Annons:
Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2371 ggr
Kaninlovers2
2015-08-08 14:37

Kan kaniner vara med hundar?

Kaniner kan väll vara med hundar? Hundar äter inte kaniner och det är jag säker på. Men är det så att hundar brukar vakta kaninerna så att inget händer de? Tacksam för svar.

Annons:
RebeccaG
2015-08-08 14:41
#1

Mina hundar äter kaniner som slaktats(ibland hela), så jo. Hundar äter kaniner. 

Varför är det så viktigt för dig att ha kaniner med hundar/katter?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Irmelinis
2015-08-08 14:41
#2

Vissa hundar jagar gärna kaniner (de allra flesta hundar har jakt i sig naturligt) och kan skada/döda dem om man har otur. Man ska inte lämna hundar ensamma med smådjur, för börjar kaninen springa så kan hundens jaktlust snabbt väckas och det är svårt att stoppa. 

Större kaniner går väl bättre, men kom ihåg att man ALDRIG kan lita till 100% på ett djur, inte ens sin egen hund. Man får ta det försiktigt och ha dem under uppsikt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninernaa
2015-08-08 14:42
#3

Det beror på ras och personlighet såklart. Små och jakt hundar går ofta inte. Vår Juckrussel gick o vakta på kaninerna o vänta på att de skulle komma ut ur buren så hon kunde äta upp dem. (Fick ta bort henne för att hon var för på o jaga på våra andra djur.) Men vår golden går ihop med våra kaniner. Visst att kaninerna är lite fega men dem lär känna varandra steg för steg.

Smultrondraken70
2015-08-08 14:43
#4

Beror på hunden. Hundar i allmänhet äter naturligtvis kaniner, men många hundar kan nog lära sig att just "den kaninen" är aja baja. Skulle dock aldrig lita till 100% på en hund i förhållande till kanin. Finns alltid risk att jaktinstinkten kickar in på den "snällaste" mest kaninvana hund, och då blir det lätt slutet för kaninen.

vallhund
2015-08-08 14:56
#5

Varför skulle en hund inte äta kaniner?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2015-08-08 15:17
#6

Vissa hundar skulle lätt döda och smaska i sig en kanin.
Det beror helt på individen och oftast rasen också.

Mina kan vara med kaninerna utan problem men de har fått lära sig samt ingen av raser som är avlade för att jaga kaniner mm heller.  Men aldrig ensamma, självklart.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kaninlovers2
2015-08-08 15:43
#7

#1 Det är bra att veta om det går bra att en hund kan vara med en kanin.😊 Tack för svaren!😉

pernillaoscarsson
2015-08-08 21:52
#8

Självklart kan hundar gå bra ihop med kaniner. Alltid värt att prova och inte ta för givet att det inte kommer fungera.

Min hund gick alltid tillsammans med kaninerna. Han var en Cocker Spaniel så där borde ju funnits jakt i honom, men han visade det aldrig, varken på djur ute i naturen eller djuren jag haft hemma. När jag hade kaninungar så var han gärna med och slickade på dem, inte för att käka utan för att slicka ren typ. När han låg ner och vilade kunde kaninerna utan problem skutta fram och lägga sig jämte honom, klättra på honom osv utan att han brydde sig.

Men som andra skriver, många hundar har kvar sin jaktinstinkt och jagar mer än gärna kaniner.

vallhund
2015-08-08 23:02
#9

Dom flesta hundar har inga problem med att diskriminera mellan familjeflockens individer oavsett art o främmande katter/kaniner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[hannaaeeriksson]
2015-08-09 11:59
#10

Min st. Bernhardskille är bästa vän med kaninen :) hon sover hos honom och dom tvättar varann, men det är hon (kaninen) som bestämmer! Och det vet han ;) Dock har jag en TJS så det är ju en ganska stor kanin, men vovven är ju desto större ;) men han respekterar henne. Kaninen är också frigående inomhus, men hon har ju gömställen om det skulle vara något, och sen är han så klumpig så han har inte en chans att ta henne ens om han velat ;)

Kaninlovers2
2015-08-21 18:11
#11

Haha😊 Tack.

Viccan92
2015-08-21 19:43
#12

Jag har haft hund och kanin ihop under uppsikt. Skulle aldrig lämna dem ensamma ihop.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

noema_beauty@hotmail.com
2015-08-30 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ja har ser ni på bilden en sån kallad mördar hund som sover brevid sin kompis! Dom är goda vänner !

Annons:
JoannaLi
2015-08-30 18:31
#14

Hej, förlåt, jag hoppar in här och kapar lite 🤫

Att man inte ska lämna hundar och kaniner ensamma är fullt förståeligt, jag vill bara få fråga - kan man lämna dem i samma rum, eller är det också ett nono? Jag tänkte med ordentligt separation, ie kaninen i bur, och sedan kompostgaller runt, så att hunden inte kommer åt buren? Eller blir det problem, i och med att de fortfarande kan se varandra? 

Funderar bara, är långt ifrån aktuellt :)

Fridaaaa
2015-08-30 19:19
#15

#14 Är kaninen i bur och som hunden inte kan ta sig in i kan man lämna dem anser jag OM hunden verkligen inte vill döda/in till kaninen, det kan ju stressa. Mina hundar går fritt i huset och har två marsvin och en kanin inne i inneburar, nemasproblemas :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[thildaaaa]
2015-08-30 20:45
#16

Min kanin och min mormors cocker spaniel har inga problem med varandra 😃 men sen är ju den vovven extremt mesig också, plus att jag tog god tid på mig att introducera dem för varandra när de båda var små

på sommrarna har jag haft kaninen i koppel och hunden lös och gått på promenad, sumpermys 😃

jag skulle nog inte lämna dem båda lösa i samma rum, för vovven kan få för sig att vilja leka med kaninen medan det bara e läskigt för kaninen. men att ha kaninen i en bur har funkat super med vovven ensam hemma

Kaninernaa
2015-08-31 03:00
#17

Har du jakthund eller mindre ras så går det nog inte så bra! Men har du vall hund eller en väldigt snäll personlighet på hund så kanske det går bättre. Vi har våran hund (golden jätte lugn o överbeskyddande) hon ser till att kaninerna är med o skyddar dem o är framme hela tiden men hon skulle aldrig skada dem iomed att hon tar dem som familjemedlemmar. Men vår förra hund gick inte att ha med kaninerna hon var direkt framme o försökte ha ihjäl dem! (Jackruzzel) så det beror lite på hund till hund men det är nog bättre med en belgiskjätte än en hermelin..

Fridaaaa
2015-08-31 08:57
#18

#17 många små hundar som fungerar bra. storleken på hunden har ingen betydelse

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hästhoven]
2015-08-31 09:58
#19

Vissa hundar kan vara med kaniner, men det är inte att rekommendera att ha kaninen & hunden tillsammans själv dygnet runt. 

Vi har några hundar av mindre raser som inte bryr sig i kaninerna, har hänt flera gånger att kaninerna & hundarna sitter tillsammans & äter ur samma matskål.

Men sen har vi två hundar (av större ras) som absolut inte kan vara i närheten av en lös kanin, då kommer kaninen garanterat bli hundfoder!

Men de mindre hundarna är dock uppväxt med kanin sedan valpålder, medans de större hundarna inte har någon vana av kaniner från de förra hemmen.

Viccan92
2015-08-31 16:05
#20

#17 Min tax är både mindre hund och jakthund och han gör inget mot kaninerna. Han går efter och vill äta deras bajs. Är mer de stora som gärna vill nagga kaninerna. Inte så populärt hos kaninerna. Dem blir fulla med slem.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Adirfen
2015-09-10 14:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Min gammla och Vera funkade bra ihop!

Sxne
2015-09-10 18:41
#22

Vissa hundar fungerar det med, skulle dock absolut inte tipsa att ha kaninen tillsammans med en jakt hund. Då den har starkare jakt instinkter än vad en sällskapshund har! Och jo, hundar kan äta kaniner.

Ett råd ifrån mig är att du ALDRIG ska lämna kaninen ensammen med hunden, you never know…

Ett hett tips? är att kaninen inte ska få vara med hunden då, utan hellre i sin kaninbur och att kanske kaninburen står bredvid hundgården (ifall du har en sådan!)

/Lajksjös kaniner

Upp till toppen
Annons: