Annons:
Etikettbilder
Läst 1525 ggr
UniQz
2015-07-30 12:59

Forjoy's Linguine "Leo"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu efter att ha följt varenda tråd här inne i flera månaders tid och efter att ha läst allt jag kunnat komma över så är det äntligen min tur att stolt säga att jag blivit kaninägare! Till världens finaste grabb dessutom (gissa om jag är lycklig!! :D)! Har inte velat skrämma honom med systemkameran så än så länge får ni nöja er med mobilbilder ;) Tror han kommer bli mycket tam och snäll och förhoppningsvis en baddare på hoppning! Men främst min bästa vän såklart :) Han fyllde 8 veckor igår och är en Viltgulbrokad rödförstärkt hoppkorsning!

Annons:
Irmelinis
2015-07-30 13:02
#1

Grattis och välkommen lilla Leo! Så söt han är, det är något speciellt med viltgula kaniner! Titta på de stora öronen 😃Han ser avslappnad ut och kanske lite misstänksam, hihi. Ser fram emot fler bilder på honom! 

Klart att du är lycklig! 🥳 🎂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

UniQz
2015-07-30 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hans bur som jag byggt till honom :) Den ska upp på ben dock så man kan förvara saker under buren och så kanske det bli lite snyggare ;) Mått: 190x70x90 samt att rummet han står i är tillägnar honom.

Irmelinis
2015-07-30 13:23
#3

Wow, vad snyggt! Stort, ljust och fint! Bra jobbat, den ser verkligen proffsig ut. Vilket härligt liv han kommer få 😍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
2015-07-30 13:24
#4

Åh vilken fin bur! Och fin kanin!

Zingo ;D

aliiciaj
2015-07-30 13:25
#5

Gud vad fin och bra bur! Supersöt kille också :)

eddiebun
2015-07-30 13:25
#6

Oj vad söt!  Och vilken fin bur, där kommer han nog trivas 🙂

Annons:
UniQz
2015-07-30 14:08
#7

Finns det något gulligare än bäbisöron? 😍

UniQz
2015-07-30 14:09
#8
UniQz
2015-07-30 14:10
#9

Åå attans ingen bild kom med :( återkommer med den ;)

UniQz
2015-07-30 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nuså :D

UniQz
2015-07-30 15:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nyfiken

Evelina!
2015-07-30 15:18
#12

Jättefin! Vilka är han efter?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

UniQz
2015-07-30 15:22
#13

#12 Undan: Miss Pinky's Pacific Clown Efter: Flamencos Fantastic Freedom

Annons:
Idakarrlsson
2015-07-30 18:44
#14

Vilken skönhet! Riktigt fin bur som jag är säker på att han kommer trivas i. Hoppas allt går bra med det ny tillskottet! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

UniQz
2015-07-30 19:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Tack! Han njuter redan av att bli klappad och kommer framskuttandes till burdörren när jag öppnar. Tror det kan ha att göra med att han verkar vara ett riktigt matvrak! Med lite pelletsmuta så tvekar han inte en sekund ;) Att stå med framtassarna på mattes lår utanför buren är inga problem för modiga Leo! :D Har ni några tips? på hur man ska börja träna honom till att bli trygg med att bli buren ?(ska självklart vänta ett tag med detta tills han blivit ännu tryggare med mig, men vore kul att veta) Än så länge så får jag ha min hand under hans rumpa (att han sitter på den typ), under hans mage samt att han står på bakbenen med framtassarna i min hand. Allt detta samtidigt som han får massa pellets (är som godis för honom) och beröm! Hur ska jag gå vidare sen? Bifogar en bild på honom sekunden efter att han sträckte på sig och gäspade, om jag bara varit lite snabbare - så söt hihi

UniQz
2015-07-30 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Inga bra tips??! :D När jag städade buren idag så ville han gärna hjälpa till och mocka ut lite bajs med skyffeln och när det blev tråkigt så ville han gärna skutta ut ur buren, försökte ta varje chans att smita ut på upptäcksfärd när jag tittade bort, haha buse… Vill dock helst kunna bära honom innan jag släpper honom lös i rummet om han måste tillbaka in i buren efter ett tag, så alla tips? mottages varmt! :)

Irmelinis
2015-07-30 23:48
#17

Ge honom ordentligt med tid (flera dagar-1 vecka åtminstone) att boa in sig och känna sig hemma hos dig, innan du börjat träna på att lyfta och bära. Det är mycket nytt på en gång för en sån liten herre 🙂

Ta för vana att spara hans kvällspotion med pellets tills du måste få in honom i buren igen efter han varit ute och sprungit lite, då kommer han garanterat att hoppa tillbaks för att få lite mat. Gränsa av med kompostgaller där du inte vill att han ska vara. 

Annars finns många tips? i denna tråden, om hur man tränar på "att bära kanin" 
http://kanin.ifokus.se/discussions/55a00bbf8e0e7456d30007b6-tranar-min-kanin-pa-att-acceptera-att-bli-buren?discussions-20

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Idakarrlsson
2015-07-31 00:11
#18

Vänta någon dag innan du börjar träna honom. När du väl börjat träna på att bära kaninen så gör det flitigt. Lätt att slarva, men då har du en kanin som är halvrtygg med att bli buren när den är stor och kan göra med motstånd. Här är en kort artikel med bilder: http://kaninmagazinet.se/2015/january/hur-du-lyfter-och-bar-din-kanin.html Även tråden som nämdes ovan är bra :) Lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

UniQz
2015-07-31 00:44
#19

#17 #18 Då ska jag fortsätta träna på att bara låta honom hoppa som han vill på mig ett bra tag till, tack för tipsen! Ska läsa igenom båda era länkar noga! Imorgon ska jag nog öppna buren och låta honom hoppa in/ut som han vill och utforska, så sitter jag i mitten och iaktar och låter honom komma till mig om han vill. Tycker detta med hans kroppsspråk osv är väldigt intressant! :) Tror också att detta kan bygga upp ett förtroende? Att inget lixom "händer" när han är med mig. Eller hur upplever ni det? Bra/dåligt?

Irmelinis
2015-07-31 01:07
#20

Att inget händer och att han får komma till dig när han vill (jag lovar att han alltid har koll på var du är nånstans, kaniner har stenkoll på allt möjligt 😃 ) tycker jag är en superbra grej att börja med för att bygga förtroende. Låta honom utforska och lära känna sitt nya rum, och ge han en godbit då och då när han kommer till dig. 

Märker på mina små kaninungar (nu 3 och 4 månader) att de utforskar ett rum i taget, typ. Först rummet där deras bur står i, och när de lagt på minnet hur allt ser ut, luktar och fungerar i det rummet (tog typ en hel månad för dem att känna sig helt trygga där inne) så går de vidare till nästa rum, som är köket. Men om det kommer in ett främmande föremål eller okänd människa i ett rum där de inte känner sig trygga så blir det snabbt läskigt, för jag antar att de känner att de inte har kontroll på läget om de är i ett rum de inte känner till väldigt väl. Så jag försöker introducera nya människor och andra husdjur i väääldigt långsam takt och alltid i kaninernas trygga rum, så de kan springa in i sin bur och söka skydd om de vill. 

Jag brukar också sitta och bara titta på mina kaniner, lära mig deras kroppsspråk och signaler, det är väldigt bra att kunna sånt. Din kanin verkar redan nu nyfiken och framåt, så jag tror allt kommer gå jättebra 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
UniQz
2015-07-31 10:21
#21

#20 Ja jag har "bannlyst" hela min familj från att vara med honom nu den första veckan åtminstone, för att han ska känna att jag är hans trygghet typ. Tror ni att jag kan börja introducera någon ny sen (om ca 1 vecka)? Alltså bara att han får lukta på någon ny hand och börja om som om han vore helt ny med att bara sitta vid buren och så :) Vet nämligen redan nu att jag ska bort en dag om ca 2 veckor och då ska mamma ge honom mat osv och vill inte att det ska skrämma honom! :)

Irmelinis
2015-07-31 11:17
#22

Du skriver att Leo är nyfiken och framåt, så jag tror inte det är någon fara att din familj kommer in och matar honom redan nu också, det hade varit annorlunda med en blyg kanin. 🙂Jag tror Leo kommer lära sig fort att det är du som är "viktigast" för du sköter städning, träning och allt annat. Låt familjen göra samma som du, bara sitta inne i rummet med lite mat i handen, så får Leo hälsa på dem i sin egen takt.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

eddiebun
2015-07-31 13:03
#23

Så himla gullig! Han ser busig ut 😍Vad klokt att introducera andra familjemedlemmar långsamt. Min kanin ville bara vara med mig dom första månaderna minns jag och sprang iväg när det kom någon annan hehe. Men det är nog olika hur blyga dom är. Det är så charmigt att se hur en kaninunge utvecklar tillit och blir trygg och inte minst när man börja märka vilken personlighet den har!😃 Lycka till!!

UniQz
2015-07-31 13:36
#24

#23 Ja han är en riktig buse med glimten i ögat! :D Idag när han fick hoppa runt fritt i rummet så visade han två underbara sidor av sig själv, först så undersökte han ju allt försiktigt men sedan så fick han flera glädjeryck när han först typ hoppar upp i luften för att sedan ruska på huvudet och race:a runt, hihi ^^ När han sedan blev lite trött så la han sig på magen med benen rakt ut precis bredvid mig och ville bli klappad - där halvt somnade han

UniQz
2015-07-31 15:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Trött nin 😴

Irmelinis
2015-07-31 15:23
#26

Awww sötnosen! Han verkar gilla dig jättemycket, se så bra han slappnar av i ditt knä ❤️

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

eddiebun
2015-07-31 16:03
#27

Vad är det du har du använt som golv i buren? :)

Annons:
UniQz
2015-07-31 16:58
#28

#27 I buren har jag formplyfa med två lager svart akrylatfärg för utomhusbruk samt massa spån över! :D På bilden ovan är han dock utanför buren men jag har lagt ut en slags träningsmatta så att han ska slippa halka omkring på trägolvet :)

UniQz
2015-08-19 19:48
#29

Beslutsångest!! Ska beställa hem en sele till lilla Leo men har gått i en vecka nu och bara kollat på band och kan inte bestämma vad jag ska ha… (Jobbigt det här ;) hehe) Skulle alltså nu vilja ha er hjälp att bestämma! Ska beställa från http://rostebosks.weebly.com/dekor.html och har funderat på att ha vit glitter runt mage och hals och sedan Gucci bandet över ryggen men vet inteee :P Hjälp tack! :D

[Hästhoven]
2015-08-19 20:09
#30

Jätte fin kanin & jätte fin bur! :-)

Evelina!
2015-08-19 21:20
#31

#29 Gucci-bandet med vitt (eller svart) glitter tror jag blir dösnyggt på honom. Annars tycker jag om nyckelpigebandet, kanske i lila?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Irmelinis
2015-08-19 21:25
#32

Han skulle passa jättebra i nånting rött eller ljusgrönt 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

UniQz
2015-08-19 22:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

#31 Har inte tänkt på att man kan matcha Gucci med det svarta glittret 😍 Tror nog det blir det… Kändes som om vitt kanske skulle kunna "försvinna" i hans vita päls men svart är ju perfekt! 😃

Tack för snabbt svar alla!

Slänger in en bild på lille man som fyller hela 11 veckor idag!

UniQz
2015-08-19 22:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#34

En till där Leo inte förstår att han är ett marklevande djur, han älskar att klättra på soffkuddarna hihi ❤️ Och en bild på mini-tungan 😛

Annons:
[Hästhoven]
2015-08-19 23:03
#35

Underbart söt 😍

Irmelinis
2015-08-22 10:51
#36

Pigga ögon och pigga öron, han ser lagom busig ut 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

UniQz
2015-09-14 16:35
#37

Ett bra tag sen jag varit inne på iFokus nu så dags att uppdatera med lite bilder känner jag 😃 Ska försöka hinna med och fota lite i veckan - liten börjar bli stor 😍

Har dock fortfarande problem med att han absolut inte vill bli uppburen vilket känns lite jobbigt då jag skulle vilja hoppträna med honom men då måste jag kunna bära honom 😕

Frosstis
2015-09-14 20:25
#38

klappa honm där han älskar att bli klappad t.ex pannan sedan tar du bara upp honom lugnt men bestämt. om du är osäker och släpper ner honom vid minsta sprattel förstår han att han inte måste bli buren. så var bestämd, plocka upp honom när du vill och ge godis uppe i famnen. jag lyfte min kanin första dagen han kom hit flera gånger, nu kan jag lyfta honom precis hur jag vill utan att han protesterar

Irmelinis
2015-09-14 20:32
#39

Jag tror det beror lite på kaninens personlighet, vissa av mina hade aldrig accepterat ett "lugnt men bestämt" lyft när *jag* vill, utan då hade jag förstört förtroendet och aldrig att de sedan hade tagit godis i min famn, för jag har redan skrämt dem och då äter de inte. Dessa måste man träna i små, små steg, och gå efter kaninens egna gränser, för ett enda misslyckande gör att man går bakåt i träningen.

Några av dem (speciellt dvärgvädurarna) skulle nog gå att göra så med, speciellt Sally, för hon gör allt för lite mat.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

UniQz
2015-09-15 16:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Tack för tipsen, just nu accepterar han att jag får ha handen under bröstkorgen ungefär och samtidigt hålla i framtassarna så att han står på bakbenen samtidigt som jag klappar honom men så fort jag slutar klappa/jag ska ta en hand under rumpan för att lyfta upp honom så tycker han det är super obehagligt.. Men vi tränar vidare! 👍

Han är dock mer som en hund än en kanin och följer efter mig hela tiden 😍

cmfftw
2015-09-15 18:55
#41

Vilken sötnos! Så himla gullig. Och buren var ju asfin också!

 Regnbåge    /C   Regnbåge

Annons:
Adirfen
2015-09-23 14:06
#42

Vilken liten sötnöt!😍 Och jissies vilken bur. Avis här va 😆 Har du honom i ditt rum elr i ett eget? Ser väldigt ljust och fint ut👌🏻

Kanin Love
2015-09-23 14:48
#43

Söt!

UniQz
2015-09-30 19:12
#44

#42 Han har ett eget rum 😃

Adirfen
2015-10-01 09:58
#45

Vilken lyx😍

Irmelinis
2015-10-09 23:31
#46

En sån charmknutte… jag väntar på fler bilder! 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: