Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 3256 ggr
[Zachapacka]
2015-07-30 11:49

Isbergsallad

Hej

Jag har aldrig fattat det här med Isbergsallad. Är det olämpligt för kaniner att äta det? Den här "knoppen" på isbergsallad som vi människor inte äter och lite av de "ogoda" i mitten av huvudet ger jag ibland till kaninerna och jag har aldrig märkt något. 

Men massa folk säger att det är dåligt för kaniner. Visa säger att det ger gaser precis som kål och vissa säger att det innehåller för mycket vatten. Läste också att någon sa att kaniner kunde bli drogade av isbergsallad

Finns det någon annan anledningen eller varför kaniner inte bör äta det? Man vet ju aldrig vad som är sant xP.

Annons:
aliiciaj
2015-07-30 12:30
#1

Det handlar nog mer om att det finns så mycket andra grönsaker som är mycket nyttigare och mer näringsrika att ge än isbergssallad. För isbergssallad innehåller precis som gurka mest vatten och inte så mycket vitaminer. Men har man en kanin som är dålig på att dricka vatten kan det vara bra att komplettera med grönsaker som isbergssallad och gurka som innehåller mycket vatten. Sen är det viktigt att verkligen skölja av salladen ordentligt för oftast är isbergssallad rejält besprutad.

pernillaoscarsson
2015-07-30 16:21
#2

Isbergssallad innehåller i princip bara vatten och knappt någonting annat som gör så mycket nytta för kaninen. Alltså bortkastade pengar. Har du hemma och vill bli av med och inte slänga så kan du självklart ge kaninen det. Men du behöver inte åka och köpa ett salladshuvud och tro att kaninen kommer må bra av det. Köp istället typ babyspenat eller ruccola. Mindre vatten och mer nyttigheter för kaninen :) Dessutom gott att äta själv.

Det dåliga med isbergssallad är precis som #1 att den är besprutad. Men det är ju i princip all frukt och grönsaker så det gäller ju att tvätta allt ordentligt innan man ger det till kaninen. Gaser vet jag inte om det stämmer. Det är ju mer t.ex kål och klöver som ger gaser. Som sagt så är det ju typ bara vatten i salladen.

[Zachapacka]
2015-08-05 19:07
#3

Tack för svaren :)

#2 ja köpa bara till kaninerna verkar ju ganska dumt :P. Det är ju mest det som blir över som kaninerna får :)

pernillaoscarsson
2015-08-05 20:28
#4

Ja men då är det ingen fara. Bara så sköljer av den ordentligt. :) Det är det bästa med kaniner, de tar alla resterna när det gäller grönsaker och frukt. :)

Upp till toppen
Annons: