Annons:
Etikettallmänt
Läst 1268 ggr
Fridaaaa
2015-08-03 17:42

"Bonda" med kanin

tips? på hur man kan "bonda" mer med en kanin.
(ja jag vet att kaniner är olika sociala)
Mer än att sitta i hagen med den 🙂 Och utan att ge onyttigheter 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
2015-08-03 17:47
#1

Ta med den ut på äventyr (utomhus eller inomhus, vilket som passar). Jag följer med Sally när hon utforskar vårat hus, övervåning, källare, trappan… hon söker ofta kontakt med mig på sina upptäcksfärder, och jag får känslan att hon gillar att vi går tillsammans. 

Sally gillar också försiktig ryggmassage både medhårs och mothårs, konstigt nog. 🙂

Att som med hundar vara den som "sitter på resurserna" och kommer med roliga saker, kartonghus, leksaker, olika material från naturen t.ex - allt beroende på vad kaninen gillar bäst. Ska fundera på om jag kommer på nåt mer…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-03 18:05
#2

#1 Utomhus går enbart och då i Hage. Kaninen gillar inte sele eller att följa med på saker tråkigt nog 😕
Jag är den som alltid kommer med mat, städar mm, men ändå min sambon hon tycker bättre om, men han har inget intresse av kaninerna :/ och han umgås i princip aldrig med dem.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-03 18:38
#3

Mm, det måste ju finnas lite vilja från kaninens sida att visa intresse för en själv också.. det går ju hur lätt som helst med min dvärgvädur (vet att det funkar utmärkt för dig och Messi också), men mina lejonkaniner skiter fullständigt i om jag vill hitta på nåt kul… de bara går iväg och gör sin grej, liksom. Så att "sitta på resurserna" funkar väldigt dåligt med dem också, har verkligen jobbat på att få till någon kontakt, men det går inte så bra, tyvärr. Vet inte riktigt vad det finns för knep för denna sortens kaniner.. *funderar*

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-08-03 18:44
#4

Enda gången jag kände lite bättre kontakt med mina lejon var när det var bra väder och jag lät dem stanna ute i sin utebur i några veckor i sträck och slapp bära in och ut dem hela tiden. Då lugnade de ner sig och började söka sig mer till mig. Annars förstördes förtroendet jag byggt upp med dem under dagen direkt på kvällen när jag skulle lyfta in dem inomhus, och igen på morgonen när de skulle ut i hagen. De verkar väldigt känsliga när det gäller hantering, även om jag för det mesta använder transportbur.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-03 18:55
#5

#4 Ja jag kan inte ha henne i buren flera veckor i sträck 😕 Då blir hon extremt rastlös :/ Och inte rätt mot burkompisen heller :( 
Ja jag använder bara transportbur numera när jag ska ta henne ut och in från hagen.

Ja detär inte det enklaste att komma på xD
Vill göra allt för att kunna ha henne kvar. Men fungerar inte i längden som det är nu :/ Och sambon fungerar det bättre med trots att han knappt är med dem, men han har inget intresse :/

Ja Messi fungerar det mesta med, så underbar :) Och med flera andra av mina andra också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-03 19:32
#6

Finns det någon möjlighet att hon kan få bo permanent i utebur med någon sorts Hage, så du slipper flytta henne fram och tillbaka?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
2015-08-03 19:34
#7

#6 Hon bor i utebur men kan inte ha Hage dygnet runt dessvärre. Har rovdjur i skogarna så vågar inte det.  Måste flytta hela buren med om det ska finnas plats för Hage till buren och går ej förhand, för tung :/ Fick hit den med traktor :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 11:29
#8

Vad gillar hon för något? Vad är riktigt belönande för henne (oavsett om du tycker det är bra eller inte :P ) ? Kan du beskriva hennes personlighet?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-04 11:36
#9

#8 Morötter, äpple är två stora favoriter, och broccoli. Men kål är ju inte så bra i större mängd och de två första är ju mycket socker :/ 
Hon är väldigt envis, och smart. Kan lätt bli stressad och kan inte rasta henne i sele för ibland kan hon fara i luften om hon inte får gå åt det håll hon vill och livrädd att hon ska skada sig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 11:41
#10

Finns det något annat än mat som hon verkligen gillar? Tunnlar, granar, hoppa högt, rymma, mucka gräl, klättra, värme/kyla, ljus/mörker, sitta högt upp, musik, andra husdjur, olika material? Vad som helst.. 

Försöker tänka ut vad du skulle kunna göra med henne som passar henne bäst. Det hjälper ju inte att göra saker som en själv gillar, när man har en envis och smart kanin. 😃

(vet att du redan tänkt på det säkert, men kastration är ju att föredra, för att göra henne mer lätthanterlig, också för hennes egen skull för en chans till ett roligare liv…)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-04 11:44
#11

#10 Tunnlar gillar hon, har hon i hagen. Och hus & transportlåda. Gräva gör hon en hel del i hagen med
Mucka gräl med vissa av de andra kaninerna gör hon gärna om hon får chansen.
Musik vet jag inte, har aldrig det på när jag är med dem :P Katterna och hundarna bryr hon sig sällan om. Andra djur vet jag ej.
Ljus/mörker kyla och sånt vet jag inte, omöjligt att avgöra tycker jag :) 

Fast rymma, mucka gräl mm är ju inte så lämpligt att uppmuntra ;) Dvs uppmuntra olater :P

Kastrerng är inget alternativ för hennes del. Hon blir 5 år i mars  och har inte möjlughet att kastrera förrän till våren. Och har ingen veterinär jag litar på här när det kommer till kastrering av honkaniner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 11:49
#12

Nej, jag menar inte att dessa beteenden ska uppmuntras utan att man istället utgår ifrån vad som är belönande för henne och försöker hitta ett alternativ som ändå ger henne ungefär samma upplevelse. 

T.ex gillar hon att rymma så kan man kanske ibland göra iordning en sådan miljö i hagen eller buren så att det för henne känns som att hon rymmer, utan att hon får göra det på riktigt. Eller om hon gillar att mucka gräl så funderar man på vilket behov hon försöker tillfredsställa genom att göra så och hittar ett annat alternativ (utan att mucka med andra) för att hon ska få utlopp för de känslorna/behoven på andra sätt. 

Har inte funderat ut exakt hur ännu, men förstår du hur jag tänker?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-08-04 11:51
#13

Gillar hon att ligga i solen, på filtar eller inbäddad i halm i ett hus så kanske hon gillar värme och ljus. Gillar hon att gräva hål i marken och vila där, så kanske hon gillar lite kallare miljö. Tycker hon om att slicka på frysta pet-flaskor så kanske kyla känns gott för henne osv…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
2015-08-04 11:56
#14

#12 Förstår hur du tänker.
Hon har tillgång till en ganska stor Hage ibland och en mindre ibland. Hon är väldigt svår att fånga i hagen så kan inte ha större för då får jag aldrig in henne :( 

Aa du tänker så. Hon ligger lite överallt. Ibland i solen ibland i skuggan. Ibland där hon grävt ibland på andra så hon varierar sig :) 
Filtar använder jag aldrig till kaniner :) Halm har de bara vintertid :) 

Hon är väldigt dominant, och gilla rhon inte vissa kaniner så vill hon gärna dit och mucka. Hon kan inte vara t.ex i samma bod som Milly och Zelda, då är hon jättetjurig i buren. 

utomhus går dock inte att anpassa till varmt eller kallt dessvärre.

Petflaskor bryr hon sig inte om provat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-08-04 12:04
#15

Inte större Hage menade jag inte, men om man gör en liten inhägnad inuti den stora hagen och lämnar en liten springa öppet så att hon kan få tränga sig ut, eller ställer en pall/stubbe vid kanten av den lilla inhägnaden så hon kan hoppa upp och över… ut i den stora hagen, eller nåt hon kan krypa under… så får hon känslan av att rymma men är ändå instängd. 

Om du vill att jag ska sluta med mina tokiga förslag, säg bara till. Jag gillar att fundera på såna här saker med beteenden och berikning för djur 😃

Utomhus kan man göra både varmare och kallare på olika sätt, jag har lagt några gamla kakelplattor i mina kaniners Hage så de kan ligga och svalka sig på dem, till exempel. Finns många olika material som kan vara varma, kalla, vindtäta material blir ofta varmare osv…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-08-04 12:09
#16

Alltså, är hon mer nöjd med livet så kanske hon blir lättare att bonda med, liksom. Fixar du roliga grejer åt henne som hon verkligen har nytta av, så kanske hon tycker det är mer intressant att vara i ditt sällskap… Fast det kanske är lite långsökt? Jag vet inte.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-08-04 12:12
#17

#15 ingen fara :) Nja nu när det är varmt tycker jag att det blir varmt i hagarna xD I lilla hagen kan jag inte sätta in liten Hage till, då blir det inget skuttutrymme :( och haft liten avgränsad del innan för lättare infångst men då har hon undvikt det xD Nu i hagen har dem grenar och hus :) i stora brukar de ha det plus tunnel och ibland tex stubbe :) måste variera runt så de kan inte vara i stora jämt samt att jag har svårt att fånga i stora :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: