Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 928 ggr
Trebit
8/9/15, 6:35 PM

Hjälp med ihopsättning

Hej alla kaninkunniga trevliga människor! Här kommer en liten uppdatering om ihopsättningen av Benjie och Luna och en vädjan om råd. De tre senaste dagarna har vi varit ute på mina föräldrars landställe med kaninerna (de älskar det!), och kört några bondingsessioner i Hage i gräset. Dag 1 så red Benjie på Luna (är rätt säker på att hon brunstade just då, kanske var olämpligt?) och det verkade som hon tolererare honom till en viss grad då hon sa ifrån och sen blev det bråk. Efter att ha haft kompostgaller emellan dem i hagen slappnade båda av och åt och låg ner. Dag 2 red istället Luna på Benjie vilket han inte tolererade och istället försökte rida på henne tillbaka, samtidigt. Det hade sett otroligt lustigt ut ifall de inte senare började bråka igen. Dock tror jag Luna "vann" den matchen då hon när vi särat på dem med stängsel floppade ner väldigt bekvämt med benen utsträckta bakåt (och svansen i vädret = doftmarkering?), medan Benjie satt ihopkrupen bredvid och till sist lade sig ner han med. Dag 3, idag, var båda två lika på att försöka dominera varandra och efter ett bråk där jag fick ett ordentligt bett av Benjie (genom handsken) så verkade Luna riktigt skraj för honom. Benjie hade lagt sig ner vid gallret precis som hon gjort dagen innan med benen ut och svansen i vädret. Efter det rusade Luna som panikslagen från sida till sida i hennes del av hagen och stampade, Benjie följde efter och vaktade mot henne längs gallret. Tidigare har vi varit i ett rum (så neutralt som det går) hemma i lägenheten och då aldrig nått så långt att de ridit på varandra, endast aggressioner (från Benjie's sida) och total likgiltighet från Luna. Vi började med 15 min och jobbade sen upp oss till närmare en timme. De bor sedan 2 veckor tillbaka i burar bredvid varandra i rummet som brukade vara Benjies (det skrubbades med ättika och såpa innan). Varje dag byter de bur med varandra. Imorn åker vi hem till lägenheten igen. Finns det någon vänlig själ som kan föreslå nästa steg vi kan ta? Hur bör vi göra när vi återigen är på det som brukade vara Benjies revir? Betyder det något särskilt att Luna blev så rädd för Benjie idag? Hur spelar eventuell brunst in i bondingen? Jag tar tacksamt mot all hjälp vi kan få, men otrevliga kommentarer om det ena eller andra uppskattas inte. Har ni kritik så håll det konstruktivt!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
[Melbun]
8/9/15, 7:13 PM
#1

Jag skulle nog faktiskt fortsätta likadant med att ha dem bredvid varandra på natten och låta dem bo ihop på dagen så länge det går där du har koll på dem. Det har ju inte gått så lång tid ännu, för mig var det ungefär 3 månader av smygbråk.. Kan inte säga så mycket om brunst mer än att kastrering antagligen underlättar processen. Men jag undrar om munkpeppar som brukar ges när de brunstar kan hjälpa honan mer när det gäller humöret? Min hona försökte som sagt också rida på hanen och han blev helt tokig och så blev det storbråk varje gång. Det tog också ett par veckor tills hon slutade och sen var det mycket lugnare mellan dem. Jag satt dock ofta och klappade på mina kaniner bredvid varandra (man fick trycka ihop dem och fortsätta klappa), ibland så brukar de börja putsa på en eller omgivningen för att liksom säga "nej men fortsätt putsa på mig" och så blir det automatiskt så att en putsar på den andra. Till en början fuskade jag faktiskt och smetade banan på bägge kaninerna och efter ett tag började de faktiskt putsa på varandra utan banan. Det händer dock endast när de sitter och myser bredvid varandra att en pussar lite försiktigt på den andra. Annars brukade jag också alltid mata dem bredvid varandra. Annars får man nog tyvärr mest ha tålamod och vänta ut dem för de lär sig oftast förr eller senare =) Egentligen tror jag att Benjie hade passat bäst ihop med en pushover som är lite mer underlägsen än vad han är. Tror dock inte att det är omöjligt men det kommer nog ta lite längre tid. =)

Trebit
8/9/15, 7:25 PM
#2

Jo vi har tänkt kastrera Luna snarast möjligt, förmodligen nu efter augusti. Ang. att Benjie skulle gå bättre med en pushover, Luna var känd hos uppfödaren för att vara extremt ranglåg och hon rekommenderade inte att hon skulle bo med en annan hona då hon förmodligen skulle bli väldigt hunsad. Så ja, vi trodde vi skaffade en pushover… sen fick hon bo ensam hos oss i en månad och skaffade lite egen pondus. Efter middagen ska jag läsa igenom resten av dina råd och fundera över hur vi ska fortgå. Tack för att du svarade!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
8/9/15, 7:35 PM
#3

Hmm det låter lite som att hon inte riktigt är så ranglåg men det kan ju faktiskt vara så att hon "försvarar" sig också när det är en ny kanin. Tänkte på att hon försökte rida på honom men är det så att hon är väldigt ranglåg så hoppas jag verkligen att det kommer fram mer för då bör det ju inte vara några problem när de känner varandra bättre =) Då kanske du kan testa med lite banan på Benjies huvud så att hon "putsar" honom. Jag testade på båda mina, efter ett tag började de bråka och då använde jag ingen banan mer, men det var absolut en bra start för att få dem att sluta sitta på varsin sida av rummet xD

Trebit
8/9/15, 10:14 PM
#4

Tror hon kanske är lite extra knepig mot Benjie just nu pga brunsten. Dock har vi inte märkt av någon alls skillnad i hur hon är mot oss så hon verkar inte ha särskilt svåra brunster. Vi ska ta henne på en koll hos veterinären nu i veckan och se om en kastrering kan ordnas snart. Vårt största problem är att vi i slutet av augusti / början av september går tillbaka till studier och då inte alls kommer ha samma 24/7 tid över till kaninerna. Jag och sambon gjorde en överenskommelse i slutet av juli, ifall de fortfarande inte hade gjort några framsteg när vi började plugga igen så kanske vi får överväga att låta Luna flytta till någon annan och Benjie får fortsätta vara ensamkanin. Dock har jag verkligen fäst mig vid Luna och för mig är det numera otänkbart. Tror inte sambon håller med dock, Benjie har alltid varit hans favorit. Det här med bonding är påfrestande alltså.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
8/9/15, 10:36 PM
#5

Åh jag känner verkligen med dig! Det är svårt när de är så men det är verkligen inte omöjligt. Jag var arbetslös och passade på att skaffa en kanin till då. Sen tog det så lång tid så det gick liksom inte att få ett jobb heller (Att söka deltid pga jobbig kaninbonding hemma var inte ok enligt arbetsgivarna XD) Jag tycker iaf att om ni lyckas komma så långt att det bara blir bråk morgon eller kväll och att de klarar sig fint resten av dagen så finns det nog goda chanser! :)

wilmis0e
8/10/15, 3:24 PM
#6

Tänkte bara säga att det finns jätte bra tips? på youtube ifall du vill ta hjälpav det, sök helst på engelska då. Men tror nog att dom ska funka bra tillsammas snart :)

Annons:
Trebit
8/10/15, 10:58 PM
#7

#6 Tack för tipset! Jag har hängt flitigt på Youtube de senaste månaderna, finns mycket bra videor! Dock är det övervägande "lätta" ihopsättningar, folk kanske inte vill visa upp sina problemkaniner… #5 Jag höll på att tänka "jag önskar att jag var arbetslös" men så insåg jag att jag bara har ett år kvar på min utbildning och efter det är chanserna ganska goda. Vi skaffade ju Luna nu till semestern för att vi skulle ha massvis med tid, men det tar ju tid sånt här…

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/11/15, 10:59 PM
#8

Funkar det att låta dem vara i varsin bur så länge och bara ge dem tid? De kan turas om att vara frigående varannan dag eller så, om ni vill. 

Ibland säger man ju att "så fort man slutar att aktivt försöka så funkar det". För att man då slappnar av på ett annat sätt och djuren känner av det också.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
8/11/15, 11:32 PM
#9

#8 Just nu (sen de senaste 2 veckorna) bor de i burar bredvid varandra med ca 5cm mellanrum och det går rätt bra. Varje dag får de byta bur med varandra. I omgångar blir de lite vaktiga, men i stort sett är de väldigt lugna. Morgon och kväll får de vara ute i vardagsrummet en och en och springa av sig några timmar var. Vi har inte testat att ha dem tillsammans sen i söndags pga av resande och annat som tagit tid. Imorn tänkte vi testa en ny setup i vardagsrummet (som ju tyvärr inte är helt neutralt) med en större Hage med vaxduk under. Benjie blir väldigt stressad på mindre ytor så vi tänkte att det är värt ett försök. Förhoppningsvis ska vi kunna ha dem i hagen hela dagen och bara sära på dem om det blir "riktigt" bråk. Jag ska också ringa veterinären imorn och boka en tid för Lunas checkup och planera eventuell kastrering. Har gjort en deal med sambon att vi testar det först, lär ju bli jag som får bekosta det. Hjälper inte kastreringen så är vi nog out of options.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
8/11/15, 11:36 PM
#10

#8 så sant så:) det var först när jag gav upp och tänkte, strunt samma, surtanten får väl bo själv då:(( som hon plötsligt började bete sig schysst mot hanen….slutade riva päls och dominera honom. Plötsligt började hon tvätta honom istället och sitta nära och mysa:) Hon började till och med själv visa att hon ville in till honom genom att envist rycka i gallret varje morgon. Så tillslut fick hon bara flytta in, och jag tänkte att bära eller brista, och det har gått bra i flera månader nu. Trodde aldrig det skulle lösa sig..

Trebit
8/11/15, 11:47 PM
#11

#10 Jag tänker hålla det i tankarna, det finns ett ljus i slutet av tunneln! Det har varit ett par väldigt frustrerande veckor med lite sömn, på natten blev de som vaktigast och kaosade runt i sina burar och vägrade lugna sig tills någon av burarna var förtäckt, dock har de senaste 3 nätterna gått rätt bra (peppar peppar). Sånt man får ta när man bor i lägenhet med dem (i helgen hade vi dem även i samma rum som oss hos mina föräldrar, kaos).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
8/12/15, 9:27 AM
#12

#11 ja det är tröttande, man vill ju bara att det ska funka, men det händer så mycket som man inte kan kontrollera. Jag kände mig helt maktlös när det var som jobbigast och svävade mellan hopp och förtvivlan:/ styrkekramar till dig och sambon! Sen kan ju kastrering av även honan göra stor skillnad, så pröva det också!

Ljungåsen
8/12/15, 9:36 AM
#13

Vet inte om du sett denna? http://cottontails-rescue.org.uk/information/bonding-bunnies/ Långt ner på sidan finns ett antal videor, både på matchningar som inte fungerat, och på sådana som inte var helt lätta. Håller tummarna för kaninerna och er.

Annons:
Irmelinis
8/12/15, 10:01 AM
#14

#13 Vilken otroligt bra sida! Tack så mycket, väldigt intressant läsning.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
8/12/15, 11:05 AM
#15

#13 Just den sidan har jag inte läst på än! Tack för tipset, ska definitivt kolla in! :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ljungåsen
8/12/15, 11:28 AM
#16

#14 och #15 Jag tyckte också att den var väldigt bra. Hade god nytta av den innan jag satte ihop mina kaniner. Framförallt tycker jag det är bra med film och förklarade prat, så man fattar vad man ser.

Upp till toppen
Annons: