Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 523 ggr
[Melbun]
7/30/15, 2:57 PM

Grävmöjligheter innekanin?

Jag har en innekanin som är helt besatt av att gräva. Tidigare hade han en kudde som han grävde på men nu har han börjat gräva på golvet istället. Inte för att det gör mig något  det är ändå plastgolv så det tar ingen skada men jag tänkte att det måste finnas en bättre lösning för honom. Har tänkt på att göra ett hål i en av ikeas förvaringslådor och kanske fylla den med sand eller liknande.. Problemet är väl att jag är "inneboende" så det får inte bli för stökigt. Han har tyvärr inte insett att man kan gräva ute i trädgården så nu vill jag gärna ha lite idéer och bilder på egna hemmabygg. 🤪

Annons:
Irmelinis
7/30/15, 3:02 PM
#1

Man kan stoppa en stor kartong full med gamla telefonkataloger, tidningar, strimlat papper, strimlade fleece-filtar eller annat material som inte är så farligt att få i sig, som är luftigt och funkar att gräva runt i. Mjuka grenar och löv från träd, torkade höstlöv, servetter, toapapper…  Om han inte tuggar i sig och sväljer massor av det då, förstås, då får man vara lite försiktig.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
7/30/15, 3:07 PM
#2

#1 Ja han är tyvärr en sån som äter och sväljer allting han kommer åt 😂därför jag funderar på sand eller jord som han helt enkelt bara kan gå lös och gräva i, lite så att han inte ska få för sig att äta något dumt. Hans pelletspåse stod i en kartong i mitt rum och han hade faktiskt lyckats äta sig igenom kartongen och in i pelletspåsen.. 🤪

Trebit
7/30/15, 3:21 PM
#3

Benjie är också grävtokig i perioder, vi testade med en kartong fylld med lite allt möjligt (halm, papper, hö, mm) men där tyckte han det var bättre att sova. Dock när vi städade ur buren (som vanligtvis står öppen) sist fick han nästan dubbelt så mycket spån som vanligt (alspån) och det kan han gräva runt i och flytta runt högarna i timtals, det är tydligen väldigt roligt.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Melbun]
7/30/15, 3:37 PM
#4

#3 Haha så söt 😍 Min är nog som mest grävtokig på nätterna så då får det ju gärna vara något säkert han inte kommer äta av 😃 Tror han är mer en som gräver hål och skyfflar strö så det flyger än att flytta runt det.. men ja man får väl börja någonstans iaf 😂

Upp till toppen
Annons: