Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 787 ggr
ra-17
7/30/15, 8:49 PM

Åka bort 3 dagar? Hjälp!

Hej! Jag och familjen tänker ev åka iväg i helgen. Jag funderar på hur jag ska göra med min kanin. Min kanin är lite rädd av sig och är inte jätteglad för förändringar. Har åkt bil 2 gånger kortare sträckor och då har han varit ganska rädd. Har 3 alternativ som jag tänkt på: -Lämmna kaninen hos min farmor. Är det stor risk att han t ex slutar äta? Han kommer då mest få vara i buren vilket han inte är så van med (han går fritt hela tiden när någon är hemma, vilket är ganska ofta). -Ta med kaninen ( blir dock två långa bilresor då vi ska norr ut). -Stanna hemma med kaninen (gör helst inte detta, men är villig att göra det för kaninens skull). Nu behöver jag erar råd! Hur brukar ni göra? Tacksam för snabbt svar!

Annons:
NordicSunset
7/30/15, 8:53 PM
#1

Jag hade valt 1. :) Han kanske är lite rädd i början och så, men det borde släppa efter ett litet tag. Sedan tror jag inte att han kommer påverkas av att vara i buren dessa 3 dagar heller.

Be the best version of you.

  • Zoella
pernillaoscarsson
7/30/15, 8:53 PM
#2

Din farmor har inte möjlighet att släppa ut honom i ett rum? T.ex. ha han inne på toan. Att bli förflyttad tror jag inte ska vara några problem, dock kanske han inte trivs med att sitta instängd i tre dagar om han nu är van vid att gå mestadels fritt.

ra-17
7/30/15, 8:57 PM
#3

#1 Tack för svar! Okej. Han har bott hos farmor förut också men då tog jag hand om honom och va där med honom hela tiden. #Tack! Det är möjligt får kolla det med henne isåfall. Dock så har hon svårt för att böja sig (knäproblem) så tänker att det kanske blir svårt att förflytta honom. Men jag får kolla isåfall!

ra-17
7/30/15, 8:59 PM
#4

#1 Tror du det finns någon risk att han inte vill äta eller dyl?

DenLillaTofflan
7/30/15, 8:59 PM
#5

Kan inte din farmor eller någon annan komma till dig och ta hand om kaninen en liten stund en eller två gånger då?  :)

ra-17
7/30/15, 9:02 PM
#6

#5 Nej tyväär går det inte då hon inte kör bil. Och det tar ca 20min med bil så hon kan inte gå/cyckla. Går inga bra bussförbindelser emellan heller. :/

Annons:
NordicSunset
7/30/15, 9:04 PM
#7

#3 Då tror jag absolut det inte är några problem då han lär känna igen sig lite iallafall. :)

Be the best version of you.

  • Zoella
ra-17
7/30/15, 9:08 PM
#8

#5 #7 Tack för svar!

pernillaoscarsson
7/30/15, 9:27 PM
#9

Om han har med sin bur in i t.ex. badrummet så kan ju luckan stå öppen så att han kan springa löst. De enda gångerna din farmor kommer behöva böja sig är då hon ska fylla på vatten, mat och hö. Det är ju inte tvunget att hon ska sitta och kela med honom. Han klarar ju sig själv i tre dagar bara han får röra på sig. Så går din farmor med på att han får bo i badrummet eller ett annat rum (tänker att badrummet har minst sladdar och andra grejor som kaninen kan förstöra) så behöver du inte oroa dig över att han kommer må dåligt.:)

Marsvinsmamman
7/30/15, 9:58 PM
#10

TS: Om din farmor går med på att passa kaninen, så är det inga större problem när det gäller så kort tid. Han kan sitta i buren i tre dagar utan att bli helt traumatiserad, det är jag säker på. Visst kan det bli lite långtråkigt, men det gäller bara tre dagar. Och det är dessutom säkrare att ha honom instängd dessa dagar, kan jag tycka. Tänk gamla farmor som är stel och har svårt att böja sig… tänk om något händer; kaninen smiter ut, farmor snubblar och faller, kanske bryter lårben eller annat, kaninen skadar sig i den nya miljön……. nä då är det allt bättre att han sitter i säkert, om än lite tråkigt, förvar, i dessa tre dagar. Så tänker jag. Och det blir så mycket lättare för din farmor att passa honom om han sitter på plats. Du ska inte ha dåligt samvete, det gäller bara tre dagar. Det klarar han galant.

ra-17
7/30/15, 10:08 PM
#11

#9 #10 Tack för era svar! Blir nog så då att han får vara hos farmor. Får se sen om han ska vara i buren eller ev i något rum.

ra-17
8/1/15, 10:19 PM
#12

Lämmnade idag min kanin hos farmor. Han får vara ute i ett rum, så ger hon honom mat och kollar till. Hoppas allt går bra med honom! (han kommer väl tro att han fått flytta):/

Upp till toppen
Annons: