Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 879 ggr
mmois98
2015-08-26 18:55

Myxomatos (Kaninpest)

Hej!

Jag har en fråga kring Myxomatos som jag ännu inte vet. Och det är om det finns någon smittspridning i kroppen, alltså att det drabbar några inre organ? Alla symptom med pest är ju mer "utanpå" kroppen, och därför undrar jag om någon vet om de finns invändigt också?? :)

Annons:
Marsvinsmamman
2015-08-26 19:40
#1

Ja, myxomatosen påverkar hela kroppen, det blir en allmäninfektion. Slemhinnorna svullnar ju också upp (ögon, nos, könsorgan). 

Jag bifogar en länk där du kan läsa grundläggande info om myxo.

http://www.sva.se/djurhalsa/vilda-djur/viltsjukdomar/kaninpest

mmois98
2015-08-26 22:31
#2

Jo allt det vet jag. :) Tänkte mer organ, som hjärta, mjälte, lungor osv om dem drabbas eller ej. 

Imed att dem kan få lunginflammation i samband så drabbar ju det luftstupen (som är inuti kroppen) men ögon, nos och könsorgan är ju liksom "utanpå" kroppen, förstår du vad jag vill få fram?

Peak303
2015-08-27 10:35
#3

Du menar om kaninen kan få kaninpest utan att du vet om det för att de är invändigt?

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

mmois98
2015-08-27 11:21
#4

Ja ungefär precis så, symptomerna brukar ju alltid visas vilket fall. Men om det sker något inuti kroppen också. Som man då inte kan se.

farvendal
2015-08-27 11:40
#5

Hittade detta:

"Kaninpest sprids framför allt av blodsugande insekter såsom kaninloppan och myggor. Viruset överförs när insekten suger blod och börjar genast föröka sig vid stickstället och sprider sig sedan snabbt via de vita blodkropparna till närmaste lymfknuta.

 I lymfknutan förökar sig viruset ytterligare och sprids sedan ut i kroppen till huden, mjälten, slemhinnor, testiklar, lungor och lever samt andra lymfknutor. Viruset utsöndras till viss del genom olika kroppsvätskor såsom tårsekret och näsflöde men man anser att dessa smittvägar är ovanliga. Det absolut vanligaste sättet för din kanin att bli smittad av kaninpest är alltså inte via direktkontakt med en annan kanin utan via blodsugande insekter. Efter att kaninen fått i sig smittan dröjer det en till tre veckor innan man ser några symtom."

Så. Ja, typ.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

mmois98
2015-08-27 12:41
#6

Ja där gav svaret på min fråga, tack!! :) Vet du vilken sida som du hittade detta på?

Annons:
farvendal
2015-08-27 13:04
#7

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: