Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 788 ggr
[Lollo 97]
2015-08-03 17:54

Sur, bråkig, skygg kanin

Detta har hållit på ett tag och jag vet snart inte vad jag ska ta mig till.

Jag har en kanin hona på 4 år som är sur och bråkig, hon attackerar, hon gillar inte att bli buren  (bär henne därför inte så ofta), hon gillar inte att sitta i knä, hon vill helst inte bli klappad, kommer någon nära attackerar hon eller springer iväg,  Hon bits också. Hon var inte lika bråkig när hon hade sällskap, hennes syster som hon bodde med avled tyvärr för ca 2 år sedan och det har ändrat hennes beteende mer och mer med tiden tycker jag iaf.

Jag vet som sagt inte vad jag ska göra snart, hon är helt omöjlig. Vill ju inte att hon ska bita vänner eller släktingar som är och hälsar på.

Annons:
Smultrondraken70
2015-08-03 17:59
#1

Är hon kastrerad?

[Lollo 97]
2015-08-03 18:08
#2

#2 Nepp :)

Smultrondraken70
2015-08-03 18:12
#3

Vår hona kastrerade vi runt 8 månaders ålder och hon blev en klart trevligare kanin efter det:) Är kastrering något du funderat på?

[Lollo 97]
2015-08-03 18:16
#4

#3 Inte direkt

Smultrondraken70
2015-08-03 18:26
#5

Vår tjej var sur, grinig, hemsk på att morra och vakta. Kunde också attackera och bita. Som jag förstått det kan det här knasiga humöret bero på hormoner, och vid kastrering blir man av med dom hormonerna. Vår tjej kan fortfarande vara lite tjurig ibland men inget emot förut. Skulle överväga att låta kastrera henne om jag var du, men vi får väl se vad andra härinne tycker:)

Lolleee
2015-08-03 18:30
#6

Har den perfekta videon till dig som jag tänker länka. Fungerar på min gamla kanin :)

https://www.youtube.com/watch?v=1abIFF_fgpY

Annons:
iWontBite
2015-08-03 20:25
#7

Det här är lite av en long-shot… Men ni behöver lära er att lita på varandra. Det kommer inte vara lätt eftersom hon redan är tveksam - hennes kompis var förmodligen modigare och visade att det inte var någon fara, och det lugnade ner henne.  Nu behöver du bli den tryggheten.
Frukt/godis och att sitta i hagen är det som alltid fungerat för mig.  Till att börja med så behöver de känna sig avslappnade med dig, så att kunna röra sig runt dig i hagen utan att fokusera på dig är steg ett. Toppen om man kan själv äta en frukt eller något annat som låter lite, som ett äpple. Det gör kaninen nyfiken på vad du gör och den vill också ha det smaskiga - om du blir en rival så kommer de inte vara skygga för dig längre, de måste äta upp innan du gör det. Se till att hålla frukten hårt så hon inte kan rycka den ur handen och springa iväg, det hjälper inte. Se till att hon sitter och äter bredvid dig, kanske till och med i ditt knä.
Lite i taget så accepterar de att du rör vid dem mer och mer - börja med klappar på huvudet medans de äter, fortsätt bak över ryggen. De kommer springa iväg men de kommer oftast tillbaka igen när de har tuggat klart. När kaninen efter många försök är så pass bekväm att du kan klappa dem över ryggen utan att de reagerar negativt utan bara sitter kvar kan du försöka lyfta upp kaninen. Klappa kaninen lite och sätt sedan tillbaka den på marken, så den inte tänker att bli fångad/buren = behöva gå in i buren igen. Var alltid givmild med belöningar.
Ha alltid med dig något gott när du går ut till buren, och låt alltid det vara det första du stoppar in i buren så de kopplar att något som kommer in i buren = positivt. Återigen här, träna på att få klappa i pannan medans de äter.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Brillo
2015-08-04 12:23
#8

Håller med #7 . Vi har en omplacering (vanvårdad innan) här hemma som nästan bara jag i familjen kan hantera. Hon vaktar sin mat och är vill sällan bli klappad av ngn annan. Om jag ska fylla på hö så ser jag först till att hon inte är i buren. Är hon inne så attackerar hon på en gång. Hon har väldigt svårt att lita på människor och just matsituationer är extra känsliga så jag gör det lätt för henne och mig för att hon ska bibehålla förtroendet för mig. Men när hon skuttar efter än och puffar på ens ben för att få lite gos, då smälter man ;) men det har tagit lång tid att komma dit. Alltid när jag kommer in i rummet där hon är lös kommer hon numer fram för att hälsa och hon kan ta pellets ur min hand utan att morra på mig (:

Irmelinis
2015-08-04 23:06
#9

Prova att skaffa henne en kompis, kanske hon inte alls trivs som ensamkanin? 
Kolla henne också ordentligt hos en kanin-kunnig veterinär, ofta kan aggressiva djur ha ont någonstans.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Marsvinsmamman
2015-08-04 23:38
#10

TS skriver att detta beteende har ökat kraftigt efter att kaninen blivit ensam. I mina ögon innebär detta att steg ett är att skaffa kaninsällskap till henne.  Hon visar med all önskvärd tydlighet att hon inte är nöjd med rådande läge. Skaffa henne en hankastrat och kanske kastrera henne själv också, samt ge det hela lite tid. Det kan tid innan en ensamkanin börjar bete sig vettigt mot artfränder, (speciellt om de alltid varit ensamma) när de väl får sällskap.

Men kolla också upp honans hälsostatus hos vet, så att hon inte går och har ont någon stans.

Om ni skaffar en gosig hankastrat som sällskap, så blir det kanske också lättare för vänner och släktingar att acceptera att den ena kaninen inte vill bli klappad. Vid besök kan då besökarna fokusera på den gosiga hanen och låta den mindre sociala honan vara ifred.

Hoppas du hittar en lösning, för så som ni har det nu är ju inte kul, varken för dig eller för kaninhonan. Lycka till!🙂

Upp till toppen
Annons: