sitter typ aldrig inne i sina hus, så jag antar att de inte frusit speciellt mycket än så länge. Säkert bara jag som är frusen av mig, pälslös som jag är.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Upp till toppen
Annons: