Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2532 ggr
aliiciaj
2015-08-22 19:00

Åt sand

Jag har en grävhörna i min kaninhage fylld med sand. Nyss såg jag att min minsta kanin satt och åt massor av sanden, har aldrig sett henne göra det förut. När jag bar upp henne kändes hennes mage lite svullen, men ibland blir den det för hon äter så mycket. är det farligt? om de äter sand? Varför gjorde hon det? Vill ju verkligen inte att hon ska äta sand för det känns inte hälsosamt, så hur kan jag gå henne att sluta med det?

Annons:
ra-17
2015-08-22 19:06
#1

Kan hon har kissat/ bajsat där och sen slickat ätit det? För det har jag hört att vissa kaniner kan göra….

Zepp
2015-08-22 19:12
#2

Kaninener är koprofager,, de äter sin egen avföring.. och skall så göra, då det ger dem vitaminer de behöver!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koprofag

Sand däremot verkar inte var den bästa kosten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Storip
2015-08-22 19:14
#3

Åt hon mycket eller bara smakade? Tänkte ifall hon som bebisar kan göra bara smakar på allt ….

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


aliiciaj
2015-08-22 19:21
#4

#3 Hon satt verkligen och åt sanden, inte smakade. Hon betedde sig ganska konstigt, hon satt som en liten zombie och åt sanden. Sen var hon jättelugn när jag plockade upp henne, vilket inte är normalt för henne. Hon är ganska hyper i vanliga fall och väldigt svår att fånga och hålla. Nu har hon suttit stilla på en filt sen det skedde, så får hålla koll på om hon bajsar och äter normal föda. Hon kanske har förstoppning eller något liknande.

Tjeja
2015-08-22 19:23
#5

Ring och rådgör med veterinär. Kan ju vara så som du skriver att hon är förstoppad eller något och att det är därför hon beter sig som hon gör.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2015-08-22 19:24
#6

Eller så har hon någon form av vitaminbrist?

Typ B12 som vanligtvis bildas i colon.. och som de får genom att vara just Koprofager?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
aliiciaj
2015-08-22 20:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Tror dock inte jag skulle få ett så bra svar av en distriksveterinär, de är inte så duktiga på kaniner. Typiskt att såna här saker alltid sker på helger då de veterinärer som är duktiga på kaniner har stängt :( #6 Jaa det kanske är så. Hon får bara en matsked pellets per dag, men hon kanske behöver mer för att täcks upp sitt behov. Hon är fyra månader så hon är ju en ungkanin och kan behöva lite extra nu när hon växer. Hon ligger och vilar en massa nu, har inte bajsat men hon har ätit pellets. Kan visa bild på hur hon ligger nu, hon brukar inte ligga så. Men å andra sidan om de har ont i magen brukar de sitta mer ihopkurade så jag tror nog hon mår bra. Jag är nog bara lite nojjig av mig just för att jag sett att hon ätit något hon inte ska.

Zepp
2015-08-22 20:52
#8

Testa att ge mer hö.. som ger mer bajs.. som hon kan äta och få sina vitaminer ifrån.. främst B12!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Irmelinis
2015-08-24 13:24
#9

Hur har det gått med henne? Mår hon bra?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-08-24 14:41
#10

#9 Jaa, hon åt och bajsade normalt efter det. Har heller inte sett henne äta någon mer sand. Jag har börjat ge henna ännu mer olika slags gröna växter nu, måste ju bara så att hon känner att hon har brist på något. Eller så är hon bara en bebis som testar lite vad som går att äta :)

Irmelinis
2015-08-24 14:45
#11

Vilken tur! Ja, det är säkert bara bebis-fasoner 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

ra-17
2015-08-24 22:07
#12

#7 Vad söt hon är!

aliiciaj
2015-08-24 22:42
#13

#12 Tack :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: