Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6981 ggr
Irmelinis
2015-09-27 18:30

Färggenetik för "idioter"

Har lärt mig massor om färger och genetik det senaste, men kan ändå inte förstå hur man skriver en såndär "tabell" för att räkna ut vilka färger det kan bli efter två individer. 

Hur gör man? Förklara steg för steg så att en 5-åring kan förstå 😊 Snälla? 😃
Räknar man bara vilka färger som kommer efter föräldrarna, inte längre bak i stammen?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Storip
2015-09-27 18:48
#1

Följer då jag också är som en 5åring i detta 😛 //blondin

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Happy-Bunny
2015-09-27 18:55
#2

Haha jag följer också, men som en fyraåring denna gången XD

Storip
2015-09-27 19:00
#3

Hoppas bara det finns någon som är 55 år, gammal med visdom XP

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


crystalguurl
2015-09-27 19:40
#4

Följer som 1åring :))


Irmelinis
2015-09-27 20:51
#5

På kaninfarg.se står det ju olika övningar man kan göra, såhär: 

 "Vilken färg har en kanin med denna färgkod? Lättast tycker jag är om man utgår i från att den är viltgrå (A_ B_ C_ D_ G_) och ser vilka locus som skiljer sig från viltgrå.
**
A. ** A_ B_ cc D_ gg" 

Det står a-locus och b-locus, heter de andra c-locus och d-locus, då? 

Finns det liksom något system i detta, eller är det som multiplikatonstabellen, bara att plugga in och memorera de olika koderna?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Maleficum
2015-09-27 21:07
#6

Om man vill lära sig "räkna" ut färger och hur man gör kan jag rekomendera att ni läser Hästens färger av Bo Furugren, den har ett väldigt bra kapitel om färggenetik.

Sen med lite förklarande bilder på hur man ställer upp färgschema för att räkna ut hur det blir kan ni kika på musformuet http://mus.ifokus.se/discussions/50fe9f1688f47272170075e2-polygener däremot blir det lite krångligare ju fler gener man ska kolla på och räkna med eftersom "rutsystemet" blir väldigt stort eftersom alla kombinationer måste finnas med.

Även denna sida http://www.hästfärger.se/nedarvning.html har lite förklaring om hur man "räknar" och ger lite förklaring i krångligheten att räkna med flera gener samtidigt.

Ju fler gener man vet desto lättare blir det ju att räkna ut så ju fler mor och farföräldrar man har färgerna för ju bättre kan man räkna ut vad kaninen kan bära på för gener.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Irmelinis
2015-09-27 23:29
#7

Tack snälla du! Visste inte om dessa sidor, ska plugga på lite och se om jag hittar något mer att fråga om ^^

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-09-28 08:07
#8

Jag tycker det är lättast om man lär sig Vilken färg? respektive locus kontrollerar och vad gemener/versaler och upphöjda bokstäver betyder, sen brukar man kunna addera ihop avvikelserna och få fram vad det är för färg. Ex.

am_ B_ C_ dd gg

am betyder zobel, därefter är den blå (dd) och enfärgad (gg), vilket ger en zobel blå.

Irmelinis
2015-09-29 20:15
#9

#8 Haha ja, jag misstänkte att det skulle vara så att man måste liksom plugga in vad allt betyder. 

I ditt exempel "am_ B_ C_ dd gg" - varför sägs inget om B och C? am =zobel, dd är blå, och gg är enfärgad, vad är då B och C?  Är de oförändrade och tas därför inte med i tydningen av koden? 

(eller hur man säger…)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-09-29 20:23
#10

#9 Att det är dubbelt av stora bokstäver så berättar det att kaninen inte har de färger varken synligt eller "bärande". 

Du kan därför med en renavlad viltgrå skriva: AA BB CC DD GG
Eftersom den inte har någon avvikelse från sin färg alls och kan inte lämna något annat i en kull (om man bortser från vitfläcksanlagen).

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

farvendal
2015-09-29 21:16
#11

#9 Ja, typ. B är gult och C är brunt. En zobel blå är varken brun eller blå varav de bokstäverna lämnas stora. Hade det varit en zobelsiames blå hade genkoden varit am_bb C_ dd gg då en zobelsiames även är gul.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
2015-09-30 12:08
#12

Tack snälla 👍 Äntligen förstår jag lite mer hur det ska tydas. Om jag tar min Sally då, som är otter brun blir det såhär?

A - ändras inte, hon är inte chinchilla, zobel eller ryss
B-ändras inte, hon är inte gul
cc- brun  ( betyder två c dubbelt anlag?)
D-ändras inte, hon är inte blå
g0 - otter 

A_B_cc_D_g0
(hur skriver man upphöjd bokstav/siffra på tangentbordet?)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-09-30 12:14
#13

#12 Här på iFokus finns det en sådan funktion :) Precis bredvid där du infogar en länk.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
farvendal
2015-09-30 13:19
#14

Vad jättefel jag skrev i mitt förra inlägg. Skrev att en zobel blå inte är blå 😃 menade ju gul..

#12 Exakt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
2015-09-30 15:05
#15

#12 dock ett litet fel i koden du skrev "A_B_cc_D_g0"

Eftersom ett "_" berättar att du inte känner till vad kaninen bär på så ska den korrekta genkoden vara "A_ B_ cc D_ go_". För du har redan på C berättat att kaninen är brun och kan därför inte bära ngn annan brun färg. Med tanke på ditt "_" du satte in efter "cc".

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

farvendal
2015-09-30 15:34
#16

#15 ja så är det ju, jag missade den detaljen :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
2015-09-30 15:48
#17

Man kan ju även säga som så för att lättare hänga med i hur man skriver. En gen har alltid bara 2 tecken. (om man nu inte går in på ex silver och rödförstärkningar)

Kaninen kan alltså bara bära på en annan gen inom den lokusen ex:
Achia BB CC DD GG - Du kan alltså inte få in att en kanin bär på både zobel och vit rödögd exempelvis. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-09-30 20:24
#18

Aha, trodde _ bara var för att dela upp koden, tänkte inte på att den hade en betydelse! 

Måste man då plugga in vilka färger som är dominanta och inte? Vilka som kaninen kan "bära" på och inte?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-09-30 20:24
#19

#1, #2, #4  Om ni också har frågor, ställ gärna dem här så kan jag också lära mig av det ni frågar om 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-09-30 20:27
#20

#18 Inte så svårt egentligen. Stor bokstav är dominant över liten och bokstäver med upphöjningar är dominant över liten bokstav och recessiv undan stor bokstav🙂

Annons:
Peak303
2015-09-30 20:28
#21

#18 Ja precis. Men lär man sig vilka genkoder de olika har så kan man då lära sig vad som är dominant. En storbokstav är alltså en dominant gen. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

farvendal
2015-09-30 20:30
#22

alla färger är recessiva. utom svart/viltgrå/otter svart (som är avsaknad av färg).

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Peak303
2015-09-30 21:05
#23

#22 Jo men sen kan det ju vara bra att lära sig vilka färger som är recenssiva under vad.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

farvendal
2015-09-30 21:17
#24

#23 javisst:P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kaninernaa
2015-09-30 21:42
#25

Men vilka färger är vilken bokstav? Om någon kan förklara alla dem?

Irmelinis
2015-09-30 21:44
#26

Här står det vilka färger som hör till vilken bokstav 

http://www.kaninfarg.se/sammanfattning.htm

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-01 18:28
#27

Så om jag ska räkna ut färger i en sån där snygg tabell-uppställning efter två kaniner, en madagaskar och en havana, t.ex hur börjar jag skriva? Ska jag bara ta med "cc gg" och "bb gg"?

Mamma havana: A B cc D gg  (u: havana  e:havana) 
 
Pappa madagaskar:  A bb C D gg (u: kanel  e: egern/gul japan)

Hur fyller jag i vad föräldrarna bär på? 
Jag ignorerar WT och andra vitfläcksanlag så länge.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
2015-10-01 18:34
#28

#27 kom ihåg att alltid använda _ om du bara har koll på en av bokstäverna i en gen. :) Men något i stammen på pappan är fel. För en kanel (gul+brun) och egern/gul japan (blå, brun och gul) kan inte lämna enbart gult, madagaskar. Utan måste bli färger som är gula och bruna.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Peak303
2015-10-01 18:37
#29

Så honans gen ser ut A_ B_ cc D_ gg Hanen (enligt stam) måste bli (annars är föräldrarna felbenämnda): A_ bb cc Dd gg dvs kanel.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-10-01 18:45
#30

Dåligt exempel då, haha.. (då vet jag inte vad han är för färg). Men byt ut "madagaskar" mot en gulbrun färg. Är det bara kanel eller japan som är gul+brun? Funkar detta bättre? 

Mamma havana: A_ B_ cc D_ gg  (u: havana  e:havana) 

Pappa kanel:  A_ bb cc D_ gg (u: kanel  e: egern/gul japan)

eller ska jag inte skriva dubbla b och c om jag inte vet vad individen bär på? *förvirrad igen*

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-01 18:46
#31

Aha, du lade till ett Dd där också. 

(jo att räkna ut sånt här med felaktiga färger i härstamningsbevisen är ju meningslöst haha…)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-01 19:02
#32

Räknar man ut ett locus i taget? I korta drag:

A_+A_ = A_
B_ + bb = Bb?
cc+cc = cc
D_+ Dd = Dd? 
gg + gg = gg 

Så en unge kan eventuellt få koden A_ Bb cc Dd gg?
Ja, ni får gärna skratta åt mig om jag är ute och cycklar, det gör inget 😂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-01 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Man brukar räkna såhär med gener (om man vet vad kaninen bär på. Här är ex en som bär vit rödögd och en som är vit rödögd. I en kull på 4 ungar blir 2 bärare och 2 vit rödögda. (Ursäkta ful bild men sitter på paddan xD) Vet du inte att kaninen bär på ex blå (D-genen) så lämnar du det med ett "_" men skulle du veta att kaninen bär på blått så skriver du alltid ut att den genen. Då som i detta fallet "Dd" :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Maleficum
2015-10-01 22:21
#34

#32 Det blir ju svårare att räkna på när man inte vet om de dominanta generna döljer något eller inte.

tex D_+Dd

__|D    |?    |
D|DD|D?|
d |Dd |d? |

Snyggt försök att göra tabell? det är alltså 25% chans att ungarna blir DD, 25% chans att de blir Dd men eftersom vi inte vet vad D_ döljer vet vi inte heller vad det kan bli, döljer det ett litet d är det 50% chans att det blir Dd och 25% chans att de blir dd men om den är DD så blir det istället 50% DD och 50% Dd.
Om man är säker på att båda föräldrarna är homozygota för samma gen (ex att båda är DD eller båda är dd) behöver man inte "räkna" med den genen eftersom alla ungar kommer att få densamma. Har man som i ditt fall flera som är "samma" där man inte vet vad som döljs (som tex A_) så kan man skippa dem också eftersom det inte går att räkna på (om man inte kan få ordentlig färgstam bakåt och kan ha möjlighet att räkna ut vad det kan dölja).

Hoppas det ger lite klarhet? För mig som hållit på mest med färggenetik på fåglar (som är betydligt mer komplicerat då de även har könsbundna färger) så är steget över till kaniner inte riktigt lika krångligt (även om det ibland blir väldigt förvirrande speciellt när det är svårt att direkt se på kaninen vad den faktiskt är för färg (som mörk järnblå som ganska lätt kan passera som blå om man inte vet vad man ska kolla efter).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Irmelinis
2015-10-10 14:20
#35

Jättebra info och tydlig förklaring båda två, jag är så tacksam! 👍 Det som ställer till det för mig är ju felaktiga färger i de HB jag tittar på, haha.

Så alla de fyrkanterna "inuti" tabellen representerar möjliga färgkombinationer, och sen är det slumpen som avgör vilka det blir eller inte blir. Här har ni ju bara räknat ett locus var (A och D), men hur gör man med de andra? Räknar man dem ett och ett, och sätter ihop koden till fem delar sen? 

Från kaninfarg.se "En havanna vars föräldrar var svarta och mormor var blå. Den har även fått zobel tillsammans med en annan zobel." 

En havana  (A_ B_ cc D_ gg) som bär på zobel (am), skriver man då Aam  på A-locus?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-10 14:33
#36

Aam B_ cc Dd? gg (bär den på blå från mormor eller kan man bara gissa att den kanske gör det?)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-10 16:49
#37

#35 Precis! När dem bär på zobel så skriver du det så. :) 
Om en kanin inte fått några ungar ännu och farmorn är blå så hade jag lämnat det "D_" för att det bara är 50% chans att kaninen bär på detta anlaget. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Storip
2015-10-17 08:53
#38

Jag tror att jag blivit ganska mycket klokare av att läsa igenom tråden 🙂

Men har en fråga, en Bourgogne hona som är kraftigt sotad = viltgul med rödförstärkning. Bourgogne + rödförstärkning = rävröd. Inga av dessa färger får ha sotning..?

Är det då värt att köpa en bourgogne hona som är sotad i avel/utställning synpunkt? Hon bär bara på bourgogne, förutom mantlat och viltgrå mycket långt bak.

Tänker om hon + hane som bär gult kan få fram japan? Eller vilka färger kan hon få som är OK att korsa med i utställningssynpunkt. (alltså inte ger dåliga/icke godkända färger)

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Maleficum
2015-10-17 10:02
#39

#38 vet inte hur det funkar när de är sotade (vad som orsakar det) men min viltgula hane jag har är inte sotad alls men hans mamma var supersotad viltgul och pappan var icke sotad borgougne.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[RC1393]
2015-10-17 12:58
#40

#38 

Men har en fråga, en Bourgogne hona som är kraftigt sotad = viltgul med rödförstärkning. Bourgogne + rödförstärkning = rävröd. Inga av dessa färger får ha sotning..?

Bourgogne= viltgul med 2 rödförstärkningar, rävröd= viltgul+ 3 rödförstärkningar. Ingen av de färgerna får ha sotning nej. 

Är det då värt att köpa en bourgogne hona som är sotad i avel/utställning synpunkt? Hon bär bara på bourgogne, förutom mantlat och viltgrå mycket långt bak.

Tänker om hon + hane som bär gult kan få fram japan? Eller vilka färger kan hon få som är OK att korsa med i utställningssynpunkt. (alltså inte ger dåliga/icke godkända färger)

Nej, med en hane som bär gult ger hon viltgrå och viltgul med rödförstärning tilsammans med, för japanteckning måste hanen bära japan. Jag har själv en sotig, viltgul rödfärstärkt hona i min Avel som gett min finaste japantecknade. I japanavel föredrar man att de gula fälten i teckningen är viltgul rödförstärkta, alltså är bourgogne positivt i aveln. Sotning upplever jag inte påverkar japanteckningen men däremot helfärgade avkommor. Mantelteckning kan hon inte bära på eftersom det är dominant, finns det så syns det. Viltgrå kan hon heller inte bära på eftersom det också är dominant. Hon har alltså genkoden A_ bb C_ D_ G_ y1 y2.

Storip
2015-10-17 16:22
#41

#39 Tack för svar. Trodde att alla blev sotning var dominant men kanske inte alltså. #40 Ok tack för svar. Säljaren sade att hon hade mantlat och viltgrå långt bak i släkten, tolkade det som att hon bär på de färgerna *-* tolkade fel.. Undrar annars, påverkar sotning dalmatiner och andra typer av scheckteckning? Och visst är det så att man inte bör blanda white/tan/otter med vilt teckning?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Annons:
Irmelinis
2015-10-18 12:16
#42

Fortsätter med övningarna från kaninfarg.se 

A_B_cc_D_gg = Börjar läsa bakifrån, gg är enfärgad (alltså ingen viltfärg) och cc är brunt, inget på de andra, alltså blir det enfärgad havana

aa bb C_dd G_ = Den här har både blått (dd) och gult (bb) och aa (vit rödögd). Eftersom vit rödögd betyder att den helt saknar färg, så räknas inte de andra locus, utan den är vit rödögd (betyder det att man vet att den bär på blått och gult när man skriver in bb och dd ändå?)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-18 12:22
#43

#42 En vit rödögd kanin är alltid en annan färg under. Så det vill säga att "aa bb C_ dd G_" är en vit rödögd kanin som är isabella. :) 

Vita kaniner är "egentligen inte vita". Det är som om ngn hällt en färgburk över kaninen.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-10-18 12:25
#44

#43 Aha, den är en färg, men färgen är osynlig.. Hur kommer man fram till det? Från vilka färger föräldrarna är? Eller måste man ta en kull för att kolla Vilken färg? den är under det vita?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-18 12:29
#45

#44 Parar du två blåa med varandra och de får en vit rödögd. Så vet du att kaninen egentligen är blå. Men har du som i mittfall en vit rödögd efter en hel rad med vit rödögda så får man ta fram de genom parningar. 

Vi parade min vrö med en blå hona utan andra gener. I kullen fick vi både blåa och svarta ungar. Så där fick vi reda på att han bär på blått men är en annan färg egentligen. Som vi då tror är svart. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-10-18 12:30
#46

A_bb C_D_G_ = Här är G_ som betyder viltfärg, och bb som är gul. Viltgul. 

A_bb cc dd go_  = go  betyder otterteckning, men sen är den också blå, brun och gul. Blir det en beige? **Otter beige? 
**

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-18 12:34
#47

#42 Menade självklart viltisabella och inte isabella. 🙂

#46 Ja precis :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-10-18 15:35
#48

Den här vet jag inte riktigt.. 
Aa Bb cc dd GG = Börjar bakifrån, G är viltfärg (vad betyder det andra stora G:et?), sen kommer blå, brun, bär på gult och på vit rödögd? Nää, den här färgen känner jag inte till.. 🤔

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
2015-10-18 15:42
#49

Att den har två stora GG, betyder att den varken bär på enfärgat eller otter. Och kan därför bara få viltfärgade ungar. :) Det blir alltså lux som bär gul och vrö :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-10-18 15:42
#50

Aam bb Cc D_ gg = Gul enfärgad, en madagaskar 

gg är enfärgat 
Inget känt på D 
Cc anlag för brunt 
bb är gul 
Aam  zobel och siames anlag

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-10-18 15:44
#51

#49 Okay, det var lite förvirrande, men nu förstår jag.  Lux är en färg jag aldrig sett.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-10-18 15:44
#52

#50 Bär på zobel ja, kaninen bär automatiskt zobelsiames om kaninen har både gul och zobel anlag synligt. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-01 21:45
#53

Tillbaks till mitt helgnöje.. 😉

En kanin som är svart, som bär på gult och brunt:
A_ Bb Cc D_ gg 

paras med en white zobel blå (bär inte på annat) 
am BB CC dd go 

Otter är dominant över enfärgat, eller hur? Blir ungarna då otter-tecknade? Svarta, antar jag att färgen blir, och de kommer bära anlag av zobel och blått? 

Eventuell färgkod på ungarna:  Aam B_ C_ Dd go Eller?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-11-01 21:48
#54

Fast du har missat en gen bokstav på whiten. Om den är ren go eller om den bär g? 

För som du vet är ju alltid en genkod 2 bokstäver.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-01 21:53
#55

Oj, trodde g och o räknades som två bokstäver 😊

Den har bara white zobel blå bakom sig (och white zobel brun i tredje generationen bakåt), hur blir det då? Zobel är enfärgat, blir det då  ggo  på den sista?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
2015-11-01 22:10
#56

ggo - enfärgad bär otter som är omöjligt :P
gogo - är det när det är en renavlad otter gen

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-01 22:13
#57

Haha just det. Fasiken också. 🤪 😟

Så eventuella ungar kan bli
Aam B_ C_ Dd gogo

blir alla otter eftersom det är dominant, eller är det chans att vissa blir helsvarta?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-11-01 22:15
#58

Otter är precis som du skriver dominant. Men ungarna kommer inte ha den genen som du skrev. För de får ju en gen från mamman och en gen från pappan. Om en enfärgad och en otter paras så blir genen på ungarna "Aam B_ C_ Dd gog". :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-01 22:22
#59

Det ser så enkelt ut när du förklarar det 😃 Jag tänker alltid ett steg för långt, att bara den dominanta koden ska stå med, så det blir såhär i min hjärna:

 en "g" från mamman och en "go"från pappan - så vet jag att go är dominant, då kan vi strunta i det andra "g:et" för det är de dominanta generna som slår igenom och vinner

Helt ologiskt i detta fallet.. eftersom även recessiva ska stå med.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-11-01 22:28
#60

Du var rätt på saken i vilket fall att kaninungarna skulle bli otter och inte enfärgade! :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-11-01 22:38
#61

Haha yay, en poäng till mig 😉

White zobel brun är ju genetiskt svart och inte brun, eftersom zobelanlaget bleker. En blekt otter svart, helt enkelt. Så för att få fram white zobel brun sedan, kan man då ta en av dessa ungar som vi kom fram till blir otter svart (med zobelanlag) och para den med en annan zobel? Blir det eventuellt white zobel brun utav det?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-11-01 23:52
#62

#61 Skulle kunna gå ja :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
Irmelinis
2015-11-02 08:15
#63

Häftigt, vad smart jag känner mig nu :P Har satt ihop egna låtsaskombinationer, för att lära mig vilka färger som passar ihop och inte, och hur man kan planera färgavel i flera steg. Nördigt värre :D så skönt att kunna kolla med er härinne, att jag tänker rätt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2016-01-18 18:06
#64

Hittade en artikel med "tabellen" (inte speciellt tydlig rubrik på artikeln ;) ) som man skriver in de olika gen-koderna i

http://kanin.ifokus.se/articles/4d716579b9cb46222d07273c-tabellen?articles-1

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Storip
2016-01-18 18:40
#65

#64 tack för länken! Äntligen förstod jag! 😃

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


BaltizSimbaLukas
2016-01-19 09:57
#66

Jag har läst igenom lite här, men fattar seriöst NADA. På det här ämnet är jag inte ens född… ^^

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Irmelinis
2016-02-12 14:24
#67

Hmm, en liten Kluring..  Om jag parar dessa två

White svart 
u: zobelsiames blå 
e: white brun 

Zobelsiames blå 
u: zobelsiames blå 
e: zobelsiames blå 

Blir ungarna otter-tecknade eller blir de white pga att båda föräldrarna är/bär på zobel? Om jag parar white svart med enfärgad blå t.ex, då vet jag att det blir otter svart, men här är jag tveksam.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2016-02-12 16:08
#68

Det ska bara kunna bli white i svart, blått, zobelsiames blå och zobelsiames brun. 🙂

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2016-02-12 16:16
#69

Aha, tack! Vad spännande :) 

Bonusfråga, honan är satin och hanen är normalpälsad (ej SB), blir alla ungar normalpälsade satinbärare då? Eller vet man inte vilka som blir bärare?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
farvendal
2016-02-12 16:25
#70

#69 alla blir bärare:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Irmelinis
2016-02-20 20:38
#71

Min hona är white-tecknad, går det att säga om denna teckning kommer från chinchilla på hennes pappas sida eller från zobel på hennes mammas? Eller är det omöjligt att veta?

e: white brun 
ee: chinchilla 
eu: white brun 
eue: otter brun 
euu: havana 
eeu: otter brun
eee: schwarzgrannen

u: zobelsiames blå 
uu: vit blåögd 
ue: zobelsiames brun

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2016-02-20 20:53
#72

#71 så länge där inte finns zobel gen på pappans sida så ska det vara efter chinchillan. För chinchilla är dominant över zobel. Och är kaninen zobel och white tecknad så är dem alltså ex white zobel brun. Annars white svart.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2016-03-03 13:58
#73

Går det att få fram viltgult från denna honan, i en eller två led framåt? Och Vilken färg? skulle då vara bäst att para henne med? 

Hona: Manteltecknad svart
 
u: svart 
ue: mantel madagaskar
uu: svart 

e: mantel svart 
eu: mantel viltgrå 
ee: madagaskar

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2016-03-03 14:14
#74

#73 Para henne med en viltgul så blir ungarna definitiva gulanlagsbärare (du kan få viltgul om hon har farfarns/morfarns färganlag). Parar du sedan ungarna med viltgul så får du teoretiskt 50 % viltgul, du kan även få  madagaskar om ungarna skulle ärva enfärgsanlag.

Irmelinis
2016-03-03 14:20
#75

Precis så jag tänkte också, ville bara kolla om jag tänkte rätt då jag inte är helt säker på detta med dominanta färger och anlag ännu. Tack för svar! 👍

Gäller det samma om hanen jag väljer är bourgogne? För visst är det en röd viltgul?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2016-03-03 14:43
#76

#75 Ja, bourgogne är rödförstärkt viltgul så samma sak gäller där, men du riskerar sämre färg på de viltgula i och med rödförstärkningen.

Annons:
Irmelinis
2016-05-12 17:40
#77

Vilket anlag är svårast att avla bort, gult eller zobel? Om man räknar i antalet generationer, eller hur länge det kan ligga dolt. Fast använder man en vit rödögd så kan väl zobelanlaget fås bort?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2016-05-12 17:57
#78

#77 Ja, du blir av med zobel med vit rödögd. Gul är svårare eftersom det är motsvarigheten till vit rödögd fast på b-locus om du förstår hur jag menar. Dock så är det inga större problem att "avla över" gult, eftersom du har större chans få en Godkänd färg? om det gula skulle slå igenom, fast det är givetvis beroende på vad du avlar på också, men min upplevelse är att det är så.

Irmelinis
2016-05-13 08:55
#79

Tack snälla! 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: