Annons:
Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 1465 ggr
aliiciaj
2015-08-24 19:21

Märkning av kanin

På många andra djurslag märker man ju djuren genom chip, öronmärkning, benring med mera för att man ska kunna få tillbaka djuret ifall det springer bort och någon hittar det. Finns det verkligen inget liknande på kanin? Som jag förstått det så är öronmärkningen inte tills för det ändamålet, och sen kan man ju inte öronmärka en kanin med okänd härstamning. På katter kan man ju köpa ett halsband och ha en liten metallsak på som innehåller information om katten, men det kan man ju inte ha på kanin för de har ju inte halsband. Jag skulle om det gick gärna ha något på mina kaniner som visar att de är mina ifall de kom bort, finns det något man kan märka kaninerna med?

Annons:
RebeccaG
2015-08-24 19:33
#1

Chipmärk din kanin och skicka in till kaninregistret
http://kaninvalfard.weebly.com/kaninregistret.html

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-08-24 20:01
#2

#1 Intressant, visste inte ens att ett sådant register fanns. Väldigt bra att det gör det dock. 🙂

Peak303
2015-08-24 20:07
#3

Alla mina kaniner märks även om dem inte går typ syftet om just utstäällning. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

aliiciaj
2015-08-24 20:47
#4

#1 Jaha intressant, det visste jag inte att det gick. Men dock så känns det inte som att många skulle ta en upphittad kanin till veterinären för att kolla om den var chipmärkt :/ #3 Men om man till exempel har en omplaceringskanin som man inte vet något om, då kan man väl inte öronmärka den? Jag hade gärna öronmärkt min omplaceringskanin om det gick.

farvendal
2015-08-24 21:23
#5

#4 Chipmärkning av kaniner samt kaninregistret är alldeles nytt, så det är inte många som känner till det ännu. Men man måste ju börja någonstans :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
2015-08-24 21:56
#6

#4 Det är fritt fram så länge du inte märker in någons uppfödarnummer🙂 Jag har en krake med okänd härstamning här hemma, vet inte vem uppfödaren är och lär aldrig få veta heller men eftersom jag bryr mig om pojken fick han mitt uppfödarnummer i bägge öron i fall han kommer bort, då kan han spåras till mig via SKAF i alla fall. Nu när kaninregistret kom var det dock inte längre nödvändigt att koppla honom till ett uppfödarnummer.

Annons:
aliiciaj
2015-08-24 22:46
#7

#6 Vad menar du med när kaninregistret kom är det inte längre nödvändigt att koppla honom till ett uppfödarnummer? :) Vad exakt är det man ska märka kaninen i öronen med om den är okänd? :)

[RC1393]
2015-08-25 08:36
#8

#6 Jag menar att han inte behöver märkas med mitt uppfödarnummer för att gå att koppla ihop med mig. Annars skulle han gå att spåra via mitt uppfödarnummer, nu hade jag kunnat märka honom med vilka random siffror som helst och han hade ändå gått att koppla till mig. Tanken är nu att jag ska märka mina hoppkaniner med deras registreringsnummer. 

Grejen med registret dock är att alla kaniner utan uppfödarnummer måste märkas efter ett system så att två kaniner inte har samma och den strukturen finns ju inte. Jag hade mejlat registret och frågat vad som är ledigt att märka med.

aliiciaj
2015-08-25 09:41
#9

#8 Jaha smart! Då kanske jag ska öronmärka mina kaniner med deras registreringsnummer från SKHRF, tack för hjälpen :)

Peak303
2015-08-25 11:07
#10

#8 Det var ju faktiskt ganska smart att märka med reggnummer! 
Men ifs så har jag ju ett uppfödarnummer jag kan märka mina med. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

[RC1393]
2015-08-25 11:24
#11

#9 #10 Jag har mina stunder!😛

RebeccaG
2015-08-26 20:45
#12

#8 Jag märker mina hoppisar som inte e egenuppfödda med sitt reggnr också, funkar prima 👍

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[RC1393]
2015-08-28 19:04
#13

#12 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: