Annons:
Etikettallmänt
Läst 947 ggr
j_ulie
2015-07-29 21:53

Frågor om att skaffa kanin

Misstänker att det finns många liknande trådar, men orkade inte sitta och leta efter svar på alla frågorna så hoppas få lite svar här :) Finns säkert många bra böcker man kan läsa också, men många gånger är de inte så uppdaterade. 

Jag ska i alla fall hämta hem en kaninunge om några veckor och eftersom det är många år sen jag senast hade kanin så har jag en hel del saker jag undrar över.

1. Vilken mat bör jag använda? Finns ju en uppsjö av fodersorter men som med all annan djurmat förstår jag att allt inte håller samma kvalité. Kommer få övergångsfoder från säljaren men eftersom hon köper storpack speciellt för Avel så tänkte jag använda en annan sort. 

2. Jag kommer att försöka få den någorlunda rumsren och undrar hur jag ska jobba med det? Och även vad som är bäst att ha i toahörnan? Vilket märke är bra och vilket bör man absolut inte använda? 

3. Vilket underlag är bäst att ha i buren? Strö, pellets?  

4. Vad behöver/vill den ha i buren? Leksaker, aktivering osv? 

Tar gärna emot så mycket tips? jag kan få :)

Annons:
Haku
2015-07-29 22:13
#1

1. En bra kost till en kanin ska till allra största delen utgöras av hö. Kaninen ska äta minst 80% hö. Hö måste alltid finnas i obegränsad mängd men det räcker inte att bara se till att hö alltid fylls på. Man måste dessutom vara mycket restriktiv med att ge andra fodermedel eftersom kaninen kommer att favorisera den godare maten på bekostnad av höintaget. Variera mellan hösorterna men var försiktig med att ge för mycket alfalfahö då det är väldigt kalkrikt och kan ställa till problem med urinstensbildning. Tänk också på att löst hö är bättre än pressat hö. Som komplement till hö är den bästa födan bladgrönt av olika slag. Pellets av god kvalité och hög fiberhalt (minst 18%, helst 20-25%) kan ges i begränsade mängder men kan också uteslutas helt. Vill man utfodra med pellets bör man inte ge mer än 1-2 msk per dag till en tvåkiloskanin (Information från Agria)

2.  Det är inte säkert att din kanin kommer bli rumsren men du kan läsa mer på den här länken: http://www.agria.se/smadjur/artiklar/skotsel-och-vard/trana-din-kanin-att-bli-rumsren/

3. ett tjockt lager Halm har jag hört bra om.

4. Kaninen borde ha ett hus eller annat den kan  som den kan krypa in i om den vill gömma sig. Lite aktivitetsleksaker t.ex. färska grenar att gnaga på eller en foderboll. www.animail.se har en del bra kaninleksaker osv det är bra att köpa något kaninen kan tugga på så den får gnaga.

Evelina!
2015-07-29 22:26
#2

#1 Lagen säger sitthylla som kaninen även kan sitta under. Behöver alltså inte vara ett hus. Dock kan ett hus (bolåda, lagens uttryck) utgöra kaninens obligatoriska sitthylla.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Haku
2015-07-29 22:38
#3

#2 Jag har aldrig nämnt något om lagen, vad jag ville få fram var att kaninen bör ha någonstans där den kan gömma sig under till exempel ett hus . såhär säger jordbruksverket "Kaniner behöver både möjlighet att hoppa omkring och att gömma sig för att må bra. I kaninens bur eller annat utrymme ska det finns en hylla som djuren dels kan sitta på, dels gömma sig under."

Idakarrlsson
2015-07-29 22:52
#4

1. Hö, hö och åter igen hö. Hö ska kaninen alltid ha fri tillgång till. Bra hö hittar du oftast hos närmsa bonde eller stall. Det brukar även bli mkt billigare än att köpa från djuraffären osv. Kraftfoder är något som är bra att ha när kaninerna växer. Många klarar sig sedan utan. Men om du vill ge kraftfoder så rekommenderar jag cuni complete som finns att köpa på zooplus.se och öven i vissa djuraffärer. Blir dock billigare att beställa hem skulle jag tror. Här är länk: http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/kaninfoder/prestige/434664 Bra med fiber, låg fett halt = bra kaninfoder. Nu vet inte jag vilken sorts kanin du är ute efter men en dvärgkanin behöver sällan med än 2msk /dag. Man får anpassa efter individ. Vissa behöver mer, andra mindre och några inget alls. Så här på sommaren kan man ge mkt utifrån som gräs och maskrosblad. Annars någon grönsaksbit 1-3ggr i veckan räcker. Här har du en bra lista på vad du kan ge: http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html Rekommenderar hela den sidan. Bra information där. Grenar från fruktträd uppskattas alltid och alltid färskt vatten. 2.För att få en kanin rumsren skaffar du en toa och försök att lägga all avföring där så den lär sig att man ska gå dit och göra sina behov. Här är bättre och utförligare förklaring: http://kaninmagazinet.se/2012/january/rumsren-kanin.html Det beror ju lite på vad du har i resen av buren men toalätt strö är bra då det suger upp bra. Om du vill ha mjukare alternativ så funkar kutterspån bra :) 3. Beror på kanin. Om du ska ha inne eller ute och om du ska ha en långhårig eller korthårig. Om du ska ha inne så rekommenderar jag något sim ligger still och inte flyger över hela rummet när kaninen rör sig. Tolätt strö är brs. För få det lite mjukare kan du alltid lägga halm över. Om du ska ha kaninen ute så fungerar både spån, torv, tolätt osv. Om du skaffar långhår skulle jag nog inte rekommendera spån, torv eller annat strö då det lätt fastnar i pälsen. Några kör på easyströ och är nöjda med det :) 4.Ett måste i själva inredningen är en sitthylla. Kan vara ett hus eller likande. Kaninen ska både kunna hoppa upp och kunna vara under. Sedan är det valfritt själv. Grenar från fruktträd är uppskattat. Andra aktiveringsleksaker finns att köpa. Hoppas du fick mågon hjälp och lycka till ifall du skaffar dig en kanin :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Elsaharr
2015-07-30 01:12
#5

1. Hö är det allra viktigaste, och vatten såklart! Kaninen måste alltid ha fri tillgång till hö. Jag rekommenderar att inte köpa hö från djurbutiker, de har ofta väldigt dyrt, 200 kr för en säck som inte ens räcker i en månad. Det är bättre att köpa hö från bonde, då får du oftast mycket billigare och kanske även bättre hö än från butiken. Om kaninen behöver utfodras med pellets, vilket alla inte behöver, rekommenderar jag Cuni complete, Oxbow och Selective. Man ska inte ge kaniner gnagarblandningar, då plockar de gärna ut de allra godaste bitarna och lämnar de andra. På så sätt får den kanske inte allt den behöver. 2. När du får hem din kanin, kommer den ju bajsa såklart haha, men lägg alla pluttar i lådan så den vet vad den ska göra där. Kaniner bajsar ofta samtidigt som de äter så ett annat bra tips? är att ha en höhäck vid toalådan. :-) Såhär: https://cdn3.cdnme.se/3301258/6-3/bild_2_51b85452ddf2b30d7d942adb.jpg 3. Jag som har mina ute kör på vanligt spån som vi får från sågen. Det är bra tycker jag :-) 4. En sitthylla är ett måste, grenar att gnaga på, tunnel i ev. Hage, och andra aktiveringsgrejer är ofta uppskattade. Lycka till!

Zingo ;D

j_ulie
2015-07-30 15:06
#6

Tack för många bra svar! Det där med fodret var nytt för mig och jättebra info. Är en blandning hermelin/lejonhuvud som jag ska ha och han kommer framförallt vara en innekanin. Hur är det med vitaminer och saltsten? Är det något som ska ges?

Annons:
Elsaharr
2015-07-30 15:12
#7

#6 Saltsten ska inte ges :-) Här kan du läsa om det: http://kaninmagazinet.se/2013/april/saltsten.html

Zingo ;D

j_ulie
2015-07-30 15:46
#8

#7 Aha, då skippar vi det :) Jag får ta och lusläsa den sidan, mycket bra info där. En sista fråga jag kommer på är vad som är bäst att använda som belöning. Jag använder klicker mycket på hundarna och tänkte testa även med kaninen men osäker på vilken belöningsgodis som passar?

[Melbun]
2015-07-30 16:00
#9

Brukar ge mina pellets som godis istället för att ge hela givan på en gång så delar jag upp det så. Tex om jag behöver flytta på dem när jag städar så får de några bitar för att inte vara i vägen. Annars använder jag också grönt som godis. :)

Haku
2015-07-30 17:08
#10

vitaminer och saltsten ska ej ges.. får kaninen allt den behöver i sin kost behöver den inga tillskott, vad för bur kommer du använda & vilka mått?

om  du har innekanin i innebur så är det viktigt den får komma ut några timmar varje dag och springa löst även burar med godkända mått är för små för att kaniner ska få sitt aktiveringsbehov tillgodosett, läs också på mer innan du skaffar kanin alltså även på fler ställen än iFokus..

Elsaharr
2015-07-30 17:25
#11

Jag brukar ge de små morotsbitar när jag klicktränar med mina :-) Men pellets, äppelbitar, bananbitar är också uppskattat här hemma. Länkar till en till sida :) http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html Där finns ju mycket, du kan ju testa vad just din kanin tycker om :-)

Zingo ;D

Idakarrlsson
2015-07-30 18:30
#12

Som godis fungerar pellets men jag vill hellre ge någon sorts grönsak ist :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

j_ulie
2015-07-30 21:31
#13

#10 Jag tycker verkligen om forum för alla bra tips? man får men många gånger undviker jag att skriva inlägg just för att man ofta blir dumförklarad. Jag har koll på vilka mått som ställs som krav men jag är också väldigt medveten om att alla djur behöver aktiveras. Inget djur ska sitta dygnet runt instängd i en bur. Jag får massa råd från länkade webbsidor, uppfödaren och detta forum. Tack till er andra som ger så bra tips?! Som ni skriver har jag också läst om att man kan belöna med fodret men det jag märkt med iaf hundarna är att de ofta kräver något godare för att vilja jobba :D Samtidigt tar ju inklickning lite tid så det får ju vara sånt som man kan ge rätt mycket av. Men det funkar med grönt för er alltså? Känns ju alltid bättre än att köpa färdigt godis från en djuraffär där man aldrig kan vara helt säker på innehållet .

Annons:
[Melbun]
2015-07-30 21:36
#14

Min kaniner blir helt bananas av pellets så ja det fungerar :D men då gäller det att man inte ger för mycket av det annars också för då blir det inget spännande ^^

Haku
2015-07-30 21:51
#15

#13 Jag har inte dumförklarat dig, jag har bara gett dig tips? och jag frågade av ren nyfikenhet vilka mått du kommer ha på din bur&vilken bur det är inte ens säkert att du skulle ha valt/fixat bur ännu och då hade jag kunnat ge dig fler tips? där. Jag kan naturligtvis inte veta vad du har koll på då du har ställt massa frågor.

Upp till toppen
Annons: