Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1258 ggr
[Deshasix]
2015-08-31 12:50

Kanin och katt?

Någon som har kanin och katt hemma, hur funkar det? Tänker om man har kaniner och köper katt, kan man lära den då att låta kaninerna vara? De behöver alltså inte bli kompisar utan tänker bara så de inte skadar varandra eller så.

Annons:
Irmelinis
2015-08-31 12:53
#1

Det beror nog mycket på kattens ras, ålder och personlighet, skulle jag tro. Det är inte omöjligt alls, men det kanske tar lång tid 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tlover
2015-08-31 12:53
#2

Vi har utekatt och utekanin och vår katt älskar kanin, att äta kanin då. 

Lämna aldrig en katt och kanin oövervakad om inte nån av dom är i en rejäl bur. Det kan svänga också. Vår katt var bästis med en av våra kaniner och till och med tvättade kaninen innan hon helt plötsligt dödade en av våra andra kaniner som rymde.

l'm back

Irmelinis
2015-08-31 12:57
#3

Ja, det kan nog vara som med hundar. Om kaninen springer, gör glädjeskutt eller busar runt så kan jaktinstinkten hos andra husdjur triggas igång av de snabba rörelserna, det gäller både hund och katt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Deshasix]
2015-08-31 12:59
#4

Jag har inte bestämt mig att skaffa katt men de är en önskan iallafall, skulle då ha innekatt men som får vistas ute med bevakning.. Tänkte isåfall skaffa en huskatt/bondkatt, en unge. Skulle säkert kunna avgränsa kaninernas utrymme mer när vi inte är där o kan hålla koll.. Kanske får vänta tills vi flyttat större så kaninerna kan ha eget rum eller så för säkerhetsskull.

tlover
2015-08-31 12:59
#5

Det kan vara värt att tillägga att kaninen inte sprang eller liknande utan "gömde sig"

l'm back

[Deshasix]
2015-08-31 13:03
#6

Vad jag sett så verkar många ha kanin och katt som fungerar men de kanske är ovanligt? Förstår ju att katt har en jakt instinkt och att man måste hålla koll, men undrar om de kan funka och hur stor chansen är isåfall. Kanske somsagt borde vänta tilla vi bor större.

Annons:
Amoz
2015-08-31 14:10
#7

Jag hade kanin och katt. När kaninen kom hade vi två vuxna katter, det var inga problem. Kaninen älskade katterna från första stund och katterna tyckte kaninen var livsfarlig (så farlig så när kaninen kom nära och ville tvätta och gosa var det bäst att sitta helt stilla för att inte bli uppäten :P) sedan tog vi hem en kattunge som hade lite svårare för att vänja sig så där fick vi ha mer koll men vår kattunge lärde sig att man kunde slå på hunden utan reaktion så att han tyckte det var skoj att ge sig efter kaninen är inte så konstigt. Vi såg bara till att vara med och stoppa innan något hände och de blev bästisar rätt snabbt när kattungen börjat lugna sig lite.
Tyvärr blev vår kanin bara 1,5 år men inte pga katterna
 photo 20130916_143156.jpg

[SisselaJ]
2015-08-31 14:34
#8

Personligen skulle jag aldrig ens chansa. Men klart det kan funka, men då får man hålla koll så fort de är i närheten av varandra. Även om katten inte skulle döda skulle den kunna skada en kanin välifgt allvarligt med lek/bus. Såklart finns det alltid undantag, beror ju på hur man själv känner eller hur mycket man gillar katter.

Irmelinis
2015-08-31 14:44
#9

Jag skulle absolut prova, i många fall funkar det ju, eller så hittar man en lösning för att få det att fungera och sånt kan man inte veta förrän man provat. Både katten och kaninen ska ju ha varsitt ställe/rum där de kan vara helt ifred från varandra (om det skulle behövas). 

Är man bara medveten om riskerna, och båda djurarternas beteende (ett rovdjur+ett bytesdjur), samt känner till katten och kaninens personlighet väl så tror jag man har de bästa förutsättningarna för att lyckas 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aalexaandraa
2015-08-31 16:14
#10

Jag har en kanin och två innekatter. Det går hur bra som helst! Nu tror jag att det hjälper jättemycket att min kanin Doris är så himla tuff för hon blir aldrig rädd när katterna vill leka lite väl mycket. Vi hade katterna först (de är 7  år gamla) och skaffade kanin först i våras. Med en gång, när hon vant sig vid buren och lugnat sig efter omställningen, så fick hon träffa katterna och de fick komma fram och nosa. De tyckte mest att det var konstigt med ngn som inte luktade människa eller katt och var väldigt nyfikna. Vi är alltid med dem när Doris är ute och hoppar men ärligt talat behövs det knappt efter 3 månader tillsammans. Det har aldrig uppstått några problem och ju större hon blir desto mer blir hon deras kompis och jag upplever att hon inte väcker jagandet hos dem.

[Deshasix]
2015-08-31 16:53
#11

Tack för alla svar! Vill bara påpeka att kaninerna och katten inte ska gå lösa tillsammans, kanske kan prova nångång men inte lixom det jag föreställer mig. Dock har jag kaninerna i en kompostgaller inhängnad i ett av "allrumen" som alltså skulle va tillgängligt för katten då och jag antar att katten om den verkligen ville enkelt skulle kunna ta sig in till kaninerna.. Vet inte om de skulle gå att avskärma den ytan på bättre sätt för gångerna man måste lämna alla djur hemma, men på något vis borde de väll gå ;o annars antar jag att ha dem i olika rum eller eventuellt ha kaninerna ute när man bor så man har möjlighet till de måste ju funka :)

[Transfiguration]
2015-09-01 06:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag har tre innekatter & skaffade nyligen en kanin, en dvärgvädur :) två av katterna är rädda för kaninen, kaninen är orädd & skuttar rätt på katterna om de är i vägen ;) den tredje katten är gärna framme & petar på kanin ibland & kan springa efter om kanin skuttar iväg snabbt. Men över lag så funkar det över förväntan, en vanesak för båda djuren helt enkelt :)

EmmasBella
2015-09-01 23:17
#13

för mig så funkar et jättebra! jag har två katter en hund och två kaniner och alla är vänner!😁 vi hade en kanin när vi skaffade katt, katten (sigge) gick in i silvers bur! nu så kan jag lämna mina kaniner katterna å hunden tillsammans! hunden (wille) vill såklarrt oxå kunna komma över kompostgallerna men lyckas aldrig hahaha😂 men känner du dig inte helt säker så lär dom kännna varamdra och håll dom på upsikt första månaden/ månaderna! lycka till nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: