Annons:
Etikettallmänt
Läst 367 ggr
Misscat
7/29/15, 10:38 AM

Allmänna frågor

1. Hur många sittbrädor ska kaninen ha i en bur? 2. Hur breda o långa ska sittbrädorna vara? 3. Hur långt, brett o högt ska kaninhuset vara? 4. Kan man ha kattsele till en kanin? 5. Kan en kanin vara ute i alla väder? 6. Kan en kanin bada? 7. Hur ofta behöver man klippa klorna på en kanin? 8. Vad får en kanin äta? Jag vill inte ha massa förslag o så mm. Det ska vara konkret. 9. Vad får en kanin inte äta? 10. Särskilda sjukdomar hos en kanin? Har ni kaninägare något att tillägga som är bra att veta så skriv det.

Annons:
[AnimalLover1]
7/29/15, 11:12 AM
#1

1. Minst en sitthylla. Om det är en per kanin vet jag inte. 2. Så stora att kaninen/kaninerna får plats på den. 3. Menar du buren eller bolådan? Minimimåtten för en kaninbur är 100*50*50cm men större är ju självklart att rekommendera. Sen finns det säkert minimimått för bolådor anpassade efter rasen också, du kan läsa på jordbruksverket. 4. Ja det kan man väl, om det passar. 5. En utekanin kan det ja. En innekanin är inte så bra att ta ut på vintern t.ex. 6. Nej man ska inte bada en kanin om det inte är absolut nödvänligt, de kan tvätta sig själva. Kaniner kan bli skräckslagna när man badar de, de kan bli nedkylda, skinnet kan bli uttorkat osv. Men det finns ju kaniner som frivilligt vill bada, frivilligt hoppar i vattnet etc. 7. Jag klipper när jag tycker att det behövs, men att klippa regelbundet är att rekommendera, då minskar risken för att pulpan växer. 8. Hö ska kaninen ha fri tillgång till, pellets kan den få om den behöver, mängden beror på själva kaninen. Många kaniner får inte ens pellets då de klarar sig bra på endast hö och lite grönsaker/bladgrönt. 9. Finns en artikel här om vad kaniner inte får äta samt vad de får äta. 10. Finns många kaninsjukdomar. Men bl.a kaninpest (Myxomatos), kaningulsot och RVHD kan man vaccinera mot. Finns kanske fler men dessa är vad jag känner till. På kaninmagazinet.se finns mängder med bra artiklar som du kan läsa :)

Fridaaaa
7/29/15, 1:16 PM
#2

1. Hur många sittbrädor ska kaninen ha i en bur?  Minst 1.
2. Hur breda o långa ska sittbrädorna vara? så att kaninen får plats att ligga, sitta på och under den. Så beror på kaninens storlek
3. Hur långt, brett o högt ska kaninhuset vara? Se ovan
4. Kan man ha kattsele till en kanin? Ja om den passar
5. Kan en kanin vara ute i alla väder? Ja om den bor ute. Men jag har inte mina i Hage när regnet öser ner, i storm t.ex
6. Kan en kanin bada? De kan men man ska enbart bada kaniner om de verklige verkligen behöver det
7. Hur ofta behöver man klippa klorna på en kanin? Vid behov, klipper mina var 4-6 vecka. Slipar sina klor mycket ute.
8. Vad får en kanin äta? Jag vill inte ha massa förslag o så mm. Det ska vara konkret.  Finns en hel del. Kaninmagazinet.se har bra lista
9. Vad får en kanin inte äta? Se ovan
10. Särskilda sjukdomar hos en kanin? Ringorm, kaninpest mm.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: