Annons:
Etikettallmänt
Läst 1552 ggr
Moln32
2015-10-04 16:33

Vart ska man ha kaninen?

Hej! Jag har en kanin som jag köpte i somras, han är ca 4-5 månader. Jag har honom ute nu men ska ta in honom till vintern, har börjat bli frost ute på nätterna och känner att det kan vara väldigt kallt på nätterna och morgorna. Börjar fundera på att ta in honom men vet inte var jag ska ha honom… Tänkte att han kan vara ute på dagarna och inne på nätterna ex. i mitt rum men kan bli ganska varmt i vårat hus då vi eldar och har mycket tända ljus så han kanske inte ska vara inne… I lekstugan där jag har all mat mm. Är det ingen skillnad om jag skulle ha honom ute eller i lekstugan. Vi har som ett uteföråd men vet inte temperaturen där inne, vart ska man ha honom någon stans? Har inte så jätte stort hus, vi har en altan men där blir det också väldigt kallt, anledningen varför jag vill ha honom inne är för att han är en blandras mellan lejonhuvad och hermelin, han ser ut som en hermelin i storlek och kroppsbyggnad men har lite mera päls. Varje gång jag tar in honom njuter han av värmen vilket tyder på att han tycker det är kallt ute. Tycker han är lite liten och han hade lite problem med tarmavföringen när jag fick honom så han åt inte så mycket pellets, han är lite klen i kroppen men matar honom med mer mat nu så att han ska lägga på sig lite och för att jag ska kastrera honom. Har många kompisar där deras kaniner har frusit ihjäl, så känner att jag vill inte ha honom ute. Men som sagt vart ska man ha honom och ska jag ha honom i buren hela tiden och såklart får han springa fritt då och då eller ska jag bara ha inne honom på nätterna?

Annons:
Elsaharr
2015-10-04 16:40
#1

Det är inte alls bra för kaninen att tas in när det är för kallt ute, kaniner är känsliga mot temperaturförändringar. Min kanin är också lejon/hermelin och det är inga problem med att han bor ute året om. Min kompis har en hermelin som också bor ute. Kaniner sätter normalt en rejäl päls om vintern om de bor ute.

Zingo ;D

crystalguurl
2015-10-04 16:41
#2

Har man utekanin ska man inte ta in kaninen när det är kallt ute, då kommer de börja fälla sin vinterpäls och då kan dom inte klara av vintern. Så om den varit inne = då får den vara inne hela vintern.

Har det varit stor temperatur skillnad så kan kaninen i värsta fall få värmeslag 😕


mmois98
2015-10-04 18:09
#3

Kaniner klarar bättre av kyla än värme, så jag skulle inte ha tagit in kaninen. För som de andra skrivit över så är dem väldigt känsliga mot snabba temeraturförändringar. Vilket det blir av att skrifta mellan inne-ute. Du får lägga in jättemycket halm i uteburen så kan kaninen göra ett eget bo där inne så kommer den att vara varm :)

Fridaaaa
2015-10-04 18:11
#4

Man kan ta in nu, går att "fasa" in det och än så länge är det inte så kallt, inte här i södra Sverige i alla fall :) Så här hade det gått att ta in utekanin och ha inne på heltid.

TS: Kaniner kan bo ute året om. Bra bur på ben, gosig halm så klarar den sig alldeles utmärkt. Stor yta med så att de kan röra på sig mycket, bra sätt att hålla värmen med. De har bra vinterpäls :)

"Många kompisar",låter märkligt i mina öron att det berott på kylan, då måste ni nästan bo på mest kalla stället i hela landet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: