Annons:
Etikettallmänt
Läst 1401 ggr
CamillaS
2015-07-29 07:17

Är din/era kaniner försäkrade?

Har ni era kaniner försäkrade? I vilket bolag isåfall?
Ska få hem en liten kaninbebis i augusti och funderar på om det är värt att försäkra honom. Men blir lite kluven vilket försäkringsbolag man ska välja. Agria eller Sveland. Hmm…
Jag tänkte att jag ska försäkra honom men fortsätter samtidigt att lägga undan en 500 :ing i månaden då jag även har 3 katter och två hamstrar. Katterna är försäkrade men inte hamstrarna. Men även om djuren är försäkrade så kostar ju endå självrisken en del så då är det bra att ha pengar undanstoppade anser jag. 🙂

Era erfarenheter om försäkringsbolagen?

Annons:
Ljungåsen
2015-07-29 07:24
#1

Jag har både kaninerna och marsvinen försäkrade, hos Sveland. Hoppas på att inte behöva använda mig av försäkringen alls, men man vet ju aldrig vad som händer. Har haft tidigare djur försäkrade också, och Sveland har det aldrig varit något krångel med.

Smultrondraken70
2015-07-29 07:42
#2

Har båda kaninerna försäkrade i Agria, har varit tvungen att använda mig av försäkringen på den ena då hon fick allvarligt stopp i magen. Slapp lägga ut rätt många tusenlappar, då vår veterinär direktreglerar med Agria. Var även med om ett komplicerat benbrott på oförsäkrad kanin och det hade slutar kostnadsmässigt på upp emot 30.000….:(( Det lilla jag haft att göra med Agria har funkar bra. Vi valde Agria för att svärmor som har kennel har alla sina hundar försäkrade där, och har varit nöjd i alla år. Det klart man kan lägga undan pengar också. Bör väl då ha ett kapital direkt på 20.000-30.000 tusen som man kan använda..vår kaninbebis var bara 3,5 månad när hon bröt benet. Personligen kommer jag alltid att ha mina kaniner försäkrade. Men jag har bara två, och heller inga andra djur.

Cajsis7
2015-07-29 08:18
#3

Jag har inte min kanin försäkrad men jag är heller inte myndig så jag bestämmer inte själv. Men ni som har försäkringar på er kanin/kaniner, vad kostar det? Vill gärna ha ett pris att föreslå för mamma… Vem vet, sker en olycka kan man i slutändan vara uppe i 50.000 kr…….

Zingo

Ljungåsen
2015-07-29 08:27
#4

#3 Vi betalar 360:- per år per djur. Ingen livförsäkring, och ersättning upp till 10000:- för veterinärvård.

Fridaaaa
2015-07-29 09:30
#5

Nej inga försäkrade. Tjänar mer på att lägga undan då jag har sex kaniner.
Avskyr Agria, bara Sveland kvar.
*pepparpeppartaiträ* sällan jag behövt ta till veterinär, varit små kostnader. Annars har jag tagit bort dem för att det har varit bättre för dem.  (nej inte snålhet utan för deras skull)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zachapacka]
2015-07-29 09:50
#6

Personligen skulle jag aldrig betala 50 000 för sjukvård åt min kanin. Det handlar inte om att jag är snål. Det är faktist en kanin vi pratar om inte ett barn. om kaninen blir så pass skadad/sjuk att man måste betala 50 000 i veterinär kostnader lider kaninen antagligen väldigt mycket och kommer göra det ett bra tag. Då är det betydligt snällare att låta kaninen somna in. 

Mina kaniner är inte försäkrade. Men jag har hört om personer som lägger undan pengar varje månad och som tjänar på det trots att de måste betala tusentals kronor om det väl händer något.

Annons:
Trebit
2015-07-29 15:10
#7

Jag har båda mina kaniner försäkrade i Agria, betalar ca 40 kr per kanin och månad. Samtidigt som jag lägger undan ca 1000kr varje månad, inte bara till kaninerna men om något annat i livet går fel. Hittills har jag inte behövt använda mig av försäkringen (har haft den sen i februari), men det känns tryggt att ha.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

aliiciaj
2015-07-29 15:22
#8

Jag försäkrade båda mina kaniner för en månad sedan eftersom jag är student och har lite svårt att lägga undan 500 kr i månaden. Sen har jag behövt åka till veterinären en del med en av mina kaniner när hon var oförsäkrad och jag har väl lagt ut 6000 kr på veterinärkostnader på henne bara i år. Efter det försäkrade jag båda kaninerna för kaniner är djur som lever länge och nån gång under deras livstid kommer man förmodligen behöva åka till veterinären och då är det bra att ha en försäkring.

[RC1393]
2015-07-29 18:33
#9

Har du katterna försäkrade så skulle jag välja samma bolag som du har dem i, om det är möjligt. Brukar vara lättast och bäst så. Själv har jag inte mina försäkrade men hästarna och hunden är försäkrade i Agria. Har inte varit några problem med dem hittills och jag har haft många resor med en sjuk ponny.

[Melbun]
2015-07-29 18:35
#10

Jättenöjd med agria :)

[Hönan]
2015-07-29 19:14
#11

Jag har en kanin försäkrad. Övriga inte. Min hane är försäkrad för att han är en once in a lifetime-kanin. Han går aldrig att ersätta och jag vill kunna få ett utlåtande av veterinär om ngt händer honom. Jag har genbank och köttavel och för dom ändamålen kan jag alltid hitta nya kaniner.

Fridaaaa
2015-07-29 19:48
#12

Önskar att fler bolag försäkrade.
Folksam hade inte varit fel ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Nikita14]
2015-07-29 20:29
#13

Nej, mina kaniner är inte försäkrade.   Har fyra st.

Har haft 14 kaniner genom åren,  men endast en har behövt akut veterinärvård. Det blev rätt dyrt,  nästan 2000 kr, och hon överlevde  ändå inte längre än ett par timmar…  

Försäkring eller ej, det viktiga är att man har möjlighet att i värsta fall ta ett sjukt djur till veterinären,  och ha pengar för avlivning.

Annons:
Idakarrlsson
2015-07-29 22:58
#14

Har ingen kanin för tillfället men kan ju svara hur jag skulle gjort. Ja, jag skulle försäkra den/dem. Och skulle nog bli Agria då alla andra djuren är försäkrade där :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[Hästhoven]
2015-07-29 23:46
#15

Nej, känns onödigt när man har såpass många kaniner, har 9 st kaniner. Lägger dock undan pengar.

Alva13
2015-07-30 09:10
#16

Min kanin är försäkrad på agria djurförsäkring för ingrepp upp till 10 000 tror jag;)

Brillo
2015-07-30 10:02
#17

Har våra försäkrade i Agria där vi även har hunden. Hade även vår andra hund där (som nu tyvärr är avlivad). Vet av egen erfarenhet att det lätt springer iväg i pengaväg även om man inte tänkt/trott det när man kommer in. Ngt blodprov här och en röntgen där osv. Kommer man dessutom in under akuttid så blir det ännu dyrare. Är jättenöjd med agria. Har alltid fungerat bra för oss och de har reglerat det direkt hos veterinären.

taxidriver142
2015-08-03 06:56
#18

Min åsikt är att det inte lönar sig att ha kaniner försäkrade, eftersom det är så sällan mina kaniner behövt veterinärvård

farvendal
2015-08-03 09:02
#19

Nej, det känns onödigt för min del, speciellt när man ändå måste betala en självrisk samt att inte kastrering eller tandproblem ingår. Har så himla sällan behövt besöka veterinären och det har aldrig handlat om jättesummor (ok 1500 kr en gång men jag ser det inte som någon jättesumma).SKULLE det hända något akut så kostnaden skjuter i höjden så tar jag från mitt sparkonto helt enkelt.

Försäkring är dock jättebra för de personer som har en begränsad inkomst varje månad, och som inte har möjlighet att snabbt och plötsligt lägga ut tusenlappar. Studenter tex.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Ljungåsen
2015-08-03 09:38
#20

Kanske är kaniner mindre sjukdomsbenägna än marsvin. Jag har haft marsvin i många år, och nästan alla har hamnat hos veterinären åtminstone en gång, vilket möjligen kan bero på att de alla varit omplaceringar med oklar historia. För marsvinen har det helt klart varit lönsamt att ha försäkring. Eftersom marsvinen är försäkrade kändes det rimligt att försäkra kaninerna också. Men såklart jag hoppas på att aldrig behöva använda mig av den.

Annons:
[Melbun]
2015-08-03 10:38
#21

Jag hade en kanin som kostat måånga tusen i veterinärkostnader. Ett besök då han var oförsäkrad gick på nästan 8000 så han försäkrades ganska fort efter det. Så den hundralappen jag lägger på försäkringen nu sparar jag inte så mycket på =) Han råkade dessutom ut för testikelvridning och kastrerades så det gick på försäkringen men hur vanligt det är på kanin vet jag inte.

CamillaS
2015-08-12 17:27
#22

Ni som försäkrat era kaniner upp till 10.000 varför valde ni det och inte 20.000? Vill bara höra era åsikter, funderar just nu på hur högt belopp jag ska försäkra för när det blir aktuellt.  🙂

Trebit
2015-08-12 17:52
#23

#22 Jag gjorde en vägning om hur mycket det skulle kosta i månaden i förhållande till vad det kan kosta om någonting händer, och kände då att 10.000 fick räcka.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CamillaS
2015-08-12 18:23
#24

#23 Det är typ så jag tänker också. Men bra endå att få höra era åsikter.

aliiciaj
2015-08-12 18:45
#25

Jag har en buffert på lite mer än 10 000 kr och sen är kaninerna försäkrade upp till 10 000 kr. Oftast så brukar inte veterinärkostnader för kanin vara högre än 10 000 kr, i så fall ska det väl handla om en akut operation på kanin på en helg tex. det är inte många veterinärer tror jag som skulle göra en akut operation på en kanin om de inte är vana vid kaniner. Jag åkte in akut med en råtta en söndagskväll en gång som slitit av sig huden på svansen så bara benet var kvar. De konstaterade att svansen var tvungen att amputeras bort, men de ville inte göra det där för de kunde inte så mycket om råttor. Att lägga in en kanin för t.ex dropp kan också rusa upp i tusenlappar. Eller ett brutet bakben har jag hört kostar mer än 20 000 kr, så en del skador kan komma upp i riktigt höga veterinärskador. Kaniner är ganska friska djur som oftast inte behöver veterinärvård så ofta. Behöver de vård brukar det vara ganska billigt om man jämför med t.ex en hund. En försäkring för 10 000 tror jag absolut man har användning för någon gång i kaninens liv. Men en försäkring för 20 000 tror jag inte många kaninägare kommit upp i.

Ljungåsen
2015-08-12 19:14
#26

#22 Vi gjorde bedömningen att högre veterinärvårdskostnader än 10000 nog inte skulle bli aktuellt. Om det blir så dyrt så är det förmodligen allvarligt och plågsamt, och då är det bättre för djuret att få somna in.

Smultrondraken70
2015-08-12 19:35
#27

Vi har försäkrat båda våra till 20.000 per kanin. Anledningen till det är att vi råkade ut för ett komplicerat benbrott på ett bakben på en oförsäkrad kanin. Nu valde vi ändå att avliva för att kaninen led och prognosen för att hon skulle bli återställd var dålig enligt vet. Har funderat lite hit och dit om jag ska sänka försäkringarna till 10.000, men har inte vågat på grund av det där benbrottet:(( det hade kostat över 20.000, om vi hade låtit behandla kaninen ( vilket jag nog för kaninens skull kanske inte hade gjort även om hon varit försäkrad ).

Annons:
CamillaS
2015-08-12 19:38
#28

#26 Ja precis. Så tror jag också att det är. Man får helt enkelt hoppas att det inte blir alltför dyrt den dagen veterinären behövs. Men såklart också lägga undan endå så man har en buffert att ta av.

Nervöst Skall
2015-08-12 19:41
#29

Jag hade min kanin försäkrad hos Agria. Va tyvärr tvungen att använda försäkringen två gånger i hans korta liv, hade inga som helst problem med Agria utan de betalade ut bägge gångerna, är väldigt nöjd.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

CamillaS
2015-08-12 19:52
#30

#29 Får man fråga vad kaninen hade för fel och vad det gick på?

[Melbun]
2015-08-12 20:00
#31

Jag hade en kanin som fick utnyttja sin försäkring såååå många ggr. testikelvridning, misstänkt e.cuniculi/öroninfektion. Flertalet problem med öron och problem med magen när han inte ville äta. Blev många akuta besök men försäkringen täcker nästan hälften så det är bra! När han var oförsäkrad och felbehandlad gick nästa besök för att fixa honom på 8000kr. Kom in akut, han stannade någon dag på djursjukhus och det togs prover på levern då han fått kortison från tidigare veterinär.. Han blev försäkrad väldigt fort efter det XD

RebeccaG
2015-08-12 20:05
#32

Jag har alla mina försäkrade i Agria. 
Betalar lite drygt 800kr/månad för 20 kaniner + 3 marsvin. 

Har fått använda min försäkring såååå många gånger och har kaniner som inte skulle varit i livet idag om det inte varit för försäkringen.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

CamillaS
2015-08-12 21:06
#33

#31 Fick han inte någon restriktion när du sen försäkrade honom?

Nervöst Skall
2015-08-12 21:27
#34

#30 Första gången lyckades han äta växter som han inte borde (har alltid hört att dom visste vad dom kunde och inte kunde äta men inte han tydligen…). Vi fick åka in akut, dom tog blodprover och la in han med dropp några dagar. Det gick på nästan 9000kr.

Andra gången hade han lunginflammation. Fick åka in akut på en lördag och sedan även nästa dag. De tog blodprov, röntgen, la in han på dropp och tillslut avlivning. Kommer inte ihåg riktigt vad de gick på men det va väl kring 7000-8000kr.

Körde direktreglering bägge gånger utan några som helst problem.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
[Melbun]
2015-08-12 21:28
#35

#33 Nope det fick han inte. Jag Har läst från folk som fått problem hos sina försäkringsbolag men de har alltid täckt alla mina problem under 10 år så jag är nöjd. Jag är lite osäker på vad jag hade kunnat få restriktion på faktiskt. Han hade haft dålig aptit och vi hade tagit honom till en veterinär min kompis gick till med sina kaniner. Hon var kass så hon gav honom en spruta med kortison men då förstör man ju levern på dem.. Hade det kanske enbart gällt levern isf? Jag läste dock att en tjejs kanin hade råkat ut för en "olycka" och inte velat äta och fick sedan besvär med magen. Det fick hon tydligen restriktion på (magbesvär) vilket är väldigt konstigt för nästan alla problem med kaninen leder just till att de slutar äta och magen knasar.. Gällde dock sveland men det lät otroligt korkat.. inlägget finns btw någonstans på kif.

[Melbun]
2015-08-12 21:37
#36

http://kanin.ifokus.se/discussions/54cc015d8e0e74063700465f-forsakring Här var den.. Blir typ arg när jag läser det.. Det är lite som att säga "hej vi försäkrar gärna ditt djur men ifall det blir sjukt så ersätter vi inte dig för ditt djur har ju faktiskt varit sjukt tidigare" så har man en försäkring som inte gör någon nytta alls… xd

Upp till toppen
Annons: