Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 782 ggr
Irmelinis
2015-08-29 01:09

Varje kanin egen transportbur?

Ni som har kaniner som ni flyttar ut och in i hagar regelbundet, har varje kanin en egen transportbur som bara den kaninen får vara i? Använder ni samma bur till flera kaniner utan problem?

Min dvärgteddy (och även lejon-hanen) tycker det är läskigt att gå in i buren när han ska in från hagen, om han känner lukten av en annan kanin i buren. Han är tveksam, och stampar alltid med foten innan han vågar sig in, när nyfikenheten efter en stund tar över. Men jag vill helst inte att han ska bli orolig varje gång, och undrar om ni har nåt bra knep? 

Annars får jag köpa honom en egen transportbur. En personlig transport. Privat jetplan, bara för honom 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
RebeccaG
2015-08-29 02:49
#1

Mina har var sina burar med graverade namnskyltar på sina. Det e enbart för att dom ska känna sig "hemma" i transporterna och inte kastas mellan olika burar hela tiden. 
Mina åker bil så gott som varannan/varje vecka, så transportburen ska och får inte upplevas som stressande på något vis, utan det ska vara en plats där dom känner sig trygga, även om dom är på ett nytt eller hetsigt ställe. 
Mina har bara sina transportburar i hagarna på vintern, för att kunna gå undan från den kalla marken och värma sig.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

aliiciaj
2015-08-29 08:57
#2

Jag bär inte mina kaniner i transportburar in och ut ur hagen. Ska de till veterinär och tävling hade jag förut samma transportbur till båda, men de bor ju tillsammans så de kände nog mer trygghet av det. Nu har jag skaffat en varsin till dem, men det är bara för att man på tävling måste ha dem i separata transportburar. Fick de välja själva hade de mer än gärna varit i samma transportbur :p När jag jade djurpensionanat bar jag kaninerna som sprattlade i deras egen transportbur om de hade någon, annars min egen. Märkte ingen jättestor skillnad på om det var deras egna eller inte.

Fridaaaa
2015-08-29 09:12
#3

Använder samma utan problem :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

iWontBite
2015-08-29 12:05
#4

Jag bär mina i famnen mellan bur och Hage, men till tävlingar och så.. nä. Jag tar lite den buren som står närmast haha. Alla mina kaniner (har bara fem) känner till varandra så pass bra, jag har aldrig märkt att de skulle bli störda av det.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Irmelinis
2015-08-29 12:14
#5

#1 Jag förstår att det blir viktigt med egen bur när man reser såpass mycket. Det låter som en vettig lösning, jag vill ju också att buren ska vara en trygg plats för mina kaniner, och det är den inte nu. 

#4 Mina kaniner känner inte varandra bra, då fyra av dem är ganska nya här, så det kanske är sånt (plus massa tonårshormoner hos tre av dem) som gör dem oroliga. Det är mest bara hanarna som reagerar, faktiskt. 

Lejonen går ju tillsammans och går utmärkt att ha i samma transportbur, snart ska jag sätta ihop Sally Vädur+ Lill-teddyn efter kastrering, så kanske jag ska köpa en egen bur till dem, som bara de två får vistas i. Hmm..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: