Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 852 ggr
Kaninernasbästa
7/31/15, 12:59 AM

Kommer hon ha ungar?

Min kanin Molly rymde för ca 2-3 veckor sedan. Min kompis kaninhane rymde samma dag. Molly var borta i ca 1,5 timme och kom själv hem till hagen. Hon har varit hos kompisen och nosat på Skibb, som kaninen heter så hon vet ju ungefär var han bor. Först tänkte jag bara att det var skönt stt Molly hade kommit hem, sen tänkte jag på var hon kan ha varit och då tänkte jag att hon kanske var hos kompisen, sen när Skibb rymde samma dag. Jag var inte hemma tiden Molly var borta. Idag hittade jag ett bo som hon gjort. Hon har blivit lite surare iTemperamentet, men hon har varit ganska sur innan också. Nu till frågorna! Vad är de vanligaste tecken på att honan ska ha ungar? Ska jag undvika lite mer krävande träning som hoppning? Kan det vara skendräktighet? Ska jag undvika att bära henne? Hoppas någon kan svara! Molly är verkligen inte så redo för stt bli mamma om det skulle bli ungar. Hon är 2 år, mellantjock och ganska spännande temperament…

Annons:
Rebecka_02
7/31/15, 8:50 AM
#1

Följer :)

farvendal
7/31/15, 10:44 AM
#2

Inte för att vara sån, men tycker att det låter väldigt underligt att era kaniner av olika kön råkade rymma samma dag och springa in i varandra :P Men shit happens. Du vet inte helt säkert om hon är dräktig förrän det är dags. Men ibland känner man sparkar i magen. Boar gör de oftast strax innan födsel men ibland även lite tidigare. Humöret kan ändras men det säger ingenting egentligen då humör kan ha andra orsaker. Ja, undvik krävande saker. Låt henne vara. Skulle undvika att bära henne sista veckan. Se till att hon har någon form av bolåda.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Kaninernasbästa
7/31/15, 11:39 AM
#3

#2 tack, ska jag klippa klorna nu så slipper jag bära henne sista veckan? Hon bor med en annan kanin. Vi har en bur i stugan, men den är en bra bit bort, men ska hon få bo själv om hon får ungar eller spelar det ingen roll? Haha jag tyckte också det var väldigt konstigt men nu har hon blivit lite annorlunda så… Bolåda, kan det vara typ ett hus som de kan krypa in i?

Irmelinis
7/31/15, 11:42 AM
#4

Detta är en bolåda, och det är lag på att det måste finnas när din kanin ska få ungar 🙂

http://kanin.ifokus.se/articles/4d713fafb9cb462233055fe5-att-bygga-en-bolada

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninernasbästa
7/31/15, 5:20 PM
#5

Hon har ju som en låda med en halvmåne att krypa in i, kan det räknas som bolåda?

Evelina!
7/31/15, 5:30 PM
#6

#5 Det ska vara en låda med kant nerifrån och upp, så att ev bebisar som sitter kvar på honan när de diat klart inte följer med ut och riskerar att frysa ihjäl.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Kaninernasbästa
7/31/15, 9:04 PM
#7

Okej tack! Får ta och bygga en sådan. Men Hedda, kan hon vara i buren medan Molly har ungar?

[Sockertoppens_kaniner]
7/31/15, 10:40 PM
#8

#7 Nej, det tycker jag inte. Stor risk att det blir bråk mellan honorna.

Kaninernasbästa
7/31/15, 10:49 PM
#9

Okej, vi får se hur vi löser det. Man kanske kan dela av över och undervåningen. Isåfall, vem ska ha uppe och nere?

[neptunens]
8/1/15, 2:43 PM
#10

#9, Är buren tillräckligt stor för att delas av?
En hona med ungar behöver rejält med plats. 

Håller tummarna att det inte blir några ungar och att hon bara är skendräktig?.

Kaninernasbästa
8/3/15, 2:22 AM
#11

Jo det skulle jag tro. Tror buren är 2x2 m på längden och höjden tror jag är 70/80 och bredden tror jag är 80 :) Hoppas också hon är skendräktig?. varken hon eller jag är redo för ungar :/

Upp till toppen
Annons: