Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 749 ggr
lovemysack
7/31/15, 11:05 PM

Mat 1 eller 2 ggr?

Vad tycker ni är bäst? Att kaninen får pellets två eller en gång per dag. (Vill bara ha svar på vad ni tycker om 1 eller 2 ggr) Jag har haft kanin länge nog att veta allt om fordring och hö jada jada… Btw: jag fodrar hö och vatten två ggr per dag. Klockan 12 och klockan 18. Så att dom verkligen har hö dygnet runt. Pellets får dom på kvällen 2msk Edel och 2 msk rabbit royal. Nu börjar jag fundera ifall dom vill ha sin halva dos pellets klockan 12? Ja ni får säga vad ni tror om det och tycker… :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
jossanElsa♥
7/31/15, 11:09 PM
#1

Jag tycker 2 gånger. Jag ger iaf 2 gånger till min kanin:)

Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉

aliiciaj
7/31/15, 11:13 PM
#2

Jag kan bara svara för vad som funkar bäst för mig, och det är att ge bara på kvällen. Men mina kaniner väger bara 1 kilo och får bara en matsked pellets per dag och om jag delar upp det i två omgångar äter de upp det så snabbt och blir besvikna och vill bara ha mer. Men om ens kaniner är lite större och äter mer tror jag det skulle vara en bra idé att ge mat två gånger om dagen istället för en. tror kaniner tycker det är roligt att få mat flera gånger om dagen :)

Mirrorglace
7/31/15, 11:16 PM
#3

har bara haft kaniner inom djursjukvård och där gav v dem två ggr per dag! dem skulle ju dock ha rätt mycket, stora bjässar :)

som 2# säger, sedan går magarna bättre och  dem är inte lika hungriga är min uppfattning. även om kaniner tar de mesta man erbjuder haha ;)

❤️

lovemysack
7/31/15, 11:19 PM
#4

Okej. :) Ja Ja mina ligger på genomsnitt 2.6 kg så dom ska ju av lite mer :) Skulle man kunna ge royal på fm och Edel på kvällen eller ska man ha en msk av varje både på fm och EM? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Evelina!
7/31/15, 11:22 PM
#5

Mina kaniner får påfyllt hö två gånger per dag, ca 12 och 20, rent vatten samma tider och vid 20 får de även sin pellets (de som behöver, ungdjur framförallt).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Mirrorglace
7/31/15, 11:24 PM
#6

jag hade nog gett dem 50/50 men där kan du nog göra lite hur som. bara dem käkar fullt av båda så är det ju lugnt! :)

❤️

Annons:
Moalinn
8/1/15, 12:30 AM
#7

Ger dem två gånger om dagen. Mina får absolut inte mycket, de flesta får 2msk om dagen, alltså 1msk på morgonen och 1msk på kvällen. Tycker det fungerar bra, dessutom lite snällare mot tänderna vill jag inbilla mig men jag kan också inbilla mig väldigt fel ;)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LillyMy
8/1/15, 9:36 AM
#8

Mina får också frukost och middag. 1 msk var per gång. Om jag missar klockslaget så hämtar dom mig i vardagsrummet på kvällen och möter mig glatt på morgonen. Tycker det är bra med två ggr per dag för då tigger dom inte lika mycket annan mat.

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Smultrondraken70
8/1/15, 10:01 AM
#9

Mina två pälsklingar får rätt lite pellets, ger bara på kvällen, den ena får en matsked Cuni Complete, och den andra (tunnisen) två matskedar Bunny Basics Young rabbit. Den större väger 2 kilo och tunnisen runt 1300-1400. Ger mest pellets nu för att jag haft (väldigt) sent skördat hö.

Smultrondraken70
8/1/15, 10:02 AM
#10

#9 alltså med bättre hö brukar jag ofta skippa pellets.

Kaninernasbästa
8/1/15, 10:20 AM
#11

Jag ger 2 gånger. Hedda äter upp allt direkt så då är det bra att dela upp. Molly skulle nog klara sig på en måltid. Hon är bra på att spara, men om burkompisen får mat en extra gång, så ja. Hö får de påfyll morgon och kväll :)

Linda1977
8/3/15, 11:25 AM
#12

Mina får en gång/dag och då på kvällen!

Fridaaaa
8/3/15, 11:35 AM
#13

De som får pellets får en gång/dag. Olika tider har inga fasta rutiner.
Höet fylls på 2-3 ggr/dag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
8/3/15, 11:39 AM
#14

Vad som är bäst vet jag inte.. jag ger oftast 2 ggr per dag. När jag vaknar på morgonen och ser hur glada och förväntansfulla kaninerna blir när jag kommer in i deras rum så brukar jag lägga in några stycken pellets (10-15 st) som en liten morgonhälsning. Sen sparar jag resten till kvällen, då det är bra att locka dem med en lite större portion pellets (1-2 matskedar) när de ska in i burarna för natten, så hoppar de in snabbt och lätt. 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[neptunens]
8/3/15, 1:09 PM
#15

Kvällen.

Ljungåsen
8/3/15, 2:41 PM
#16

Mina får pellets en gång per dag, sent på kvällen. Övriga tider på dagen mutar jag med ärtplättar om de tigger.

farvendal
8/3/15, 3:44 PM
#17

När jag väl ger kraftfoder (ett par ggr/vecka) så blir det på kvällen innan jag går och lägger mig. Samma med grönsaker. Detta för att de ska hålla sig lugna och nöjda nattetid 😃

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Upp till toppen
Annons: