Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 5343 ggr
Irmelinis
9/7/15, 11:21 AM

Någon med Dvärgteddy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Trodde det skulle finnas fler med Dvärgteddys (den med uppstående öron), men det verkar vara en ganska ovanlig "ras"? Om ni har en, posta gärna en bild och skriv lite om er lilla teddy. 🙂

Min är korsning dvärgteddy/lejonhuvad.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
melonen
9/7/15, 1:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Min kompis har en fast den har ena örat uppåt och andra neråt… :)

Cileen
9/7/15, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Det här är dvärgteddyn Mojil (tillsammans med flickvännen Miki teddydvärgvädur). Har inte de allra bästa bilderna just nu då kan är i full gång med att fälla ;) Väger 1.1kg och har som favoritlek att kasta iväg saker för mig att apportera. Är mer lik en katt till personligheten än Miki som är mer hundlik, då Mojil går iväg om han inte vill vara med, och tycker det är som roligast att umgås om man inte låtsas om honom. :p Gillar att klättra på allt och alla.

Bunnybutt
9/8/15, 1:13 PM
#3

Min tjej är dvärgteddy och lejon! Så eftersom det är lite lejon så har hon öronen uppåt. Kul om de är lite ovanliga ju. 

Här är Esther. Väldigt speciell liten dam med ett häftigt humör men som jag älskar så. Efter två år så förstår jag fortfarande inte hur man kan vara så söt.

Irmelinis
9/8/15, 2:10 PM
#4

Så söta de är! 
Jag trodde alla dvärgteddys hade uppstående öron? Alltså både lejonhuvade och dvärgteddy (samma korsning som min hane) 🙂 Vet att det inte är en godkänd ras så det kanske inte finns någon rasbeskrivning iofs.  

#3 Eller menar du att hon är lejonhuvad korsad med teddydvärgvädur? 🙂

Hur är pälsen på era, jobbig eller lättskött?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Bunnybutt
9/8/15, 2:30 PM
#5

Ja jag menade att hon är korsad :) Jag trodde att dvärgteddys hade hängande öron och de som var korsade med lejon hade ståöron. Men jag är verkligen dålig på det där med raser och korsningar hit och dit. Sötaste raserna dock ;)

Irmelinis
9/8/15, 7:42 PM
#6

#5 Ja det är så förvirrande med alla namn på raser, för namnen är så lika varandra🤔 Kunde de inte gett dem enkla namn som "hermelin" istället?

Dvärgteddy är en (icke godkänd) ras - mindre än lejonhuvad kanin, uppåtöron och tjock, ullig päls som står rätt ut från kroppen. 

Lejonhuvad kanin är en annan ras - något kilo större, men också med uppåtöron, fäller oftast av stora delar av pälsen och behåller en "man" och "kjol". 

Teddydvärgvädur, en tredje ras- hängande öron, samma storlek som en vanlig dvärgvädur, fast med oerhört mycket päls.

Lejonhuvad dvärgvädur, en fjärde ras - hängande öron, som en vanlig dvärgvädur med man runt huvudet.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
aliiciaj
9/8/15, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Jag passade en kanin förra året som säkert hade lite dvärgteddy i sig, frågade aldrig om rasen. Men hon såg bra rolig ut tyckte jag, som ett gosedjur 😃

Jo3ef1n
9/8/15, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Vilka fina bilder på dvärgteddys/teddylejon! :)

Det är lättare att hitta Dvärgteddys utomlands, till exempel Holland och Danmark. I Sverige är överpälsade lejon vanligare. De kan ge teddypälsade ungar men dessa bli lätt överpälsade lejon i vuxen ålder.

Förut trodde jag att alla kaniner som har lång päls är teddys men det är snarare härstamningen som avgör. :)

Jag har själv ingen erfarenhet av importerade Dvärgteddys men  vissa av mina lejonkorsningar hade teddypäls. Trodde att de som var teddys i 1 års ålder alltid skulle vara det men de flesta blev lejon så småningom. Jag har även ägt en blandning mellan Fuchs, Lejon och Angora.

Pälsen tovade inte så mycket men när den blev längre än 3 cm brukade jag klippa den. Det vanligaste är att man borstar men jag föredrar klippning.

Bifogar två bilder på lilla Astie, en blandning mellan angora/Fuchs/teddy & lejon på 5 månader.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

Ravynsfair
9/8/15, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Haft två stycken 😃

Den "vita", Östergärdet's Timjan (JumJum) och den viltgrå wienertecknade Adorabelle's Xena (Nenna), båda med en vikt på under 800g. 

Åhh.. Bilden på enbart Jumjum blev ju mini 🤔

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[Nikita14]
9/9/15, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Har haft :)    Han var väldigt liten, och vägde som fullvuxen ca 800 g.

Tyvärr dog han förra året,  han blev bara 3,5 år.

Irmelinis
9/9/15, 12:29 PM
#11

#7 Oj! Hon ser verkligen ut som ett gosedjur, hennes ögon är helt overkliga. Så himla söt! 

#8 Älskar svarta långhåriga kaniner, det är så snyggt med den gråa silverfärgen mot det svarta. Som slingor i pälsen :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Jo3ef1n
9/9/15, 6:57 PM
#12

# 11 Tack. va roligt att höra! Jag gillade också färgen på din :) Men framförallt den snygga teckningen, ser ut som scheck fast med inslag av hotot :)

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

SandraO
9/10/15, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här är Humlan. Korsning dvärgteddy/lejonhuvud dvv. Hon är nu 5 månader ❤️

Annons:
SandraO
9/10/15, 9:55 PM
Irmelinis
9/12/15, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#10 Lilla trollet! Han var rätt lik teddyn i #7 🙂 Vad är det för färg på honom? Havana? Eller någon zobel?

#14 Vilken härlig färg Humlan har! Vad kallas den? Kanel?  Hon är exakt lika gammal som min teddyhane 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
9/12/15, 12:28 PM
#16

Är dvärgteddy samma som hermelin angora? Nej, det kan det väl inte vara..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Nikita14]
9/12/15, 2:31 PM
#17

#15 Ja, bra fråga! Ingen har lyckats färgbestämma honom, zobel, siames, blå, japantecknad är exempel på förslag jag fått.

SandraO
10/25/15, 7:50 PM
#18

#15 Är så dålig på färger, trodde hon var madagaskar som liten. Jag håller på att få hjälp i en annan tråd nu :)

Upp till toppen
Annons: