Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 4605 ggr
Smillaaa00
2015-07-26 22:42

Fritt kaninliv?!?

Varför sätter vi kaninerna i så små burar? Lagen säger att minsta mått är 100x50x50? Seriöst? Det är som att vi människor skulle vara instängda på 2 kvadratmeter 23 timmar per dygn? Hade det varit bra? De flesta har burar på 120 x 60 eller liknade, kanske tillochmed en 130 bur? Rena lyxen? Mina kaniner har 15 kvadrats Hage och minst 2 hus som är godkända för minst 3 kaniner. Det är i minsta laget- enligt mig. Varför ska de stackarna få ha så små burar? Helt sjukt enligt mig att man kan sätta en kanin i en sån liten bur. Är det det som är fritt kaninliv? Knappast. Mina springer dessutom lösa hela dagar ibland. Det är fritt kaninliv, snart ska jag även fixa så jag kan ha dom lösa ännu mer än så, varje dag kanske. Vad tycker ni om dethär? Vill gärna höra era åsikter om dessa små burar.

Annons:
Wellcraft
2015-07-26 22:56
#1

Har aldrig haft bur till mina kanine som bor här. En kattlåda och fri tillgång till hela huset, dygnet runt har de fått.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

fsigge
2015-07-26 23:12
#2

Tycker exakt som dig. Det är ingen ursäkt att buren är laglig om kaninen bor i en alldeles för liten bur.

Frida

ra-17
2015-07-26 23:13
#3

Håller med. Min kanin går fritt i mitt rum på nätterna och hall+vardagsrum och mitt rum på dagarna. Det är normalt för kaniner att få röra på sig! :-) Vem sättr en katt i en liten bur liksom? Känner inte någon som gör det, men kanin går tydligen bra! :-/

MoaL
2015-07-26 23:22
#4

Vem har sagt att det är ett fritt kaninliv att hålla den instängd i en 100x50x50 cm bur 23/7? Det är för övrigt bara minimimåtten för små kaniner.

Jag har min kanin (en liten dvärgkanin) i en 140x69x55 (LxDxH) bur, men den är alltid öppen så att han kan skutta runt i djurrummet om han vill. Resten av lägenheten kan han inte vara i, eftersom han skulle bli hundmat då.

Jag tycker inte heller att det är okej att hålla kaniner instängda på 0,5m² majoritetens av dygnets timmar (23/7 som du använde som exempel), men minimimåtten är pinsamt små för nästan alla vanliga smådjur. Du får till exempel ha tre fullvuxna råttor på 60x30x30cm. Med vuxna råttor på det utrymmet rymmer man inte ens någon inredning

Alla djur behöver utrymme. En kanin som är instängd i en liten bur lägger bara på sig fett och bygger inga muskler. På tal om det känner jag en som och ställde ut en av sina kaniner, och domaren sa tydligen till henne att hennes kanin var alldeles för välmusklad och att hon borde stänga in den på ett mindre utrymme så att den inte kunde röra sig lika mycket. Det finns tydligen idioter bland så kallat "kaninfolk" också. Hur man kan ge ett sådant råd och säga att en kanin har för mycket muskler har jag ingen förståelse för. En kanin som får röra sig naturligt får ju såklart muskler, det är ju bara sunt.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

CorneliaAndersson
2015-07-26 23:28
#5

Fast…
Jag kan tycka att det beror på lite.

Uppfödare som föder upp alla våra  kelkaniner, har ju antagligen en hel del kaniner, och då kan det ju, ganska så förståeligt, inte ha 30 lösspringande kaniner i varken hem eller trädgård.

Förstår hur du tänker, och jag själv gillar ej för små burar, men eftersom jag själv är uppfödare så vet jag att hur mycket jag än hade velat ha alla mina kaniner lösa, så funkar inte det.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Irmelinis
2015-07-26 23:36
#6

Håller med #5, tänkte svara ungefär likadant.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Smillaaa00
2015-07-27 00:15
#7

#5 #6 Fast då tänker ju jag att har man inte tillräckligt med utrymme så ska man inte skaffa så mycket kaniner. Man har inte för lite plats, man har för mycket kaniner? Jag skulle aldrig skaffa mer kaniner än att alla har minst 10 kvadrat var, vilket är ungefär lika stort som mitt eget rum, och där ska finnas tunnlar, sitthyllor, hus och allt möjligt. Varför inte höja burgränsen till 10 kvadrat? DÅ kan vi kalla det för bur, just nu bor majoriteten av kaniner hos uppfödare i något jag knappt skulle ha min kanin i i en timme. Det naturliga för kaniner är att få springa lösa, visst, kaniner är så långt avlade att de inte skulle kunna bo i naturen, men kom igen. Släpp ut dom, bygg en stor naturlig Hage med plats att gräva, hoppa upp och ner, och allt en kanin skulle gjort i det fria! :)

Idakarrlsson
2015-07-27 00:22
#8

En tamkanin får aldrig röra sig som en bildkanin gör. Men om man ska ha kanin tycker jag att den ska ha gott med utrymme. Och håller med #0. En kanin mår inte bra av att bo i sådant litet utrymme, det skulle inte något levande göra. Bur över huvudtaget är litet. Bättre med box, frigående kanin eller liknande.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

MoaL
2015-07-27 00:38
#9

#7 Jag tycker absolut inte att man kan kräva 10m² per kanin, det är överdrivet, på samma sätt som att 20m² är överdrivet för igelkottar. Det ska vara rimligt för folk, och det är inte många som har möjlighet att låta sina kaniner springa runt på så stor yta hela tiden. Hur ska man göra om man bor i en etta och har hund, eller kanske till och med både hund och katt? Ska man inte kunna ha kanin då? 

Min kanin håller sig inom en ganska snäv radie från sin bur, men buren han har tycker jag är rätt lagom till en kanin i hans storlek, så länge han får möjlighet att springa utanför den också. Med andra ord så skulle en dubblering av minimimåtten vara önskvärd i mina ögon. Det skulle funka för de allra flesta människor.

Ska man kräva jättestora minimimått som du föreslår, så bör man ju rimligtvis önska alla djur det, även marsvin, råttor, möss, hamstrar, och så vidare. Det är ju inte direkt bara kaniner som behöver utrymme eller rör sig mycket i vilt tillstånd. Hur skulle det se ut om djurskyddslagen kräver 10 m² för ens kaniner, 10 m² för guldhamstern, ytterligare 10 m² för de två marsvinen och 10 m² för tamråttorna? Eller ska man inte kunna ha mer än ett enda djurslag?

Kaniner är för övrigt fullt kapabla att överleva i naturen om de släpps lösa, det är inte bortavlat på något sätt. Finns massvis med exempel på vilda kaniner i kolonier i södra Sverige som har sitt ursprung i tamkaniner.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Exempeel
2015-07-27 06:37
#10

Ja, man ska ha så stor plats som möjligt. Åt alla djur. Men jag som är allergisk har inte en chans att kunna ha frigående i huset. Har inte världens största gård heller så 10kvm får jag inte plats med. Han bor i en bur, ja, men är i Hage minst 10 timmar per dag om vädret tillåter (han avskyr regn).

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

ElsaN.01
2015-07-27 08:28
#11

Jag har en bur på ca 11,2 m2 . Buren kommer så småningom (när hanen är kastrerad och lånekaninen flyttat ut) tjäna till tre kaniner, nu är den avdelad på två. Utöver denna bur får de ut och skutta på hela vår bakgård så fort vi är hemma i
princip.
 I ute-delen (ca 7 m2) har jag bla. 4 stubbar i olika höjder,  två tunnlar, fyra sitthyllor, en hängbro, tre hus och flera stora stenar. I inne delen har jag bla. två hus en sitthylla. Inne-delen består av två burar i varsin ände utav buren så att de ska kunna sitta åtskilda om de så önskar.

Jag tycker att mina kaniner lever ett bra kaninliv med mycket utrymme och kärlek, hade jag fått bestämma (jag betalar inte själv för materialet) så hade buren blivit 3-4 meter längre. 

Jag tycker också att det är hemskt med små burar och tycker att minimimåtten borde ungefär tredubblas, men om det skulle vara 10 m3 så skulle många inte kunna ha kanin vilket skulle vara väldigt sorgligt. Om djuren får komma ut i Hage eller liknande 8 h/dag så tycker jag nog att en bur på 1,5 m2 hade varit okej om den hade mycket aktiveringsmöjligheter. Jag tycker att fler som har innekanin åtminstone borde överväga att ha dem frigående. 🙂

Fridaaaa
2015-07-27 09:31
#12

10kvm per kanin är lite väl. Jag har två dvärgkaniner på 7-8 kvm t.ex i en bod och de har gott om yta.

Men håller med att minimåtten är på tok för små. 

Men har man liten bur är det viktigt att komplettera med stor bra Hage eller skutta fritt i huset dagligen dvs inte sitta där nästan dygnets alla timmar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cajsis7
2015-07-27 09:39
#13

Jag håller också med om att minimåtten är på tok för små, men att 10 kvadratmeter är lite för stort qtt ha som minimått, men det kan vara ett bra mått om man har plats som kanske däremot inte så många har. Tänker när vi ändå har det här samtalet kan jag passa på att ställa den här frågan… Min kanin bor på mitt rum, där har han sin bur på 100*50*50 (som jag tycker är väldigt mycket för litet) men då är han frigående på mitt rum också så det blir ganska stort….på dagarna. Men jag får inte ha honom frigående på mitt rum på nätterna för mamma, men jag tycker synd om honom när han först får vara ute hela dagen i rummet och sen stänger jag in honom på kvällen då han är som mest sprallig och aktiv. Jag antar att min mamma är rädd att han kommer störa mig på natten. Okej till frågan då. Har ni något förslag på hur jag kan göra så han får ett mer "fritt kaninliv"?

Zingo

Annons:
ElsaN.01
2015-07-27 09:54
#14

#13 Ni kanske har någon hall ni kan ha honom i på natten? Eller ett badrum?

Fridaaaa
2015-07-27 09:58
#15

#13 Kan du inte sätta dig kompostgaller som extra?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-27 18:23
#16

Jag tycker att har man inte plats för minst 6-7 kvadrats bur (eller frigående) så ska man kanske inte ha kanin. Jo men varför inte höja lagen för kanin till 7 kvadrat? Och lika mycket till marsvin och hamster. Dessutom tar djuret såpass mycket plats att man förmodligen inte skaffar ett djur som bara sitter i en bur hela dagarna. Ett djur som tar upp så mycket plats har man kanske inte bara för att den ska sitta i ett hörn och se gullig ut.

Love Lejonhuvadekaniner
2015-07-27 18:29
#17

Jag har en uppfödning och mina avels djur har burar som det är 150x80x60 och sen kompost hagar som dem får vara ute i:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

[Synnerlig]
2015-07-27 18:51
#18

Min kanin får gå fritt hemma hos mig 🙂

[AnimalLover1]
2015-07-27 18:54
#19

Mina kaniners bur är ca 4m2 (om jag får gissa) och har just gjort upp en Hage kopplad till buren och allt det tar upp nästan hela baksidan av trädgården, är jätteglad att mina föräldrar ens tillåter mig att använda hela den platsen (10m2?). Skulle aldrig fått ha kanin om den krävde minst 10m2 på buren. Och det tycker jag är synd, att vissa då inte skulle fått chansen att ha kanin pga att man inte har så stor plats. Men självklart tycker jag ju att minimimåtten är alldeles för små, de borde verkligen ändra på det.

Fridaaaa
2015-07-27 19:30
#20

#16 Man kan ju ha stor Hage t.ex. Nu har visserligen mina minst 1 kvm per kanin men de är ute massor i hagarna också. 6-7 kvm är väldigt stort för enbart en kanin, kan man ha 2-3 kaniner också på (dvärgkaniner) och de har ändå stor yta.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[RC1393]
2015-07-27 20:35
#21

Jag har en 16 kvm box, får visst sälja av 28 kaniner och bara ha två kvar inne i boxen, en hona och en hane och sen får jag sälja bort dem året därpå när jag sparat en unge och köpa en ny avelskanin som matchar ungen och sedan får jag hålla på så varje år så aveln går framåt. Ska tilläggas att jag har en 4 hektar stor gård med ladugård och stort bostadshus men jag får visst inte plats med fler än 2.

[RC1393]
2015-07-27 20:39
#22

För övrigt har mina kaniner i dagsläget 0,8 kvm-~4 kvm, där de i mån av tolerans bor tillsammans. Extremt svårt med honor med konstant PMS och flera fertila hanar. Förutom det så hoppar jag med många utav kaninerna och har dem ute i rasthagar om vädret tillåter.

*edit* Givetvis sitter paren/grupperna i de största burarna (minsta 2 kvm), allt annat vore idioti(skare än vad jag har nu).

Smillaaa00
2015-07-28 10:13
#23

Ni som skriver att ni har dom lösa eller minst 10m2, ni ska vara stolta. :D så ska det vara tycker jag.

Smillaaa00
2015-07-28 10:15
#24

#21 ? Detta är min åsikt?! Jag tycker att kaniner ska få leva ett naturligt och fritt liv. Jag släpper ofta löst mina, dom stannar på trädgården för att dom trivs hos mig. Jag tycker att det är helt sjukt hur man kan sätta en stackars kanin i en bur på mindre än 6-7 kvadrat. Jag förstår det bara inte. En kanin som bor så får inget fritt eller naturligt kaninliv. :(

Fridaaaa
2015-07-28 10:17
#25

#24 Vadå "stackars kanin", så det skulle vara synd om mitt ena par som bor på 2kvm och får vara i Hage hela dagarna, buren på nätterna? Bra yta i buren också, I dont think soo…. då mår prima ballerina, bra musklade, fritt kaninliv :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ra-17
2015-07-28 10:19
#26

#25 Det är #24 åsikt. Vi tycker alla olika! ;-)

zemlathebunny
2015-07-28 10:50
#27

Min kanin bor igentligen mest i buren. Men såklart går jag ut med henne så ofta jag kan. ( MINST två gånger om dagen) och kompostgaller ska införskaffas. Men hon är en väldigt glad kanin som gör glädjeskutt och slickas. Vet inte hur stor min bur är men väldigt stor iaf. Plus jag kan inte heller ha Zemla i Hage utan uppsikt för då rymmer hon ba

Annons:
zemlathebunny
2015-07-28 10:51
#28

Och jag orkar inte sitta i 5 timmar och kolla när hon är i rasthagen.

[CatpissNeverclean]
2015-07-28 12:22
#29

Jag hade en kanin som bodde i en bur som var ca 120x50. Fick komma ut och skutta dagligen. Byggde ganska fort till en Hage till buren så det blev mycket större.
Men så fort vi var hemma så hade han fri tillgång till hela hemmet.

Han var jätteduktig på att använda lådan så jag testade låta honom ha fri tillgång dygnet runt. Men det var som att han blev stressad av det. Han började kissa utanför buren, han var inte lika trygg allmänt. Direkt han fick börja vara i buren igen så blev det som vanligt. 

Det handlar ju inte heller bara om ytan utan om hur ytan är inredd. 

Håller med om att burarna ofta är för små för man rymmer knappt något aktivering.

Fridaaaa
2015-07-28 12:29
#30

#26 Ja jag vet att det är en åsikt, men samtidigt låter det på TS som att alla kaniner som inte bor över 6-7 kvm har det dåligt, att man inte ska ha kanin  (det skrev ts själv) om man inte har så stort per kanin mm. Och det tycker jag blir himla fel. Och kan få folk att tro att de är dåliga djurägare.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
2015-07-28 13:25
#31

''Håller med'' Frida här.
Jag brukar aldrig direkt ta åt mig, när jag vet att det inte är sant.

Men detta får mig att känna mig som en ''dålig djurägare'',
Jag gör så mycket jag kan. Dock bor jag i ett villaområde, med en familj som inte vill ha hela trädgården full med kaniner.
Jag vet att mina kaniner kan ligga, stå, skutta och göra glädjeskutt i sina burar. (Oftast gör de faktiskt det när de kommer in från rasthagen, även fast de gör många i rasthagen också).

Men ändå.
Har faktiskt inte ens haft någon lust att planera nästa års kullar.
Får se hur det blir med det nu.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Irmelinis
2015-07-28 13:27
#32

Håller med #30 och #31

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
2015-07-28 15:37
#33

#24 Mina kaniner håller inte med dig. Majoriteten glädjeskuttar i sina burar, en missnöjd kanin gör inte det. 

Grejen med att så drastiskt vilja ändra nuvarande  lagliga mått  är att många kommer sluta med kaniner och vara emot förändringen och därmed skulle förändringen göra mer skada än nytta. Bra många tusen kaniner skulle avlivas/släppas ut av en sån dramatisk förändring. Bättre är att trevligt försöka få en attitydförändring. folk tenderar inte ta kritik särskilt väl om man kritiserar negativt. Försök komma med vänliga tips? så får du fler på din sida🙂 T.ex "varför inte sätta in en hylla till?" "Kan du inte koppla till en Hage? Jag vet ett ställe där de säljer nät billigt" osv. Konstruktiv kritik heter det. När allt fler har grundinställningen att kaniner ska leva stort så går det att göra en sådan lagförändring utan att djuren blir lidande trots den på pappret positiva förändringen. 

Personligen skulle jag heller inte ha kaninerna lösa på gården (dels för att hanarna skulle ha ihjäl varandra, men förutom det), har en grav du kan få se där min gamla kanin ligger. 5 månader hann han bo i hägn ute innan en hund hoppade in och tog honom mitt i natten. Jag går inte ut igen och ser en av mina skyddslingar ligga halväten! Vet inte hur din ekonomiska situation är men jag har inte råd att bygga väggar och tak över gården heller, finns ju även rovfågel häromkring.

ra-17
2015-07-28 19:04
#34

En lycklig kanin är mer än en kanin som har stort utrymme. En kanin behöver t ex sällskap/kel också. Det finns kaninägare som har stora ytor till sin/sina kaniner men kaninerna är inte lyckliga och det finns kaniner som har mindre utrymme och ändå är glada! Jag tycker att det är viktigt att kaniner får utrymme, men kaniner som bor på lite mindre utymme och får komma ut kan också ha det bra. Det viktigaste tycker jag är att man gör det bästa man kan för sina djur! ;-)

Annons:
Smillaaa00
2015-07-28 22:27
#35

Att en bur INTE tillhör ett naturligt kaninliv är ingen åsikt- det är fakta. Jag tycker fortfarande att burar är hemskt. Jag personligen skulle aldrig stänga in min kanin i en liten bur om det inte är tillfälligt under en väldigt kort tid. JAG tycker att alla burar under 7 kvadrat är små. Jag skulle kunna ha hur många kaniner som helst i min 30 kvadrats Hage enligt lag, men två är vad jag kan ha i den då jag delar av den. Aldrig att dom skulle få bo på en centimeter mindre. Och dessutom springer dom lösa. Det klart att kaniner kan vara glada i små burar, de flesta har väl aldrig varit i något större så därför har dom inget att jämföra med.

MoaL
2015-07-28 22:54
#36

#35 Att ha en ägare, bli kelad med, få veterinärvård, och så vidare, tillhör inte heller ett naturligt kaninliv. Att drabbas av kaninpest, vara full i fästingar och andra parasiter, ligga och vara rädd för rovfåglar, rävar och andra rovdjur, svälta ihjäl av bettfel, och så vidare, är naturligt. Om naturlighet ska vara den enda rätta vägen att gå, kanske du inte ska ha kanin?

Jag tycker bara att det är dumt att försöka få folk att känna sig som dåliga kaninägare för att de har burar som är mindre än "6-7 kvadrat". En kanin behöver inte så stort för att må bra, och att vilja att det ska vara minimimått för en kanin är bara vansinne.

Ju större utrymme ens djur kan få, desto bättre är det naturligtvis. Men en sak kan du ju vara säker på; Om buren ska vara så stor per djur, inklusive för marsvin, hamstrar och andra smådjur, så blir det ju självklart ännu mycket mer ett djur som "bara sitter i sin bur hela dagarna", eftersom de redan har så stort att ingen skulle känna något tvång att försöka ta dem någon annanstans. Och bor man till exempel i en etta, var skulle man ens förflytta dem? Ska två råttor ha lagstadgad rätt till halva lägenheten?

Nätack, lite realism vore inte fel när du uttalar dig.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Cajsis7
2015-07-28 22:59
#37

#35 fast när du skriver "Det klart att kaniner kan vara glada i små burar, de flesta har väl aldrig varit i något större så därför har dom inget att jämföra med." så tror jag faktiskt att du har lite fel där. Ja en kanin kan vara jättelycklig i en liten bur ja, men att de flesta inte har varit i något större tror jag inte riktigt på. De kaniner som bor i mindre bur är oftast ute upp mot halva dagen på väldigt stora ytor. Såklart att det finns de kaniner som sitter instängda 24/7 men det är inte de flesta. Det är flera st som har skrivit att deras springer runt på stora ytor väldigt ofta, jag menar jag har nog sett typ en person sen jag blev medlem skriva att deras kanin sitter instängd hela dagarna. Så de flesta har varit på större ytor än t ex rn bur på 100*50*50. Sen är det din åsikt att de flesta inte har varit på större ytor och det accepterar jag men jag håller däremot inte med dig.

Zingo

Elsaharr
2015-07-29 02:12
#38

#35 Jag har en bur som är 6 kvadrat. Dock är den till mina 2 kaniner så man kan väl säg att de har 3 kvadrat var, men en stor Hage som hör till. Du får tänka lite på hur du uttalar dig, det är inte det trevligaste att bli anklagad för djurplågare direkt. Mina kaniner har varit lösa på gården några gånger, så de har varit på stora ytor. Men trots det är kaninerna glada över sin Hage på, de glädjeskuttar varje dag, så att de skulle vara missnöjda över ytan har jag svårt att tro. Jag skulle aldrig våga ha mina ute i hagen om natten, min förra kanin blev tagen av en uggla på det viset. Har ju flera gånger sett katter vid buren och då vill jag inte ligga i sängen och vara rädd att jag ska hitta döda kaniner i buren på morgonen. Då är det väl mer synd om kaninerna om de blir tagna av en rovfågel än att de har 3 kvm var att springa på. Dessutom är jag inte myndig, så jag bor med mina föräldrar, och dom vill inte ha halva trädgården uppgräven av mina kaniner. Men det är ju klart, desto större desto bättre, men det är en massa andra saker som spelar roll. En kanin som har 40 kvadrat mår nog ändå inte bra om den får 3 dl gnagarblandning per dag. Att ändra lagen på det viset tycker jag inte är rimligt. Dock tycker jag att man skulle kunna ändra den till något större. Men inte ändra med flera meter på en gång. Då skulle jättemånga kaniner avlivas/släppas ut/säljas. Alla kan ju inte ändra buren hur som helst.

Zingo ;D

Fridaaaa
2015-07-29 09:28
#39

#35 Antar att du itne går med dina kaniner i sele, inte ger dem pellets, inte använder höhäck, använder bara stockar mm från naturen till kaninerna, använder inte skålar mm för det är inte heller naturligt?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-29 10:28
#40

#38 var i tråden har jag anklagat någon för djurplågare??? Nä ingenstans. Det jag gör är att säga mina åsikter? Och det gör jag om jag vill. En del är inte ens åsikter utan ren fakta.

Smillaaa00
2015-07-29 10:28
#41

#38 var i tråden har jag anklagat någon för djurplågare??? Nä ingenstans. Det jag gör är att säga mina åsikter? Och det gör jag om jag vill. En del är inte ens åsikter utan ren fakta.

Annons:
Smillaaa00
2015-07-29 10:33
#42

Nu har jag inte sagt att det behöver vara så naturligt att vi ska strunta i fästingarna och låta dom sitta kvar. Eller strunta i matskålar osv för det är inget dom kan må sämre av. Dom kan inte må sämre av att äta ur en höhäck då deras naturliga är att ibland stå på två ben för att nå maten osv. Precis som att deras naturliga beteenden är att springa fritt över åkrar, gräva tunnlar i jorden och allt sånt där, det är för mig ett bra kaninliv. Då det är vad kaninerna vill ha. Självklart tar jag ut min kanin i koppel ibland och allt sånt. Men för mig är det viktigt att den får göra alla de naturliga sakerna OCKSÅ. Inte bara det, men det ska ingå. Tänk er att om en kanin hade krävt iallafall 5 kvadrat (inte ens mycket egentligen) eftersom kaniner springer på stora åkrar och gräver och så ute i naturen. Men om vi hade krävt 5 kvadrat så hade inte lika många skaffat kaniner, färre personer hade avlat på oseriöst syfte för att de är svårsålda, en kanin hade inte bara suttit där och tagit upp ett halvt rum eller en stor bit av trädgården utan det hade blivit mer genomtänkt köp osv.

CorneliaAndersson
2015-07-29 10:55
#43

Jag vet ej om färre hade fött upp oseriöst faktiskt.
Det kan va så att de seriösa som finns inte har plats och måste lägga ner. De ''oseriösa'' som idag har olagliga mått skiter säkert i det då, som nu. Jag tror därför att de ''oseriösa'' ser sin chans, men att de då förmodligen föder upp fler djur till ex. djuraffärer (eftersom de också verkar skita rätt bra i burmått, hantering, info etc.

Sen tror jag att om de hade blivit så, så hade så många av ''oss'' inte velat köpa av de uppfödarna och om ingen vill köp kaninerna, ja, då blir de kanske ormmat (eller mat till djur som överhuvudtaget  äter kanin.) kanske blir fler kaniner utsläppta?

Och eftersom vi inte vill köpa av ''olagliga'' och ''oseriösa'' uppfödare, så kommer kaniner ej att köpas in.. Då finns det inga kaniner till sist..

Lite långsökt men….

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Smillaaa00
2015-07-29 11:10
#44

Tror ändå att en del seriösa hade fortsatt, iallafall dom som har plats för att ha kanin. De oseriösa som bara gör det för pengar eller för att ungarna är söta hade nog slutat då vi hade kunnat anmäla både djuraffärer, och oseriösa kaninägare.

Smillaaa00
2015-07-29 11:10
#45

Tycker vi ska låta kaninerna ta plats i samhället, det är inget gossedjur i en liten bur.

Fridaaaa
2015-07-29 13:13
#46

Fast plats, det är gott om plats med 2 kvm till en liten dvärgkanin t.ex. 10 kvm är extremt mycket, allt över 1-2 kvm per dvärgkanin är bra.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-29 13:32
#47

Fast 1-2 kvadrat är inte så mycket. Kaninerna i det fria springer mycket och långt, ska dom springa 150 varv runt i buren? Dom hinner inte ens få upp någon fart? Finns det ens plats för ett riktigt glädjeskutt där i?

Fridaaaa
2015-07-29 13:34
#48

#47 Man kan dock inte jämföra vildkaniner 100% med en tamkanin.
Men om kaninen tex är mycket i sin Hage, så är 2 kvm absolut inte för lite, och mina kan skutta och få glädjeryck på 2 kvm i alla fall :) Hinner få upp bra fart med ;) 
Men de är sällan i buren utan främst i hagarna.

Det jag vill komma fram till att enbart burmåtten kan man inte gå så mycket efter, är så mycket mer som spelar in än det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
CorneliaAndersson
2015-07-29 13:36
#49

Min Yohio får LÄTT plats med Gjädjeskutt i sin lilla bur (120x80) Utan problem!
Så även Mumin i sin 140x70.

Nu på sommaren bor de dock i markburar (nja, inte Mumin).

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
2015-07-29 13:58
#50

Messi bor inte på 10 kvm, men får komma ut i hagen 8-14 timmar per dag. 
Han bor inomhus på runt 1,5-2 kvm. Sedan får han skutta i huset också. Så han är i sin bur kanske 6-8 timmar/dygn. 
Tycker inte han ser olycklig ut 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CatpissNeverclean]
2015-07-29 16:57
#51

Smillaaa00, menar du att det viktigaste är att ytan är stor? Du håller inte alls med om att det viktigaste är vad ytan innehåller och att kaninen faktiskt får röra på sig? 

Kaniner har vissa behov, det kan vi alla hålla med om. Dessa behov kan kaninen få utlopp för på en väldigt liten yta. Det krävs inte ens stor yta för att en kanin ska kunna springa runt ordentligt och göra glädjeskutt.

Smillaaa00
2015-07-29 19:25
#52

Självklart är inte bara ytan det viktiga. Listan skulle kunna göras lång på vad de flesta kanin människor skulle kunna ändra på. Men dom hinner inte få upp någon jätte fart på 1-2 kvadrat, inte som lösa när dom springer i full fart runt en åker. De flesta tamkaniner får aldrig uppleva det, aldrig gräva och aldrig vara lösa ute i skogen och själva kunna kolla sig omkring.

Fridaaaa
2015-07-29 19:48
#53

#52 Men det kan man ju fixa i Hage eller i sele tex måste ju nödvändigtvis inte vara i buren 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-29 20:03
#54

Nej men jag tycker att dom ska ha möjlighet att röra sig på stora ytor hela tiden. Sen får man ju inte plats med så mycket inredning i små burar heller

Fridaaaa
2015-07-29 20:05
#55

#54 Fast en kanin rör inte på sig jämt :) Mina tycker att det är skönt att komma in i sina burar/ytor om nätterna :)
Men t.ex ena ytan på 7-8 kvm, där hinner de få upp farten och busa och hålla på :) Är två kanienr på den t.ex :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Smillaaa00
2015-07-29 21:56
#56

Nej men får dina kaniner gräva tunnlar under jorden?

Idakarrlsson
2015-07-29 22:25
#57

#56 Frida visade just en bild på en utav hennes hagar. Där är jag ganska säker på att hennes kaniner får gräva tunnlar. Vet inte hur dina kaniner bor (har inte läst igenom tråden så noga) men så länge dina kaniner bort ute på mark dygnet runt kan inte dina kaniner heller gräva gropar i marken förutom tid i sele eller i Hage. Jag kan definitivt hålla med om att mini måtten ska vara betydligt mkt större. Och 2kvm är inte mkt plats. Men om man kaninen enbart är i buren under natten så tycker jag det är ok. Sen är det superbra med personer som har det större till sina kaniner. Själv tycker jag inte ytan är det viktigaste utan vad den innehåller. Att rasta en kanin är så mkt mer än låta den få springa. Hellre några kvm mindre Hage med aktiviteter som kaninen måste avända huvudet och hjärnan för, än en stor yta med absolut ingenting. För att en kanin ska må bra så måste man inte bara rasta fysiska utan även det psykiska.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Fridaaaa
2015-07-29 23:16
#58

#56 mina gräver inte tunnlar i hagarna, men de kan om.de vill. Smågropar gör de ibland. Däremot gör Zelda och Milly som bor i boden, tunnlar i spånen :) de andra i sina burar med, i spån eller torv. Mina har aldrig varit intresserade av att göra massa tunnlar. Minimåtten behöver höjas ja men inte till överdrift heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-30 00:13
#59

Mina kaniner bor i hagar, och ofta bor dom faktiskt helt lösa i trädgården, där dom gräver, springer på åkrar, hoppar upp på stenar och allt sånt. Det blir aldrig detsamma i en bur, inte samma frihetskänsla iallafall.

[Hästhoven]
2015-07-30 00:16
#60

Håller med till en viss del, jag har aldrig gillat kaninburar speciellt mycket, Jag föredrar helt klart öppna ytor som t.ex hägn/hundgårdar eller lösgående. Men alla har inte en gård som rymmer ett Kaninhägn & alla har inte möjligheten att ha sin kanin lös inomhus. Sedan kanske det inte är möjligt för uppfödare att ha massvis med hägn åt sina flertal avelsdjur & kullar, då är det helt klart smidigare med fackburar. Jag brukar själv ha mina kaniner i hundgårdar & fackburar. Tycker egentligen inte storleken på buren är det viktigaste för ett bra kaninliv ( givetvis ska burarna vara lagliga), men det jag menar är att tillgodoser man sin kanin/kaniners behov av sysselsättning så spelar inte buren så stor roll. För en kanin som bor i en 100cm bur kan vara precis lika lycklig som en kanin som bor i en bur på 15kvm.

Elsaharr
2015-07-30 00:45
#61

#59 Alla kan ju inte ha de lösa på gården jämt. I år hos mig är det extremt mycket räv och nästan alla min grannar har katter. Det finns mycket stora rovfåglar också. Det är stor risk att de blir middag åt nåt djur då. Jag tycker att du får det att låta som att dina kaniner har det perfekta livet, medans alla kaniner som bor i bur sim är mindre än 6 kvm har ett rent skitliv. Men så behöver det ju inte vara. Jag kanske tolkar dina svar fel.

Zingo ;D

Marsvinsmamman
2015-07-30 00:56
#62

#60 skriver: "För en kanin som bor i en 100cm bur kan vara precis lika lycklig som en kanin som bor i en bur på 15kvm."

En kanin som lever sitt liv endast i en 100 cm bur kan omöjligt få sina naturliga behov tillgodosedda. Att endast kunna hoppa ett steg åt varje håll tillfredsställer inte ens de fysiska behoven av Motion som kaninen behöver för att hålla muskler och övrig kropp i gott skick.

Men jag tror att du kanske menar mera principiellt - att boendestorleken inte är den enda faktorn som avgör om kaninen lever ett gott liv eller inte. Och det kan jag väl till viss del hålla med dig om. För mig personligen är dock boende-ytan en så grundläggande förutsättning för kaninhållning (har våra i hägn), och jag tycker att de lagliga minimimåtten är på tok för små. Men det är väl en annan diskussion…🙂

Annons:
Smillaaa00
2015-07-30 13:13
#63

100 cm bur? Där kan dom nästan hoppa ett skutt på längden, sen måste dom stanna och vända. Hur mycket tunnlar, sitthyllor, hus, grottor, och fria ytor får plats i en 0-3 kvadrat bur? Mina har 15 kvadrat där hälften är fritt och hälften är tunnlar, sitthyllor, massa hus osv.

Smillaaa00
2015-07-30 13:13
#64

100 cm bur? Där kan dom nästan hoppa ett skutt på längden, sen måste dom stanna och vända. Hur mycket tunnlar, sitthyllor, hus, grottor, och fria ytor får plats i en 0-3 kvadrat bur? Mina har 15 kvadrat där hälften är fritt och hälften är tunnlar, sitthyllor, massa hus osv.

[CatpissNeverclean]
2015-07-30 15:07
#65

#52 Grävbehovet behöver inte innebära att dom måste gräva ett hål ute i det fria precis när dom vill? 

Kaniner har vissa tider på dygnet dom är mer aktiva. Och kaniner i det vilda håller sig väl ändå ofta på en mindre yta nära sitt hem?

En inredd Hage, och vara ute i sele gör så kaninen kan få springa av sig ordentligt ändå.

Och såg du videon Frida la upp? Tror du hennes kanin verkligen skulle må bättre om det var fritt och att den fick springa några extra meter? 
Tycker den såg ut att göra precis som kaniner är byggda för att göra, korta race där den gör plötsliga svängar och hopp. Man behöver alltså inte en åker, bara man ger kaninen utrymme för att få göra sig av med den energin. 

Och som jag skrev, min kanin var tryggare när han vissa delar av dygnet fick begränsad yta. Fri tillgång till hela hemmet dygnet runt verkade göra honom stressad.

Fridaaaa
2015-07-30 16:08
#66

#63 Återigen, har man dem 8-14 timmar eller mer i Hage, så behövs inte massa saker i burarna, då räcker det med sitthyllor/hus och ev någon tunnel och kanske lite grenar.
Man kan inte stirra sig blind på enbart buren.

När mina varit ute mycket på dagen, de som har mindre burar (dock inte miniburar heller, minst 1 kvm per kanin), så slappar dem, gräver lite mm då har då fått utlopp med race mm i hagarna och i sele :) Så de känner inget större behov av att raca i buren-
Gissar att du har dina dygnet runt i burarna? Och inte ute i Hage

Mina kaniner är lyckliga i alla fall och de får utlopp för sina naturliga behov utan 10 kvm per kanin :) Och det är det viktiga för mig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-30 16:20
#67

#66 Fast du kan inte säga att "det räcker" med allt det du sa nu. Vissa kaniner behöver större ytor. Det är så det är. Jag tycker ändå att man inte ska ha burar varesig det gäller kanin, hund, hamster eller vad som helst. Kan man inte ha den på någon bättre plats så ska man inte ha djuret. Sen vet jag några uppfödare som har 120 burar tex och kaninen kanske är ute i hagen 2 gånger i veckan?! Det är extremt lite.

Smillaaa00
2015-07-30 16:20
#68

#66 Fast du kan inte säga att "det räcker" med allt det du sa nu. Vissa kaniner behöver större ytor. Det är så det är. Jag tycker ändå att man inte ska ha burar varesig det gäller kanin, hund, hamster eller vad som helst. Kan man inte ha den på någon bättre plats så ska man inte ha djuret. Sen vet jag några uppfödare som har 120 burar tex och kaninen kanske är ute i hagen 2 gånger i veckan?! Det är extremt lite.

Fridaaaa
2015-07-30 16:27
#69

#67 Ja vissa kaniner ja men du drar alla kaniner över en kam och räknar uppenbarligen inte in hagar och annat, utan enbart buren.  Jag anser fortfarande att man itne kan stirra sig blind på enbart buren utan man måste se helhten så att säga.

Se nu är vi där igen "då ska man inte ha djur", precis som att folk missköter sina kaniner, att de inte mår bra mm bara för att de har burar till dem. Extremt tråkig attityd faktiskt från din sida.
(hundar får man inte ha i bur annat än vid transport t.ex så inget jämförbart, man kan inte jämföra kaniner med hundar mm heller).

120 bur säger ju ingenting om bredd mm. Men I get you point.  Men återigen man behöver inte ha jätteytor för att en kanin ska måbra och kunna få utlopp för sina behöv. Och som sagt man kan inte stirra sig blind på enbart buren heller.

Men du tar verkligen i ang måtten, precis som att en kanin som bor på under 10 kvm inte får utlopp för sina behov mm, vilket är struntprat på ren svenska sagy.
Du kan inte sitta DÖMA folk, jo det är just det du gör "då ska man inte ha kanin", du sitter och trycker ner folk, dt är du medveten om va? Jag tar inte åt mig då jag vet att det inte är sanning men finns de som gör det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gerbil_mamman
2015-07-30 16:57
#70

Bara jag som reagerat på att du enbart Skriver om din fantastiska hägn? Kan vi inte få se någon bild??

CamillaS
2015-07-30 17:35
#71

TS. Du skriver hela tiden hur bra dina kaniner har det och att dom ska ha det så naturligt. Släpp dina kaniner fria så får dom det naturligt! Nej skämt åt sido men blir verkligen bara irriterad och trött på att läsa dina inlägg. Precis som Frida säger så klankar du ner på PRECIS alla som inte är lika lyckligt lottade som dig att man kan ha sina kaniner på så stor yta. Det känns som att du försöker få oss att få dåligt samvete och känna oss som dåliga djurägare!  Dina kaniner lever säkert ett toppenliv, men det tror jag även att kaniner på mindre yta kan göra med rätt förutsättningar, att dom får sin dagliga Motion och psykiska utmaningar som gör att dom får jobba med både kropp och hjärna så tror jag att dom har det minst lika bra som dina!

[Hästhoven]
2015-07-30 17:36
#72

Måste tillägga att jag är så less på dessa negativa energier i många trådar! Vet inte vad TS vill få ut av denna tråd, vill "hen" klanka ner på er som inte har lika "bra" & stora burar/hägn som denne? Förlåt,men måste bara få skriva av mig lite…

Smillaaa00
2015-07-30 19:32
#73

#69 då är vi där igen att detta är MINA åsikter. Och JAG tycker det är synd om de kaniner som inte kan röra sig. JAG tycker att minimåtten ska höjas.

Smillaaa00
2015-07-30 19:33
#74

#70 har ingen bild. Vems ska jag skriva om då? Kan dra upp min kompis Hage också, 8 kvadrat och överlyckliga kaniner så?

Smillaaa00
2015-07-30 19:34
#75

#71 , jag gör ju det? Jag släpper mina kaniner fria så dom lever väldigt naturligt. Sen går dom in och vilar och äter osv? Klankar inte ner på någon men tycker att det är sjukt låga minimått och jag står för min åsikt.

Smillaaa00
2015-07-30 19:36
#76

#72 nej jag vill bara berätta att det är inte ett bra liv för en kanin att leva på 100x50 även om det är knökfullt med tunnlar, sitthyllor och höhäckar.

Annons:
Haku
2015-07-30 19:42
#77

Jag tycker man borde öka vad minmum måtten för kaninburar ska vara!

Även dem godkända måtten är små, jag tror personligen ingen kanin kan få sina aktiveringsbehov tilgodosedda där

Om dem får vara utanför buren fritt flera timmar varje dag så tycker jag det känns bättre.

Vi människor vill göra det enklare för oss själva och då är det praktiskt med mindre burar och visst man kan säga att sin kanin är nöjd där

men hur vet man det? och självklart skulle den vara mer nöjd där den kan få sitt aktiveringsbehov bättre tilgodosett i en större inhägnad/bur.

Gerbil_mamman
2015-07-30 19:52
#78

#74 Måste säga att jag finner detta väldigt underligt? Vem har inte bilder på sina kaniner? Antar att du har en mobiltelefon så bara ut och fota så vi kan få se, man blir ju rätt nyfiken när du som jag skrev innan bara beskriver ditt hägn med Ord och inte en enda bild har du ;) Kan ju tillägga att utan bild faller allt du har sagt enligt mig för om man kollar på din profil så har du varit inloggad typ 10 gånger? Alla gånger på denna tråd kanske? Får känslan av att du skapade denna tråd bara för att provocera alla kaninälskare här på sajten. Inte ok isåfall. Som sagt, bild tack.

[Hästhoven]
2015-07-30 21:14
#79

#76: mina kaniner bor också i hägn, rättare sagt hundgårdar & vissa har jag i fackburar på 130x80 per fack. Men det jag ville få ut av texten var att en kanin som bor i en mindre bur kan vara precis lika lycklig som en kanin i en större bur. Sänd era åsikter till Jordbruksverket istället, vi här på iFokus kan ju inte ändra på de regler som är skrivna.

Haku
2015-07-30 21:19
#80

#79 Detta är ett diskussionsforum så här diskuterar vi i denna tråd så man måste inte göra det ena eller det andra, att sända sina åsikter till jordbruksverket kan man göra om man vill :)

Jag tror det är svårt att se på en kanin om den är lycklig jag har också svårt att tro att någon kanin är lycklig på ett litet utrymme dem måste få röra sig i en liten bur är det som att springa in i burväggen bara man tar några skutt.

Cajsis7
2015-07-30 22:45
#81

Jag tycker det finns de som diskuterar och de som bara säger saker till andra för att vara taskiga(känns det som tycker jag). såsom TS skriver att om man inte hqr minst 7 kvadrat-meter till en kanin så ska man ine ha kanin. Det finns faktiskt ganska många som säkerligen skulle kunna ta väldigt illa upp. Jag själv blev upprörd, gick och grubblade om jag öns var en bra djurvän, men då är ändå min kanin lös på mitt rum förutom på natten så han inte stör mig när ja ska sova. Så egentligen hqr jag nog ganska stor yta till bara en kanin men ändå känner jag mig ledsen och taskig mot min ninis. Nu tar jag däremot inte till mig såna kommentarer eftersom qtt jag vet att man inte är en dålig djurägare bara för att man inte vill att djuret ska ta upp hela huset. Så ni som kan ta illa upp av sånna kommentarer, gör inte det :) för även om era kaniner bor i en bur eller ett lite Lindre rum så tror jag qtt de flästa får komma utanför buren/rummet och hoppq lite extra både i Hage och inomhus… :)

Zingo

Fridaaaa
2015-07-31 09:49
#82

Alla gör så gott de kan :) Så länge man inte trycker i dem i små burar och låter dem sitta där hela dagarna utan låter dem vara kaniner imellanåt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-31 10:08
#83

#78 Jag har bild på kaninerna men inte på hagen. Jag glömde mitt förra konto så var inne utan inloggningen men gjorde en ny för att kunna skriva MIN ÅSIKT.

Annons:
Fridaaaa
2015-07-31 10:11
#84

#83 Är väl bara att ta? ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smillaaa00
2015-07-31 10:12
#85

#81 men om du tar illa upp? Tror du inte att dom som har en bur på gränsen till laglig där kanin sitter hela dagarna och påstås vara en glad kanin, tror du inte dom tar illa upp med allt ni andra skriver, att 100x50 är litet?

zemlathebunny
2015-07-31 10:26
#86

Kaniner har aldrig varit vilda eller? Det är väl harar. Och harar är inte byggda på samma sett. Dom har t.e.x längre framben så dom lättare kan ta sig från rovdjur. Jag tycker det är ganska oansvarigt att släppa sin kanin lös så den är i skogar. Ett rovdjur kommer väldigt enkelt. Och då är det liten risk att kaninen hinner undan. För dom är inte gjorda för de. Jag skulle aldrig släppa min kanin lös. Ett rovdjur kan komma. Hon kan bli påkörd. Folk kan tro att hon har rymt och fånga in henne. Hon kan äta någonting som är giftigt. Man vet inte. Tam kaniner är inte gjorda för att göra allt som en hare gör.

Fridaaaa
2015-07-31 10:30
#87

#86 Jodå finns ju vilda kaniner, och de fanns innan tamkaninerna, väl? Har jag för mig i alla fall :)
Ja en tamkanin är oansvarigt att släppa ut.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
2015-07-31 10:33
#88

Okej men våra uppfödda tam kaniner är inte gjorda för att springa lösa. Det är jätteoansvarigt att släppa ut dom. Det kan hända vad som helst ju.

Fridaaaa
2015-07-31 10:37
#89

#88 Ja jag skrev ju det att släppa ut våra tamkaniner är oansvarigt men att ha i stor inhägnad, eller instängslad tomt med öppen bur t.ex är ju toppen för en kanin :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
2015-07-31 10:40
#90

Ja och sen hos mig t.e.x finns det jättemycket rovdjur. Såg duvhök igår typ 5 gånger. Så jag kan inte ha rasthage som hon får gå i när jag inte tittar på.

Annons:
Fridaaaa
2015-07-31 10:47
#91

#90 Du kan ju ha med fyrkantsnät, tak och botten också med det :) Så behöver du inte kolla hela tiden :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zemlathebunny
2015-07-31 10:51
#92

Sant ska prata med min familj. Men isåfall skulle hon behöva en väldigt stor Hage för annars vill hon hellre gå i sele och koppel.

Smillaaa00
2015-07-31 12:01
#93

För mig är det inte oansvarigt då hon bara är på trädgården, närmaste man kan komma en väg är 1 km bort. Här har kaniner sprungit lösa i 13 år och aldrig sätt ett rovdjur så risken finns knappt. så vad är det som är oansvarigt? Kaninen håller sig i Hage, och runt på trädgården.

Smillaaa00
2015-07-31 12:01
#94

För mig är det inte oansvarigt då hon bara är på trädgården, närmaste man kan komma en väg är 1 km bort. Här har kaniner sprungit lösa i 13 år och aldrig sätt ett rovdjur så risken finns knappt. så vad är det som är oansvarigt? Kaninen håller sig i Hage, och runt på trädgården.

Fridaaaa
2015-07-31 12:02
#95

#93 Rovfåglar, rovdjur, hundar, katter, sånt kommer man aldrig ifrån. Även om man inte alltid ser dem

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-07-31 12:08
#96

#94 Om det finns många ställen i trädgården att gömma sig på så är risken ganska liten, men risken finns alltid (fråga alla som har frigående höns i sina trädgårdar som ofta, när de minst anar det, förlorar sina djur till minkar, mård, rovfåglar, grannens hundar, räv, skator och kråkor…)

Det är bra att det funkar med din kanin, men inte alla kaniner är lika duktiga som din och håller sig på gården. 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
2015-07-31 12:21
#97

#94 Jag trodde inte heller det var någon risk hos mig, tills en av mina kaniner blev ugglemat.

Zingo ;D

Annons:
Smillaaa00
2015-07-31 12:28
#98

Dom gömmer sig under allt möjligt, katterna "vaktar" från andra katter osv. Ingen risk i princip

Smillaaa00
2015-07-31 12:28
#99

Dom gömmer sig under allt möjligt, katterna "vaktar" från andra katter osv. Ingen risk i princip

Elsaharr
2015-07-31 12:34
#100

#99 Men finns det rovfåglar på tex natten så hörs dom ju knappt. Ugglorna tex bara sveper ner jättetyst och tar bytet. Och jag tror inte att det enda dina katter gör är att skydda kaninerna.

Zingo ;D

Irmelinis
2015-07-31 12:38
#101

Jag vet också att många tycker att det är bättre att ha en frigående kanin (eller höns) så länge det går, för då får de ett friare liv… tills de blir tagna av rovdjur! Men då vill de ändå ta den risken, för att "så länge den levde hade den ett bra liv…". 

Eller att de tycker "men det var ju kaninens val att rymma, jag bestämmer inte över hans/hennes liv". 

(detta är ej mina åsikter, utan mina vänners)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smillaaa00
2015-07-31 13:46
#102

Kaniner gömmer sig, precis som vildkaniner. #101 jo men på ett sätt gör det faktiskt att en kanin får ett val att bestämma över sitt liv.

Elsaharr
2015-07-31 14:02
#103

#102 Men min kanin märkte knappt ugglan innan han var fångad.

Zingo ;D

Idakarrlsson
2015-07-31 14:11
#104

Inte konstigt att folk ser eller hör rovdjuren. Dem ör ju skapta för att smyga på bytet. Att man aldrig sett eller hört något rovdjur ger inget intyg i att dem inte finns runtomkring. Jag vet folk som släpper ut sina kaniner i trädgården för rastning. Jag ser inget fel i det. Men man gör det på egen risk.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Irmelinis
2015-07-31 14:11
#105

#102 Jo, det finns tamkaniner som har starka instinkter och är mer "vilda", men långt ifrån alla gör det. Vi har ju avlat fram sällskapskaniner med mindre och mindre vilda instinkter, precis som hos våra andra husdjur. De fungerar inte alls likadant som vildkaniner längre. 

Likadant med alla hönsägare som förlorar sina höns och tuppar, deras djur är också framavlade antingen för sällskap eller produktion, och har dåliga fjädrar eller väger för mycket och kan därför inte flyga undan vid fara. Dessa djur är inte gjorda för ett liv i frihet, för vi människor har (genom avel) tagit ifrån dem många viktiga egenskaper som de skulle behöva i det vilda. Och eftersom vi människor har valt att ge liv till och behålla en kanin så har vi ansvaret att se till att de är utom fara och mår så bra som de bara kan.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smillaaa00
2015-07-31 17:42
#106

Men det är en väldigt väldigt liten risk då mina kaniner har mycket gömställen och är instängda i hagen på natten

Smillaaa00
2015-07-31 17:42
#107

Men det är en väldigt väldigt liten risk då mina kaniner har mycket gömställen och är instängda i hagen på natten

Cajsis7
2015-07-31 19:12
#108

#107 men det finns alltid en risk…. Tänk om det kommer en snabb fågel som inte kaninen hinner se, vad händer då?

Då kommer den inte hinna gömma sig….

Men som #105 skrev, kaninerna har förlorat många vilda instinkter när de har avlats fram an människor., Så om man låter en kanin välja om den får vara fri elr inte genom att ha den lös på trädgården, hur många dagar tror du att en tam sällskapskanin klarar sig i det vilda? Inte länge tror jag iaf. En tamkanin är van att få allting serverat på fat framför nosen på den, mat fyller människor på, skydd såsom hus och annat bygger vi människor, och ännu fler saker än så. En tamkanin vet inte hur den skulle kunna försvara sig i det vilda…

Zingo

Smillaaa00
2015-07-31 20:35
#109

Tamkaniner kan visst leva i det vilda. Dom vet hur det är också. Helt naturligt. Den risken med en fågel är väldigt liten iallafall. Har inte hänt på 13 år. Och det är risk att ha dom i bur också, om det kommer någon och snor kaniner kan dom inte springa ifrån, om buren börjar brinna, välter av en storm osv osv osv. Finns massor med risker man måste ta.

Kaninernasbästa
2015-07-31 21:12
#110

Minimåtten är på tok för små, det kan jag hålla med om. Mina kaniner får vara i en 80m2 hela dagen, de har tillgång till att gå in i buren om vädret inte är på sin bra sida (både varmt och regn)! Tycker Jordbruksverket ska göra minimåtten liiite större, men om man bor där man inte har så stort utrymme så är det ju som det är. Men minimåtten är FÖR små. Men om man gör de 10 cm större så blir det ju större, inte så stort men större.

UniQz
2015-07-31 21:58
#111

#110 Håller med dig, 120*70*70 t.ex borde ju dom flesta finna plats för! :) Att höja för högt kommer ju bara hindra måånga ifrån att kunna ha kanin vilket skulle vara väldigt hemskt!

Annons:
Smillaaa00
2015-07-31 22:04
#112

10 cm? Visst det är större, en tiondels skutt till kan dom ta, tycker 2 kvadrat ska vara minimum

Elsaharr
2015-07-31 22:15
#113

#109 Du, det finns en andledning till att det är förbjudet att släppa ut kaninerna i naturen.

Zingo ;D

Haku
2015-07-31 22:30
#114

#111 Fast det skulle också göra så att dem som skaffar kanin måste tänka igenom sitt beslut mer då det skulle vara mer som krävdes.

lovemysack
2015-07-31 23:15
#115

Jag själv tycker att mina 150*60 är helt lagoma. Kaninerna vistas i Hage varje dag, gör glädjeskutt både i bur och Hage. Skulle inte vilja ha dom på större yta på heltid heller. Känns som man får mindre kontakt med kaninen, jag har testat hästbox med lösdrift Hage men den kaninen vart typ förvildad. Nej, nog ska man kunna ha en bra relation med kaninen. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Elsaharr
2015-08-01 00:55
#116

#114 Då det bättre att man höjer lite i taget. Det är ju lättare att fixa några cm än flera meter. Det som skulle hända om man höjde lagen med flera meter så skulle jättemånga kaniner avlivas och släppas ut i onödan.

Zingo ;D

Smillaaa00
2015-08-01 10:55
#117

#113 du, vilken tur att jag inte släpper ut dom för att dom ska sticka utan för att dom ska rastas då?

Smillaaa00
2015-08-01 10:55
#118

#113 du, vilken tur att jag inte släpper ut dom för att dom ska sticka utan för att dom ska rastas då?

Annons:
Smultrondraken70
2015-08-01 11:23
#119

Vilka lever ett "fritt" liv i dag? Jag som springer i ett ekorrhjul av stress, med alla tider som ska passas? Pengar som ska räcka…? (En människohjärna ser faktisk biologiskt likadan ut 2015 som de första människornas hjärnor) Och hur är det med våra djur? Innekatter som aldrig får jaga? Hundar i koppel? Hästar och kor i hagar? Grisar, höns….?? För att inte tala om nästa generation av människor….små barn som är ifrån sina föräldrar och har 8-10 timmars arbetsdag på en förskola? Tonåringar som bryter ihop av alla krav? För att bli extrem kan man ju även nämna barnsoldater, barn som prostituerar sig, ensamkommande flyktingbarn…..etc. Jag kan göra listorna hur lång som helst….på varelser som inte är i närheten av frihet…och vi har snart sabbat jorden också! Och kaninerna då som tråden handlar om? Mina kaniner lever iallafall inget "fritt" kaninliv. Jag bor nämligen i lägenhet i Stockholm city!! De är delvis frigående och jag har inte stampat jordgolv…. I ett större sammanhang blir hela diskussionen om ett fritt kaninliv lätt absurd….

UniQz
2015-08-01 13:08
#120

#119 Det där borde verkligen sätta punkt för diskussionen. BRA skrivet och j*vligt sant!

[neptunens]
2015-08-01 13:32
#121

Älskar när framförallt uppfödare använder argumentet "Men jag har så många kaniner, jag får inte plats med större burar än 120" Eller det klassiska "De blir så otama när de har större yta att röra sig på"

😂😂

lovemysack
2015-08-01 14:54
#122

Helt otroligt vad olika vi tänker! Och det är ju super! Man ska tycka olika! Thats it! Men man måste ha med att vissa kanske inte har möjligheten att ha sina 2 kaniner på 10m2 och andra kanske nöjjer sig med sin 120*60 bur. Men att tro att man är bättre än alla andra pga "att man har så lyxig själv", då är man inte så mycket bättre själv! Iallafall inte när man trycker ner folk som tyvärr vissa personer gör här. En diskussion om vad man tycker! Ja absolut! Ingen diskussion om att man ska hålla på att förnedra andra människor bara FÖR att. Nej gör man sitt bästa, kärlek, fixar buren så att det finns rent strö, låter kaninen komma ut i hagen. Då tycker jag inte att det andra spelar roll!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Exempeel
2015-08-01 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Ytan är inte allt. Exempel bodde i ett stall i en bur gjord av kompostgaller, inget galler i botten. Tycker ni han ser glad ut på bilderna till vänster? Inte? Nej jag tänkte väl det. Han hade stor yta, men han hade hö i botten som var fullt med kiss och bajs. Han var tjock och smutsig och han satt bara i ett hörn. Han mådde inte alls bra och han var riktigt rädd. Nu bor han hemma hos mig igen, i en bur utomhus. Vet inte exakta måtten men den är runt 2 meter lång (inkl. bodelen och sitthylla) och kanske 70cm bred. Han är i Hage på dagarna om vädret tillåter. Han mår så sjukt mycket bättre och han ser alltid så glad ut. Ja, ytan är viktig men Inte det viktigaste.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Cajsis7
2015-08-01 16:05
#124

#122 ja precis alla tycker olika, och det här är ett diskussionsforum, inget ställe att trycka ner varandra, så jag håller med dig :) #119 Ja det där vqr riktigt bra skrivet, ingen lever naturligt nu för tiden så de som får rastas och blir ompysslade tycker jag verkar ha ett bra liv som är naturligt qom möjligt :)

Zingo

Haku
2015-08-01 18:33
#125

#123 Det där är ju olika bilder tagna i olika ljus osv så det är såklart att kaninen ser ut att må bättre på dem ljusa bilderna så att säga, oavsett yta ska det ju vara rent det är klart djur inte mår bra om dem måste gå runt i en för smutsig miljö men skulle man hålla det rent mår dem flesta djur  bättre med större yta.

Annons:
Smillaaa00
2015-08-01 18:43
#126

#119 Fast vi människor har ändå ett val, vi kan sälja våra djur om vi har ont om pengar, vi kan säga upp oss från dåliga jobb, vi kan flytta om vi vill, byta ut våra dåliga vänner osv. Men vad har djuren för val? Vi köper dom och kallar dom för "våra" , dom har inget val här. Visst listan kan göras lång på hur många problem som finns, men jag tog bara upp ett av dom. Det kan vi göra något åt.

Smillaaa00
2015-08-01 18:44
#127

#121 håller med, eller typ "min kanin gjorde ett glädjeskutt och det betyder att den inte vill ha större bur."

Exempeel
2015-08-01 18:54
#128

#125 kolla på ögonen, de säger mycket. Också så tycker jag inte att ljuset avgör faktiskt, för man ser mycket väl att han inte mådde bra i bilderna till vänster. Hade han haft rent hade det ändå inte gjort stor skillnad, tro mig. Även fast det var stort så fanns det ingenting att göra för honom.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Elsaharr
2015-08-01 19:02
#129

#128 Tycker också att man ser det i ögonen. Han har livsglädje i ögonen på de senare bilderna!

Zingo ;D

Haku
2015-08-01 19:03
#130

#128 Tycker inte bilderna säger så mycket, men om du ser på han med egna ögon att han mår bättre kan det mycket möjligt vara så man kan ju se skillnad mellan en kanin som tar hand om sig själv och rör sig än en kanin som bara sitter stilla. Fortfarande tror jag inte att det var ett mindre utrymme som gjorde honom gladare, det borde vara något annat

Elsaharr
2015-08-01 19:04
#131

#130 Det jag tror att hon menade var att det inte är bara ytan som räknas.

Zingo ;D

Haku
2015-08-01 19:05
#132

#129 Varför jag inte riktigt tycker att bilderna kan visa något är för att tar jag en bild på min hund kan jag få henne att se riktigt ledsen ut men ur en annan vinkel/miljö/ljus så ser hon jättelycklig ut, då kan man också tycka sig se det på ögonen.

Annons:
lovemysack
2015-08-01 19:05
#133

#127 Den är nöjd med det den har iaf! Det räcker gott för mig. Om jag har förstått allt rätt i mina 10 år med kanin så är kaninen glad och lycklig när den gör glädjeskutt. Och då är det inte bara bebbarna utan även min 8 åriga lejohuvade som är helt tokig ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Haku
2015-08-01 19:07
#134

#133 Men dem skulle säkerligen vara ännu gladare i större burar, dem vänjer sig väl eftersom dem inte vet något annat liv. Men om du släpper ut dem några timmar löst varje dag i lägenheten eller vart du nu än bor tycker jag det känns mer okej med att ha kanin i en bur med godkända mått även om buren inte är så stor. (säger bara mina åsikter)

lovemysack
2015-08-01 19:09
#135

#134 Du har inte läst alla inlägg märker jag? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Kaninhoppare
2015-08-01 19:10
#136

Självklart ska en kanin få så stor yta som man kan ge dem. Bor man på landet så är det klart att det är enklare att ge större yta, och då gör många oftast det. Bor man i stan, kanske i lägenhet, blir det svårare men vi alla gör så gott vi kan. 

Lagen borde ändras, ja. Måtten är där lite väl små, men som andra redan sagt så kan man inte bara helt plötsligt kräva 7kvm för en dvärghare. Konsekvenserna av en så drastisk förändring kommer vara allt annat än lyckliga.

Medarbetare på Jättekanin

L!na
2015-08-01 19:12
#137

Jag håller med om att buren måste vara stor. En bur som är 1m lång tycker jag helt klart är för litet… Kaniner är djur som måste kunna röra på sig mycket och kan inte sitta i en liten bur hela dagen.  Jag brukar ta mina kaniner till en bokskog, samt till en äng. Sen bor dom inomhus på ett ganska så stort utrymme och är det fint väder får dom komma ut i en betesbur. Jag försöker att hålla dom aktiverade nästan hela tiden med många leksaker. Sedan så tycker jag att kaniner måste få upptäcka världen, tänk skälv att vara på samma platser hela tiden… Jag brukar möblera om då och då så att det ska bli roligare för dom. Sen brukar jag ta dom till andra platser, skogen, ängen, osv.

Har man kaniner måste man ju se till så att dom får röra på sig MYCKET!!

Haku
2015-08-01 19:16
#138

#135 nej jag har inte läst alla inlägg här, jag skrev bara min åsikt.

Exempeel
2015-08-01 19:24
#139

#128 det var inte min poäng heller. Jag skrev aldrig att han blev gladare för att han fick mindre bur. Utan jag menade att bara för att han hade mycket utrymme så behövde det inte betyda att han mådde jättebra och inte ville ha något annat. Nu bor han mindre men mår bättre eftersom han får kärlek, hus, tunnlar, grenar osv. Så ytan är inte allt, men den är viktig. (vilket jag faktiskt skrev i mitt inlägg också.)

#131 var precis det jag menade! Bara för att ytan är stor så betyder det inte att kaninen mår bättre, för det är inte alltid kaninen har tunnlar, hus, grenar osv ändå.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Annons:
[Agilitypuffen]
2015-08-01 19:28
#140

Tycker ni den här buren är för liten för en dvärgteddy? Jag har bara erfarenhet av köttkaniner sedan tidigare men dessa bor I boxar och är inte tama. Jag vill kunna ha kaninen hemma.

http://www.zooplus.se/shop/produkter_efter_djur/kaniner/kaninburar/med_flera_vaningar/346644

[Melbun]
2015-08-01 19:37
#141

#140 Jag tycker den är för liten. Höjden tycker jag blir för låg. Skulle hellre ha en vanlig bur med Hage till om man inte kan ha kaninen frigående inomhus.

Cajsis7
2015-08-01 19:40
#142

#14 vad jag har hört finns det mycket delade åsikter angående just den buren. Vissa tycker den är perfekt medan andra tycker den är på tok förliten.  Men jag själv vet inte däremot så mycket om den :)

Zingo

Haku
2015-08-01 19:41
#143

#139 men hade han inte blivit gladare om du hade haft det mer inrett i den större inhägnaden?

Exempeel
2015-08-01 19:49
#144

#143 han bodde inte hos mig. Han fick fortfarande noll kärlek, just den biten är väldigt viktig den med.

Exempel the bunny 

Instagram | Facebook | YouTube

Smillaaa00
2015-08-01 19:56
#145

Håller med dig #143 Inte bara ytan, men den är väldigt viktig. Varför inte bygga så de får plats med ett riktigt glädjeskutt även i buren.

homeward bound
2015-08-01 19:56
#146

Jag undrar varför så många argumenterar med "En mindre, ren, stimulerande bur är bättre än en stor smutsig!", som om det vore omöjligt att ha en både stor och stimulerande inhägnad. Med det sagt så är tio kvadratmeter ett totalt orimligt krav, speciellt då det finns en studie (dock kan man ju alltid kritisera studier) som visat att två meter på längden är vad som krävs för att en kanin ska kunna ha ett naturligt rörelsemönster i sin bur. Så själv tycker jag att minimåttet borde höjas till två kvadratmeter men framförallt att det ska finnas regler för hur många timmar om dygnet kaninen får vistas i burar under en viss storlek.

Annons:
Smillaaa00
2015-08-01 20:15
#147

#146 jag har också skrivit i tråden att det borde höjas till 2 kvadtat

[Agilitypuffen]
2015-08-01 21:39
#148

Jag har hundar så kan tyvärr inte det….är den för låg även för en dvärgteddy? de är väldigt små.

Smillaaa00
2015-08-01 22:09
#149

Jag tycker den är väldigt liten och finns inte så mycket springplats, men har du ingen Hage eller ett stängt rum att rasta i?

Novastrand
2015-08-02 02:45
#150

Men om kaniner är ute mycket får mycket kärlek leker mycket och beter sig som vanligt är ju allt okej. Vad har allt det med buren att göra?

homeward bound
2015-08-02 03:25
#151

#150 En kanin i en för liten bur måste korta ned sina steg och blir då mer stillasittande vilket bidrar till vikökning, musklerna byggs inte upp och de riskerar benskörhet. Så säg att kaninen får vara ute fyra timmar om dagen, då spenderar den ändå tjugo timmar i en för liten bur och eftersom kaniner är som mest aktiva tidigt på morgonen och sent på kvällen innebär det att den troligtvis kommer sitta instängd de timmar då den verkligen kommer röra sig ordentligt.

Twila
2015-08-02 09:28
#152

Varför tar så många illa upp av detta inlägg?? Det är ett super bra inlägg! Äntligen så tänker fler att kaniner bör ha större yta eller inte alls ha bur. Men det är så himla tråkigt att se så många som försöker försvara sina små burar här. Tar man illa upp så kanske det är dags att ändra sin syn på det här med burar och kanske byta bur till större eller rent av inte ha bur.

Smultrondraken70
2015-08-02 10:30
#153

#152 vet du vad Twila, problemet med den här diskussionen är att den saknar perspektiv på helheten i livet, bland annat att vi alla har olika förutsättningar i hur vi kan leva våra liv med våra djur. Det som gör mig personligen illa berörd med denna tråd är att människor som älskar- och verkligen gör sitt bästa för sitt/sina djur (observera utifrån de förutsättningar de har, ja helt enkelt hur livet ser ut) kanske ändå känner en liten tagg i hjärtat, att de trots att de ger allt de kan, inte gör "good enough". Jag inkluderar inte dem som trycker in sin/sina djur i för trånga burar, för att dom inte bryr sig, är olämpliga djurägare, eller what ever, dom är en annan kategori. De skiter ju ändå i det så de blir inte träffade.

Annons:
Smillaaa00
2015-08-02 11:45
#154

#151 #152 håller helt med er. Detta är inte kränkade, det är råd.

Haku
2015-08-02 13:53
#155

#153 För andra djur finns det regler att man måste ha ett helt rum för att få ha djuret till exempel iller & igelkott om jag minns rätt och folk skaffar ändå dem djuren och då får dem det ju väldigt bra om man jämför med kanin där godkända mått är väldigt små. Självklart kan en kanin ha ett ok liv i en sån bur som finns men förtjänar dem det inte ännu bättre? jag tycker diskussionen är viktig.

Smillaaa00
2015-08-02 14:06
#156

#155 Eller hur! Bra skrivit.

Smillaaa00
2015-08-02 14:06
#157

#155 Eller hur! Bra skrivit.

[neptunens]
2015-08-02 14:22
#158

Man behöver inte ta åt sig om man gör vad man kan för sina gullegryn, dvs, erbjuder större bur än minsta mått, ordentligt med Motion och stimulans, kärlek, bra foder och veterinärvård vid behov, det är de nissarna som envisas med att deras kanin visst är lycklig på 100x50, för att lagen säger så, som behöver ta sig en funderare. 

Det här är en superviktig diskussion som behövs föras om det någongång ska bli till en ändring. Det lär inte hända (well, inte inom min livstid iaf) att minsta tillåtna mått kommer att bli flera kvm per kanin, men får man bara upp minsta till ja typ, 160cm lång, så kommer det att göra stor skillnad på de kaninerna som idagsläget sitter på sina 80x80cm.

Att flera uppfödare(kel som utställning osv) säkert kommer att lägga ner isåfall, det ser jag inte direkt som ett minus. ;p

Elsaharr
2015-08-03 00:49
#159

Såhär tycker jag ; Minsta lagliga burmåtten är galet små, skulle aldrig i livet sätta en kanin i en sådan bur. Det skulle vara jättebra om minsta lagliga var några kvm större. Men att höja så mycket på en gång, skulle göra att en massa kaniner släpptes ut i naturen och avlivades i onödan. Därför anser jag att det bästa är att man höjer nån decimeter i taget. Det kan nog nästan alla kaninägare fixa. Sedan tycker jag inte att kaninen har det för smått om den är i en Hage på 20 kvm 16 timmar per dahen och är på 6 kvm resten av dygnet. Och dessutom får skutta i sele varje dag!

Zingo ;D

LillyMy
2015-08-03 06:49
#160

Jag försöker alltid sätta in mig själv i mina kaniners liv. Hur skulle jag vilja ha det? När jag köpte Binky i september tänkte jag att hon får sitta i en 120×60 bur och sedan vara ute med oss när vi är hemma. Jag insåg snart att jag inte ville ha det så. Idag är mina två kaniner frigående i vår lägenhet(kök och vardagsrum) och jag älskar att se dom rusa fram och tillbaka och göra glädjeskutt. Vissa skulle säga att dom inte lever naturligt för att dom lever inne och det förstår jag men dom får iaf tillgång till vår balkong med gräs och sandlåda att gräva i. Att göra allt jag kan för att mina kaniner ska vara lyckliga gör mig lycklig. Jag tycker också att man alltid kan sträva efter att göra mer. Om man har massor med kaniner eller föder upp tycker jag att man borde tänka till, hur många kaniner har jag plats för och tid för. Djur ska inte vara en affärsverksamhet utan man ska se till deras bästa. Jag har en sommarbur nere i min mammas hus med en stor Hage till. Jag skulle aldrig komma på tanken att stänga ut till hagen på natten? Om man har problem med rovdjur/katter/hundar så kan man väl säkra hagen ned nät osv? Jag är så trött på ursäkter för att man ska kunna rättfärdiga sina egna val. Detta är mina åsikter och jag tycker också det är bra att frågan lyfts och att fler kanske skulle kunna få upp ögonen för att man kan ha frigående kaniner. Jag skulle aldrig sätta en katt i en bur på 120×60 som får komma ut i Hage 8h per dag. Varför ska då en kanin ha det livet?

"Ha det gött, ät ej kött" Gapskrattar

Annons:
Smillaaa00
2015-08-03 12:31
#161

#158 #160 bra skrivit. Bra att tänka sig in i kaninernas situation. 200x100x100 bur tar ju inte så jättemycket plats. Tänk på kaninerna som bor 2 st i en 100x50 bur, skulle ni vilja bo så?

Haku
2015-08-03 12:57
#162

#159 Många kaniner släpps redan ut i naturen i onödan av folk som tröttnar på dem, jag tror att älskar man sin kanin skulle man lösa det om dem höjde burmåtten enligt mig skulle det till en början med 160cm istället för sina 80x80cm som också #158 sa

Smillaaa00
2015-08-03 13:57
#163

Precis, 160x100 är inte så mycket mer. Bor man själv så litet att man inte får plats med kanin ska man överväga att ha kanin. Kaninen kan inte välja att bo hos dig, det är du som väljer att ha den hos dig. Då måste du göra allt för kaninen.

Fridaaaa
2015-08-03 14:16
#164

#163 Fast du drar fortfarande alla över en kam. Och får det att låta som att en kanin som bor t.ex 150x60 och får vara i hagarna heladagarna eller ett rum på ett antal kvm och bara bur på nätterna (ett exempel) som om de vore dåliga kaninägare.
självklart ska man ha plats, men som jag sagt tidigare, buren säger inte allt, är så himla mycket mer som spelar in,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimalLover1]
2015-08-03 14:55
#165

#161 Tror inte det är så många här inne som har sina kaniner instängda i en 100x50 bur dygnet runt, eller ens under natten. Faktiskt. :P Så när du säger "ni", "skulle ni vilja bo så", tar jag det som att du tror att alla har såna små burar som kaninerna alltid är instängda i.

farvendal
2015-08-03 15:59
#166

Jag förstår din poäng även om jag tycker att du överdriver en smula. Det finns många kaniner som skulle kunna ha det betydligt bättre, om ägarna bara orkade bry sig lite.. Men 10kvm per kanin? Alltså nej. Vad skulle det då krävas för att ha häst? 50kvm?

Tror nog de flesta är överens om att en kanin som spenderar den största tiden i en 120*60-bur inte lever naturligt eller särskilt lyckligt. Ohälsosamt också, de får fel på skelett och leder vid mycket stillasittande. Ett par timmar i hagen varje dag betyder ju fortfarande 22h i den lilla tråkiga buren.  Däremot finns det ju de kaniner som går lösa i stort sätt hela dagarna och då ser jag inget problem med att de har sin 120-bur som bas..

Uppfödare som använder argumentet "aa men jag är uppfödare och har man 30 kaniner kan man bara ha fackburar och dessutom hinner man inte pyssla om alla varje dag" har jag svårt för.  Sämsta argumentet. Skaffa inte så många kaniner, då. 

Sen är ju en 10kvm stor Hage inte så mycket värt om det inte finns något att göra i den. Har sett de som skryter om att deras kaniner har det så stort och lyxigt men hagen har bara bestått av grus… Då är det bättre med en kanske 2-3kvm Hage där det faktiskt finns sysselsättning.

Det blir lite vad man gör det till.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smillaaa00
2015-08-03 23:43
#167

#164 , som jag sagt hundra gånger.. Nej buren är inte allt. Men jag kan göra en ny diskution om allt annat som majoriteten av alla kaninägare borde ändra med. Nu valde jag att skriva om platsen så då gör jag det. Som fler har skrivit så räcker inte en liten bur till att kaninen ska kunna leva ett liv efter behov av att skutta osv. Sen om hälften av alla uppfödare slutar är väl bara bra, det finns ju lite för många..

Annons:
Blaber100
2015-08-04 01:07
#168

Min kanin är ute och springer lös i lägenheten hela dagarna.. Förutom när jag inte är hemma.

crystalguurl
2015-08-04 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#169

Såhär bor mina kaniner, det tog tid för mig att övertyga mina föräldrar om denna bur. Det är 4kvm för 2 kaniner. Dom får rastas i Hage, då jag inte vågar ha dom i sele längre. I höstas 2014 var dom jätte duktiga! Men på senaste tiden har dom lärt sig hur tomten ser ut och då springer dom mot buren och runt, runt. Så ja, jag ska försöka skaffa mer galler till Hage senare. :)


Upp till toppen
Annons: