Annons:
Etikettallmänt
Läst 807 ggr
Fridaaaa
2015-08-04 11:22

Inte bita på gallret

Vill stoppa det så fort som möjligt.
Messi har nu två morrnar i rad dragit i gallret för att han vill ut i hagen.
Och ja jag förstår honom att han vill ut, men inte bra för hans tänder. :/
Han har sitthylla, grenar och så brukar jag hänga upp t.ex maskrosblad i buren för att han ska ha mer att göra i buren men på morgonen är det slut och tja han börjar då. Igår trodde jag det berodde på att han inte kommit ut i Hage på två dagar pga att vi var iväg, men igår var han där 12 timmar och gjorde ändå så imorse.

Kan inte ha göra buren större, finns inte utrymme till det i rummet han står i nu och kan inte ha honom i sovrummet :/ 

Han ska kastreras sen och gå med hona men dröjer 2-3 månader till innan han kan bo med henne.

Citron och ättika bryr han sig inte speciellt mycket om.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Swadika
2015-08-04 11:34
#1

Har precis likadant med Elsa :( Fjärde morgonen i rad nu. Så jag tar gärna emot alla tips? som finns

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Fridaaaa
2015-08-04 11:37
#2

#1 "Skönt" att höra (om man får säga så?) att inte vara ensam.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 11:44
#3

Sally Vädur gör det också om jag inte öppnar buren snabbt när jag kommer in i deras rum.. fast än så länge har hon bara gjort det då och då, inte varje dag. Ser det som tonårsfasoner, typ. För hon har fått springa på stora ytor varje dag och bara varit i buren på natten. Fast vill inte att hon ska vänja sig vid det och fortsätta med det beteendet, så jag försöker att inte belöna det. *funderar*

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

NoEnd
2015-08-04 13:05
#4

Skaffa en stor utebur till honom om ni inte har plats inne? Även fast han är ute i Hage och skuttar 12 timmar så sitter han ju fortfarande 12 timmar i en liten bur.  🙂

Fridaaaa
2015-08-04 14:09
#5

#4 Han skuttar ibland lite inne också kortare stund. Så 8-10 timmar i snitt är han i sin bur.

Har dock inte råd eller möjlighet att bygga en stor bur just nu, ska göras i september/oktober när han kastrerats och ska flytta ihop med Flizan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Trebit
2015-08-04 14:16
#6

Jag använder bittermandelarom som jag drar över burgallret där det brukar bitas, köps i mataffär, helt ofarligt men smakar illa som satan! Kan vara värt att testa :)

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
2015-08-04 14:17
#7

#6 Vart hittar man det i en mataffär? aldrig hört talas om :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
2015-08-04 14:57
#8

Är det möjligt att ha honom frigående dessa månader? :)

Fridaaaa
2015-08-04 14:58
#9

#8 Dessvärre inte. Har hundar och katter. Och finns inga dörrar in annan än till badrummet och ytterdörren.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2015-08-04 14:59
#10

Mer grejer att pyssla med i buren? 🙂
Gärna "smarta" leksaker så han får lite att göra

Fridaaaa
2015-08-04 15:01
#11

#10 Finns inte så mycket plats för fler grejer. Har tstat bollar men han var inte intresserad av det. Vet inte mer han skulle kunna pyssla med :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2015-08-04 15:05
#12

#11, Några småsaker borde du ju få plats med?
Finns massa leksaker av naturliga material som han kan roa sig med att förstöra 😉. De av pil och sjögräs är storfavoriter här.

Fridaaaa
2015-08-04 15:06
#13

#12 Mjo småsaker men som sagt frågan är vad 🙂 Han har inte visat intresse för leksaker än i alla fall 😛 Utan mer för tunnel, hus, grenar och sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Melbun]
2015-08-04 15:11
#14

En tipsade mig att dekorera hela gallret med grenar.. Tolkade det lite som att det inte skulle synas något galler utan enbart grenar… hehe. Min hade inte kunnat sitta i varken bur eller inhägnad (utomhus går bra) för han hade också förstört tänderna. De flesta ovanorna har han växt ifrån men jag tror det är ganska svårt att få bort gallerbitning. De vill ju ut liksom xD

[neptunens]
2015-08-04 15:14
#15

#13, Ibland tar det lite tid! Eller så har ni bara inte hittat rätt ännu 👍 
Rosewood/boredom breaker har massa roligt! Vissa saker finns på gnagarboden, andra på amazon och vivovet.

Trebit
2015-08-04 15:24
#16

#7 Bittermandelarom brukar finnas på bakavdelningen, små flaskor som ser lite ut som karamellfärgsflaskor, lätta att missa! Själv var jag tvungen att fråga i affären för att hitta^^

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-04 15:26
#17

#14 Hela gallret skulle dessvärre bli alldeles för instängd. Och jättejobbigt att få av och på xD Men delar skulle gå :)

#15 Har testat flera olika. Haft han i 3 månader så hunnit testa lite olika :)
Gnagarboden är svindyr i frakt :( Amazon litar jag inte helt på, måste ha som tar faktura med :/ Haft några leksaker från animail och teddytassen

#16 Aa okej tack ska jag kolla upp :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
2015-08-04 15:53
#18

Linda jordgubbsstjälkar runt gallret? ^^

Fridaaaa
2015-08-04 16:24
#19

#18 har inga jordgubbsstjälkar. Och är 150bur så skulle krävas massor ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
2015-08-04 19:26
#20

Mio gör likadant när han kan se ut ur sin bur. 
Därför sätter jag upp en platta utanför på natten när han är instängd. Ser han inte ut så slutar han med det. 
Visst kanske känns lite taskigt att ta ifrån dom utsikten men är det bara på natten och morgonen tycker jag inte det spelar någon roll. Man vill ju inte att dom ska förstöra tänderna heller. Messi får ju vara ute så mycket om dagarna ändå. 

Han bryr sig inte om man smetar något på gallret, ättika, bittermandelarom, bitterspray, citron osv smakar ju jättegott!

Men testa hänga för en fleecefilt på sidorna av buren. Kanske funkar för Messi med 🙂

Emma

Annons:
Fridaaaa
2015-08-04 19:50
#21

#20 Kan inte göra det, blir alldeles för instängt :/ Luften blir inte bra då :/ Är ju några timmar som det blir. Och svårt att sätta fast på insidan av gallret med, han skulle inte bry sig om det satt på utsidan.

Han skulle dra in filten.
Testat innan nämligen och sedan blir han mer orolig om han inte kan se ut, eller frustrerad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 19:51
#22

"Han skulle inte bry sig…" hur vet du det? Har du redan provat?  Man kan inte veta säkert förrän man försökt 😉

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-04 19:59
#23

#22 Provat med filt. Menade att han skulle inte bry sig sålänge han kommer åt gallret. Och som jag skrev i #21 har jag redan provat sedan tidigare med filt men då blir han frustrerad/orolig över att inte kunna se ut.
Men trä runt går ej för blir alldeles för instängt :/ Och svårt att sätta fast :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emms
2015-08-04 20:04
#24

#21 Han bor väl i gallerbur? Då blir hela ovansidan öppen ju. Blir ju mer öppet än en utebur som bara har galler på en sida, och oftast inte hela sidan. Blir kanske mörkare men luft får han nog gott om ändå. 

Sätt upp kompostgaller runt buren och häng det där om han drar in det i buren, eller sätt klädnypor under filten i en vinkel utåt så det hamnar en bit från gallret. 

Har du testat ha de under en längre tid? Kanske bara blir ovant för honom i början och därför han blir frustrerad.

Emma

emms
2015-08-04 20:06
#25

Funkar det att säga till honom förresten? Visa att han inte får göra det liksom, vissa är ju duktiga på att lyssna 🙂

Emma

Smultrondraken70
2015-08-04 20:10
#26

Vår hona gnagde en del på gallret, men slutade helt när hon flyttade ihop med hanen:) Dock ett tag kvar förstås innan Messi kan flytta ihop med Flizan, så det var väl kanske ingen tröst:( det enda som iallafall funkade för att få vår Molly att sluta när hon höll på med gallret var antingen att släppa ut henne eller slänga in en bunt äppelkvistar. Då bytte hon från gallret till kvistarna:) men som sagt var sen hon blev sambo är inte gallret intressant att gnaga på längre:))

Fridaaaa
2015-08-04 20:12
#27

#24 Ja han bor i gallerbur. Nja det kommer inte in speciellt mycket luft ovanifrån. Och han älskar att sitta på huset och spana på oss och kolla vad vi gör hundarna mm. och som sagt blir han mer frustrerad/orolig när han inte kan se, har han blivit med fleecefilt i alla fall. 
Nix han fortsätter, har testat :/

buren står på ett litet bord. Kan inte ha den ståendes på golvet. 
Yes testade några dagar minns dock inte hur många men han drog in det eller höll låda i buren så motsatt effekt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
2015-08-04 20:13
#28

#26 ja dröjer minst 2 månader till :( Inget som går att skynda på heller :(
Grenar har han som sagt rdan i buren :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2015-08-04 20:56
#29

Jag skulle, precis som jag redan skrivit, testa med ett gäng gnagvänliga leksaker som du roterar emellan. Stoppa små godisar i dem, stryk något gott på osv, vad som helst så att han fokuserar på dem istället för att tugga galler.

Fridaaaa
2015-08-04 20:58
#30

#29 Har som jag redan skrivit testat lite olika men han har inte rört dem eller tappat intresset snabbt. Så vet inte vilka fler jag skulle testa :/ 

Är enbart på morgonen han gör det, resten av natten brukar han vara lugn :) 
Och är vad jag märkt, främst när han ser/hör mig för att han vill ut

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[neptunens]
2015-08-04 21:05
#31

#30, Well, jag vet inte riktigt vad för mirakeltips du förväntade dig att få med tanke på att du redan tycker dig ha testat allt och det sög haha😛

Fridaaaa
2015-08-04 21:12
#32

#31 Nja inte testat exakt allt men testat flera olika leksaker just för att aktivera honom men nästan aldrig haft någon kanin som direkt brytt sig om dem xD De har föredragit tunnlar, grenar mm istället xD

Men frågan är vad man mer kan smeta på som inte kladdar som smakar äckligt som håller sig en hel natt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
2015-08-05 10:44
#33

testade med två filtar över och grenar i gallret, men gick inte 😕 Han blev värre istället precis som jag misstänkte och hade dragit bort vissa delar av grenar och drog  i gallret ändå 😕 samt dragit in delar av ena filten i buren.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: