Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 1084 ggr
[Melbun]
2015-08-28 19:24

Bma, klinisk fysiologi, djur?

Inte helt rätt forum kanske men jag testar ändå då det finns många djurälskare här som kanske vet något =) Läser bma och pratade med ansvariga på mitt program som sa att det finns bra med jobb även för de som hellre jobbar med djur. Är lite inne på klinisk fysiologi men vill då hellre jobba med djur än människor. Hur som helst så känns det som att forskning, undersökning och liknande sker av främst veterinärer och djursjukskötare. Finns det jobb för en biomedicinsk analytiker? Hur hittar man dem, vad gör man och var finns jobben? Nu syftar jag alltså ej på labb på djursjukhus =) Att det är omöjligt tror jag inte även om det kanske inte finns lika många jobb där som på sjukhus. Som sagt intresserad av allt som hör till ämnet bma och djur. (Om det är en vän som jobbar eller helt enkelt bara rykten) =)

Annons:
Talidass
2015-08-28 19:35
#1

Jag är också inne på samma spår, läser till bma på gu, T3.
Men vad jag hört vill djursjukhus osv helst ha labbare som analyserar provsvar osv :/ Om någon annan har mer info så skriv! :)

[Melbun]
2015-08-28 19:44
#2

#1 Hehe jag började i onsdags på gu så jag är redan inne och funderar på vilken inriktning jag vill välja =) Precis som du säger hade jag funderat på laboratoriemedicin och jobb på djursjukhus men efter att ha pratat med ansvariga på programmet så påstod de att det finns jobb oavsett inriktning om man är intresserad av djur. Dum som jag var så blev jag glad och gick därifrån utan att fråga vad för typ av jobb eller var de finns.,. 😂 Annars så tycker jag att klinisk fysiologi verkar roligare, men jag gillar inte människor så mycket.. 🤪

Talidass
2015-08-28 19:45
#3

Det är ganska korta patientmöten, inte som US eller SSK :)
Jag tycker det är roligare med fysiologi än labbet, mest för att jag hatar labrapporter ^^

aliiciaj
2015-08-28 21:30
#4

Jag tror det är lite svårt att få forska om djurssjukdomar med mera som biomedicinsk analytiker. Om man vill forska om det ska man nog bli veterinär, apotekare, biotekniker med mera. Men det kanske går, jag är inte så insatt så om du verkligen vill så kanske det finns ett sätt :) Men det krävs nog att du läser till någon kurs då. Dock så är det väl en del djurförsök som krävs om man ska forska om det tyvärr, djur i små burar som får sätta sina liv till ibland. Vilket är lite sorgligt, men ibland nödvändigt. Men det var en intressant fråga du har, kan själv inte så mycket då jag är i samma sista som dig. Precis börjat på Apotekarprogrammet och funderar i samma banor som dig :)

[Melbun]
2015-08-28 21:39
#5

#4 Jag funderar dock inte så jättemycket på forskning utan jag vill gärna vara färdig efter 3 år. Visst kan man forska efter 3 år men ska det vara riktigt seriöst känns det lite som att man får läsa till master eller doktorera typ. Som sagt de sa att det fanns jobb så jag är väldigt nyfiken på att veta exakt vad det finns för några men de pratar bara om sitt eget universitet eller sjukhus.. xD Eller ja jag är ju intresserad av ALLT som har något med djur att göra :) Inte jätteförtjust i djurförsök dock.. vi har tom en egen avdelning med försöksdjur. Hundarna och katterna springer tydligen helt lösa i en egen byggnad och kaninerna tog man bort för de var så lättstressade men råttorna hade det tyvärr inte så bra :(

Upp till toppen
Annons: