Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 458 ggr
Andreag00
2015-08-02 21:30

naffsar och skygga

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej,

jag har precis fått 2 kaniner på foder som bor tillsammans, en hona som är kastrerad och en hane.

dom bor i en storlekstuga och dom får komma ut flera timmar per dag. dom har bott hos mig sedan i torsdags.

Men problemet är att honan naffsar jättemycket när man håller på med henne det är jättejobbigt det går bra när man bär och så men hon man tar upp henne och bara håller i henne så naffsar hon. Vet ni vad jag kan göra åt det?

och sen är dom ganska skygga dom kommer inte fram i buren och springer gärna ifrån mig när jag ska ta upp dom och så det är jätte jobbigt. tror ni att det skulle hjälpa att ha dom i en bur som är i min höjd eller vad man nu ska säga alltså att jag inte kommer uppifrån?

Wille, Puffe, Doris 

Annons:
Irmelinis
2015-08-02 21:35
#1

Hur länge har du haft dem hos dig? Ge dem åtminstone 3 veckor till att bo in sig ordentligt och vänja sig vid sin nya miljö och nya ägare. Håll inte på att lyfta och bära, inga kaniner gillar sånt - då gör du henne rädd och då börjar hon nafsa för att du inte respekterat hennes signaler om att inte bli klappad och upplyft. 

Man måste ha tålamod och ge kaninerna tid, det tar flera veckor för dem att börja lita på dig, det går inte automatiskt 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Andreag00
2015-08-02 22:10
#2

okej men jag måste lyfta henne för att få ut kaninerna  hagen

Wille, Puffe, Doris 

Cajsis7
2015-08-03 00:23
#3

#2 Använd en resebur när du ska ta kaninerna till hagen så slipper de bli lyfta och känna sig otrygga. Sen om du nu vill ha de i hagen så jaga inte runt efter de för då kommer de bara tycka det är läskigt och obehagligt när du börjar följa efter kan jag tänka mig. Så när de är i hagen, sätt dig någon stans och typ läs en bok eller något annat. Låt kaninerna komma fram till dig, låt de nosa och undersöka lite så de inte blir rädda, men försök inte hålla på att klappa och så för mycket i början. Det kan skrämma kaninerna, så ha tålamod och ge de ett par veckor så de kan vänja sig vid sin nya miljö och nya ägare :)

Zingo

Andreag00
2015-08-03 09:23
#4

okej tack

Wille, Puffe, Doris 

Upp till toppen
Annons: