Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1517 ggr
aliiciaj
2015-08-23 22:47

Går din kanin ner i vikt av fällning?

Min normalpälsade kanin går ner i vikt varje gång hon fäller, vilket alltid får mig ganska oroad. Brukar era kaniner gå ner i vikt när de fäller?

Annons:
Trebit
2015-08-24 10:21
#1

Inte vad jag har märkt på utseendet eller hur kaninen känns i kroppen (vi brukar inte väga så ofta), men den ena dricker och äter väldigt mycket mer precis i början av fällningen, samtidigt som han blir ganska trött och ligger och slöar mycket. Det är nog lite påfrestande för kroppen att byta päls så att de går ner i vikt är nog inte så konstigt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-08-24 11:13
#2

Ingen aning faktiskt, har aldrig tänkt på det, så jag antar att det inte blir så mycket skillnad. Men mina vuxna kaniner är så långhåriga att det syns inte så bra, även om de fäller, man måste känna med handen. Har aldrig märkt att de magrar i samband med fällning, men det verkar ju rätt logiskt. Fåglar som ruggar brukar ju också se rätt magra och hemska ut under den perioden.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-24 11:46
#3

Några har gjort andra inte men väldigt sällan de gjort det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vovisch nr2
2015-08-24 11:48
#4

Min kanin har bara fällt en gång och då märkte jag ingen skillnad. 🙂

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

aliiciaj
2015-08-24 12:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

För Haren är ju viltgrå och det syns ju väldigt tydligt när viltgråa kaniner fäller. På en del ställen är hon som typ helt kal, det bara ramlar i enorma tussar hår. Och under dessa fällningsperioder känns hon alltid så mager och jag blir så rädd att hon är sjuk är eller så. Rexkaninen fäller också nu, men hon fäller inte alls på samma sätt. Hon fäller mer jämnt, lite små ulliga hårstrån här och där, så hon verkar inte påverkas av det. Medan Haren har en del kroppsdelar som hon fäller extremt på medan många andra kroppsdelar inte går att få av ett enda hårstrå på. Just nu fäller hon så mycket i ansiktet att hon stup i kvarten måste skaka på huvudet för att få bort de små hårstråna från ögonen och liknande. Jag försöker hjälpa henne så mycket som det går, men det smärtar mig att se att hon blir så medtagen av sin fällning. Kan visa bild på hur hon ska se ut i ansiktet och hur hon ser ut nu.

Trebit
2015-08-24 13:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Benjie är precis likadan! Han får först två fläckar på vardera sida om bröstet, och sen börjar "ringarna" på ryggen, därefter kommer nosen. Luna (också normalpälsad) fäller lite överallt i stora tussar men det syns inte alls på samma sätt som på Benjie, trots att hon är chinchilla med svart bottenfärg.
Bilden är en dag efter att den första ringen började synas litegrann, så fort går det. (Snart är han helt spräcklig och kommer vara det i minst en månad).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
aliiciaj
2015-08-24 14:38
#7

#6 Haha problemet med viltgråa kaniner ;) Haren får som en svart streck runt ryggen, och efter förra fällningen så var det kvar. Så jag hoppas innerligt hon får tillbaka sin vanliga färg denna fällning. De ser ju bra lustiga ut med sina svarta fläckar här och där :p

Storip
2015-08-24 14:49
#8

En av mina (har 6) går ner ca 2hg i vikt under fällning

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Trebit
2015-08-24 14:50
#9

#7 Ja viltgråa kaniner alltså… Benjie hade en väldigt utdragen fällning i våras och jag var jätterädd att han skulle se ut så jämt x) Han gjorde liksom en paus mitt i fällningen (kanske blev det kallare ute igen) och bara vägrade fälla mer. Sen kom han igång igen och lämnade stora tussar på mattan…

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-08-24 14:52
#10

#8 Det var skönt att höra att min kanin inte är den enda. Min kanin väger 1.1 kilo och går ner 1 hg under fällning, vilket är ganska stor procent av hennes vikt :/

Storip
2015-08-24 14:54
#11

#10 Jag ble sjukt orolig första gången han gick ner 2hg så for. Dock är han lejhonhuvad så vägde 1,3 ist för 1,5. Han var ändå pigg.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


Fridaaaa
2015-08-24 15:02
#12

Rexar ser sådär ut med när de fäller, ialla fall dvv rex xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hästhoven]
2015-08-24 17:08
#13

Beror på individen, har kaniner som man i princip aldrig ser någon skillnad på hull vid fällning & någon enstaka som får dåligare hull, det är främst våran dvärgvädur som kan tappa lite under fällningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: