Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 656 ggr
crystalguurl
2015-10-04 08:00

Bättre hull?

Hej!

Jag har haft  problem med att mina 2  kaniner är smala. Så dom får solrosfrön varje dag, ca. 5st var. De får 2msk pellets och mycket hö, höet är inga problem för dom dom sitter i timmar och äter!

Men, man ska ju känna ryggraden men inte för mycket, och känner man det inte så är den för tjock. Jag känner den tydligt, men när man kollar ser dom perfekta ut! 

Har ni några tips? på hur man kan få dom i bättre hull? 🙂


Annons:
emms
2015-10-04 15:01
#1

Hur mycket får dom vara ute och skutta? Ser ut som en jättefin Hage på bilden. Ibland tycker jag kaniner kan kännas smala över ryggen för att dom saknar muskelmassa. Behöver inte nödvändigtvis ha att göra med att dom är smala annars liksom. 

Är dom runda om magen? En stor aptit, rund mage och att dom inte går upp i vikt kan bero på mask. Det finns kit på apoteket för hund&katt som man kan köpa och skicka in så får man reda på om kaninen har mask.

Annars skulle jag bara öka givan. Vissa mindre kaniner behöver 1dl pellets för att hålla hullet. Vad har du för pellets? 🙂

Emma

crystalguurl
2015-10-04 15:49
#2

#1 Tack så mycket för svar! Ja dom får vara ut minst 1-1,5h i hagen varje dag, 8 kompostgaller stor men har en vägg bredvid så blir nog dubbel så stort ungefär :)

Provade föreut att ge 3msk pellets var men såg mycket blindtarmsavföring då 🤐Men kan testa en gång till 😉

Just nu har jag Stampe och Selective, blandar för att jag vill bli av med Stampe pelletsen som inte velat ta slut på ett år 🤪 Men kan prova en till msk 😃


Upp till toppen
Annons: