Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 565 ggr
Katniss
2015-08-29 13:49

Gnager på galler

Min kanin gnager på gallret i hagen (inte i buren), och jag undrar om det finns något man kan göra för att få honom att sluta, till exempel smörja in gallret med något speciellt. Flyttar alltid bort honom när jag ser det men det är ju inte så bra för tänderna. Så kom gärna med tips? om vad som kan göras! :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
HopeForTheo
2015-08-29 15:11
#1

Vår kanin här hemma springer fram och gnager på sin bur, från utsidan eller insidan om hon vill ut på altanen, så hon gnager ju för att visa att hon vill ut :) eller ja, "gnager" tänk dig hur dom äter majskolvarna i Kalle Ankas jul, så gör hon ;)

Trebit
2015-08-29 17:16
#2

Jag kan tipsa om bittermandelarom! Finns att köpa på bakavdelningen i vanliga mataffärer och smakar vidrigt. Det innehåller inte äkta bittermandel (som till viss del är giftigt) utan är helt ofarligt att de får i sig. Ta några droppar på en bit papper och dra över gallret där de brukar bita och testa om det funkar.
Annars kanske det kan vara värt att fundera över varför kaninen gnager på gallret. Vill den komma ut? Har den lärt sig att den får uppmärksamhet när den gör så?  Har den tillräckligt mycket annat gott att gnaga på och sysselsätta sig med? Eller så smakar gallret helt enkelt bara sjukt gott.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2015-08-29 20:05
#3

Vår hona slutade gnaga när hon fick en kompis att bo med:)

Katniss
2015-08-31 15:59
#4

#1 Det ser ut som när han gnager på äpple #2 Ska se om det funkar. Tror han vill ut till de gröna växterna utanför. #3 Kan tyvärr inte skaffa en till kanin :(

R.I.P. Anton 💔

Irmelinis
2015-09-03 12:07
#5

Försök hitta grönt (grenar, ljung, gran, blåbärsris, kraftiga stjälkar som rölleka) som tar ganska lång tid för honom att äta, så kanske han känner sig mer nöjd? Och plocka bort de gröna växterna som är närmast hans bur så han inte blir frestad, om det går. 

Stick fast grenar och annat i en gammal äggkartong och ge honom i buren så ser det ut som en liten skog i buren sen 😉

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Katniss
2015-09-03 14:47
#6

#5 Tack :) Brukar ge honom toarullar med gräs och annat. Han brukar gnaga lite på toarullen också, är det ok? Kan han gnaga på äggkartongen?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Irmelinis
2015-09-03 14:53
#7

Ja så länge han inte sväljer stora bitar av den så låt han tugga sönder den, det gör inget. Samma med toarullar. Om man varierar grenar, ris och grovt gräs så blir det ju extra stimulans för honom att få olika sorter också 🙂(vänj honom långsamt om han är känslig i magen)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: