Annons:
Etikettköpes-säljes-transport
Läst 783 ggr
Cindy S
8/29/15, 2:44 AM

S: Fransk vädurshona i södra Dalarna(29/8)

Hej, jag behöver sälja min svarta franska okastrerade vädurshona(har ej papper, är osäker på om hon är blandras). Hon föddes 13 april 2014, jag säljer för en symbolisk summa av 300kr(med tillbehör). Finns i Avesta(jag har ej bil och kan ej köra henne någonstans). Hon är försäkrad hos Sveland vilket ni kan ta över om ni vill.

Bildtråd http://kanin.ifokus.se/discussions/541ee86bce12c455bc005ea4-ta-sia-bildtrad

Hon säljes pga av att hon förtjänar större utrymme(alt. en kompis) och någon som vill kela med henne mera än mig(som blir uttråkad efter en halvtimme). Det visade sig att jag varken hade intresse eller utrymme som hon förtjänar.

När jag köpte henne förra hösten så antog jag att hon var en liten eller mellanstor vädursras, men när jag senare frågade säljaren så var hon fransk vädur. Jag var kär  och brydde mig inte, men nu när jag har henne på 3-4kvm i min 36kvm lägenhet och fortfarande inte har kunnat göra plats för en kompis till henne så känner jag att hon förtjänar nytt hem. Jag mår rätt så dåligt nu med vilket leder till ännu mindre keltid.

Ni kan ta henne på prov i max  en månad och vi kan skriva kontrakt på att om hon inte passar hos er så får hon komma tillbaka och ni får tillbaka pengarna.

Det enda kravet på er är att ni a)har minst 2kvms bur till henne(och då ska hon få komma ut dagligen också, eller så måste hon ha större bur) och lite tid varje dag för henne. B) Om hon kommer gå själv mycket vill jag gärna att hon får en kompis. Jag har inte plats med en kompis till henne. C) Det här är henne tredje hem om man räknar uppfödaren, så hör bara av er om ni har erfarenhet och vet att ni tycker om kaniner(jag hade mindre intresse än jag trodde och är nervös varje gång jag lyfter henne).

Hon är vänlig, hoppar upp på sitt hus(transportbur)  och vill ha mat så fort jag går upp på morgonen. När man går in i buren så söker hon antingen upp en och kan klappas, resten av tiden vill hon minsann vara ifred från matte om matte inte har mat med sig. Jag tror det är 50/50 på det, men om man sätter sig ner så hoppar hon oftast fram för eller senare. Hon blir mer och mer tam(det tog några veckor innan hon accepterade mig och att hon nu bodde inomhus) och jag tror att en riktig kaninvän lätt kan göra henne ännu mer tam.

Hon fick inte mycket uppmärksamhet hos förra ägaren och jag har inte kelat så mycket som hon förtjänar, men efter en lång kelstund så kan hon slicka en tillbaka som tack för klappandet och njuter verkligen.

Hon vill inte bli upptagen, då försöker hon hoppa undan och sprattlar lite. När hon väl sitter stadigt i famnen så är hon lugn och rar, kloklippningen behöver man vara två med om man inte är van vid sprattliga kaniner, men jag har aldrig blivit bitit, även när jag råkat komma åt puppan(hon har svarta klor och jag är ovan, så ett par olyckor har hänt). Hon avskyr trägolv så ni vet och inte förväntar er att hon hoppar runt på era golv(något jag hade hoppats på, men icke sa Nicke).

Dagligen får hon hö från bonde(om du bor nära Avesta vet jag vem jag ska rekommendera), vatten, ca 1dl selective pellets+havre och på kvällen en bit morot, broccoli eller annat gott.

Har tidigare haft problem med torr hud och fnasiga klor(dock verkade hon skutta runt och kelas som vanligt), men det försvann(kan vara eftersom att jag bytte till bättre pellets och broccoli). Hon bor idag inne på flera lager mattor omringat av kompostgaller,  men hon har förut varit en glad utekanin.

Ni får med något kg havre och pellets till ett värde av 200+, två toaletter(kattoaletter egentligen). Ni kan köpa till en stor transportbur som hon nu har som bo/sittplats om ni vill. Om ni också ni vill ha henne på mattor som jag har så kan ni köpa alla filtar/trasmattor för 100kr. Kompostgallret kan jag sälja för en slant med.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Upp till toppen
Annons: