Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 638 ggr
Irmelinis
2015-08-05 10:42

Kanin-apotek för dräktig hona + ungar

Om ett litet tag kommer jag ta över en dräktig dvärgvädurshona som ska få bo hos mig och få sina ungar här. Hur ska jag förbereda mig på bästa sätt? Jag har gjort iordning en stor kaninbox åt henne, och har en bolåda färdig. Nu läser jag på allt jag kan om ämnet. 

Vad brukar ni uppfödare ha hemma i "bra att ha lådan" inför dräktighet, förlossning och små bebisar? Mjölkersättning (vilken sort)? Saltsten? Någon speciell sorts pellets som är bra för digivande kaninmammor? 

Tack i förväg för hjälpen!

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
2015-08-05 12:24
#1

Jag skiter i saltsten. Mina har alltid fått i sig tillräckligt med salt från pelletsen. Jag har alltid CC hemma. Om man ska ha mjölkersättning så kattmjölk. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-08-05 12:29
#2

Tack för svar! Vilken sorts pellets använder du? 

Är det några speciella komplikationer som kan uppstå för en dvärgvädur vid förlossning eller för ungarna när de är riktigt små? Brukar honan klara sig bra själv? Hon är runt 1 år gammal och har aldrig haft kull förut.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-08-05 12:32
#3

Mina kaniner får rabbfor. :) 
Enda problemen jag haft har varit att honan gått 20h mellan att ungarna föddes. Sen om honan klarar det eller inte är ju svårt att säga. :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-08-05 12:34
#4

Oj, det var länge… Hur lång tid brukar det vanligtvis ta för henne att få ut alla ungarna? 

Borde jag sitta med (i samma rum utan att störa) när hon föder eftersom det är hennes första kull?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
2015-08-05 12:40
#5

Detta var en hona som haft 2 kullar tidigare. Men tyvärr misstänktes att ha livmodercancer så där av att det antagligen gick så snett. 

Asså är honan i bra hull och kondition så ska det inte vara några konstigheter. Men har du möjlighet så bär du vara i närheten. Men inte just vid buren om det inte typ fastnat. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-08-06 10:47
#6

Okay, bra att veta! Nu har jag köpt mjölkersättning, extra halm, Critical Care. I vilka situationer kan man behöva använda Critical Care? Vad ska jag hålla utkik efter? Om honan inte äter ordentligt? (Men det verkar vara vanligt att de slutar äta dagarna runt födeln..) Har också kontakt med en erfaren uppfödare som kan hjälpa mig om det behövs, det känns bra.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
2015-08-06 21:27
#7

CC är något jag alltid har hemma vare sig jag har bebisar eller inte. Detta är ifall jag ser att kaninerna skulle bli dåliga och inte vilja äta så brukar jag "trycka" i dem lite CC. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
2015-08-07 13:43
#8

Ja, precis. Hade en påse CC men den har ju legat här i några år nu, så visste inte om den var okay fortfarande. 

Ska det vara långa eller korta halmstrån i boet för honan att boa med? Hittar mest kort-stråig halm i affärerna.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninernaa
2015-08-07 15:25
#9

Det är inte alltid det går bra i första kullen heller. Det kan bli så att honan inte vet vad den ska göra och att dem fryser/svälter ihjäl. Men kaniner föder oftast på natten eller tidigt på morgonen då dem känner sig tryggast. Och sitter du med o kaninen blir stressad kanske hon överger dem eller äter upp dem men lycka till

Irmelinis
2015-08-07 15:32
#10

Jo, jag är medveten om att det kan gå fel eftersom det är första gången för honan. Ska vara väldigt noga med att det ska vara lugn och ro för henne sista veckan innan födsel, samt veckan efter, och jag kommer inte sitta vid buren på natten när hon föder utan bara hålla mig i närheten lite då och då, alltså utanför rummet med kaninboxen. 

Tack! Det ska nog gå bra.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: