Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1674 ggr
Irmelinis
7/24/15, 3:12 PM

Frågor om Dvv satin

Jag har läst att den rexpälsade dvärgväduren har tunn päls och är lite känslig för underlag i buren och sådant, pga trycksår på tassarna. Har den satinpälsade liknande problem? Har satiner några andra problem med hälsan, linjer med bettfel, pälsen eller sådant överhuvudtaget, som man borde veta om innan man skaffar en? Finns det några linjer man ska se upp med?

Tacksam för svar! :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
farvendal
7/24/15, 4:59 PM
#1

Det enda jag vet är att det tyvärr är rätt gott om bettfel hos dvv satin. Så ska du avla, var väldigt noga med att kolla upp så kaninen har friska linjer :) Hört vissa som sagt att de haft problem med att deras dvv satiner fått problem med magen.. Men vet inte riktigt hur vida det varit en slumpmässigt sammanträffande eller ej.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Smultrondraken70
7/24/15, 5:08 PM
#2

Har en dvv satin (Rex) ett år gammal, och han har alltid haft en konstig mage, bajsat konstiga oregelbundna pluttar, fäller alltid kolossalt, är mager och lite dålig på att äta hö, river mest ut allt. Har varit hos två vet med honom för att kolla tänder då han är så tunn, men allt ser bra ut. Pigg och glad är han iallafall och har ett underbart psyke:) men nåt skumt är det med hans lilla kropp…sen om det beror på satinlinjerna, det vet jag inte..

Irmelinis
7/24/15, 5:49 PM
#3

Åh nej, det låter inte speciellt positivt 😕
Hade tänkt att eventuellt avla småskaligt i framtiden, när jag lärt mig mer om genetik och allting. Men då vill jag ha friska linjer. 

Låter som om man avlat bara för att de är söta och inte brytt sig om hälsan…

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Love Lejonhuvadekaniner
7/24/15, 7:13 PM
#4

Exakt som du beskriver är min hona!:/#2 Men en duktig mamma och inga bettfel finns i linjen:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Smultrondraken70
7/25/15, 12:45 PM
#5

#4 ja psyket på vår kaninpojk är otroligt stabilt! Han är supercool, undersöker allt, alltid glad och social, bara älska ALLA, lätthanterad. En underbar individ:) men nåt knas med kroppen är der tyvärr:(

Irmelinis
7/25/15, 1:01 PM
#6

#5 Skönt att psyket är bra ialla fall, sånt kan ju vara svårt att ändra på och få bort! Det låter som om den pälstypen behöver förbättras på en del grejer..

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Peak303
7/25/15, 1:08 PM
#7

Tyvärr är där otroligt mycket skit i satin/rex/satinrex linjerna då folk bara avlade för att avla. De tänkte inte riktigt på vad de blandade in i leden. Bett fel är de vanligaste. Som utformat sig så som riktiga missbildningar på framtänderna eller bölder på kindtänderna..

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
7/25/15, 1:12 PM
#8

Fy vad tråkigt, riktigt hemskt ju  :( 
Hur kan man lättast få reda på vilka linjer bettfelen finns i?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
7/25/15, 1:15 PM
#9

#8 Jag har ett sådant dokument. Så du kan skicka PM till mig

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
7/25/15, 1:23 PM
#10

Tack, snälla! ❤️ Har hittat en uppfödare, men vill vara säker på att linjerna är friska innan jag skaffar en satinpälsad, så jag måste forska lite i detta.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zezagena
7/27/15, 11:44 AM
#11

Ja tyvärr finns inte många säkra linjer av rex/satindvv kvar, en del uppfödare " massproducerade "  ungar hejvilt för nga år sen utan att ha koll på om det fanns defekter bakom dessa vanligen importer.  Defekter dyker ju upp ibland hos alla raser men tror att utställningsuppfödare bättre koll o linjeavlar/kollar linjer bättre. Så synd  o även att det så få med utställningplaner. De är ju så härligt vackra satindvv. De jag haft har mått prima o ett härligt temperament men sen fick jag veta  bettfel en bit bakåt så har ingen i satin kvar numera.. 

Varken rexpälsade el satiner haft något problem med mage el fötter hos mig :)

tips?  http://kellieshermeliner.hemsida24.se/ har en fin hona till salu- madagaskar satin :)

Irmelinis
7/27/15, 11:49 AM
#12

Vilka linjer är säkra då? Verkar lättare att räkna upp de som är friska… :/

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Elsaharr
7/27/15, 12:46 PM
#13

Min satintjej är det inget knas med, jag tycker hon beter sig som en vanlig dvv, förutom det att hon är ganska lättstressad. Hon har varken problem med tänder, mage eller fötter. Men jag tror att det är bäst att kolla upp ordentligt när man ska köpa så man inte bara får en massa bettfel och grejer i sin Avel. :-)

Zingo ;D

Annons:
Irmelinis
8/6/15, 11:42 AM
#14

Har sett att vissa uppfödare kör med lite inavel/linjeavel då och då, för att kolla att vissa individer inte är bärare av bettfel. Det är inget jag själv stödjer av moraliska skäl, men vill ändå veta hur det funkar och varför en del använder sig av det. 

Hur stor är chansen att det visar sig på första kullen, eftersom anlaget kan ligga dolt? Måste man göra om samma kombination flera gånger?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
8/6/15, 6:11 PM
#15

Hittade en bra artikel där jag fick svar på min fråga :) 

http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4d713bf3b9cb462221053407-bettfel-inte-alltid-sa-latt

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zezagena
8/7/15, 2:34 PM
#16

Efter nga vändor med defekter som dykt upp började jag  linjeavla "nya" avelskaniner, tyckte oxå att det var " äckligt" i början men vant mig o viktigt få fram ev defekter, kaniner är ju mkt tåliga för inavel :)

Irmelinis
8/7/15, 2:44 PM
#17

Ja, jag förstår tanken.. man vill ju så gärna få friska kaniner och dessa bettfel som dyker upp här och var i alla möjliga linjer är ju sorgligt. Ialla fall är det inget jag ska testa innan jag skaffat mig mycket mer erfarenhet av kaninavel, och lärt känna några fler duktiga uppfödare. 

Kan man inte para in normalpälsade och få friska linjer? Fast då måste man ju veta att satinen inte är bärare först, så klart.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

zezagena
8/7/15, 2:49 PM
#18

Finns även defekter hos normalpälsade,  ex hos fina champion-linjer.. Fick ex urindefekt efter en fin dansk import japantecknad g/s.. :/

Irmelinis
8/7/15, 3:00 PM
#19

Jo, det förutsätter ju att den normalpälsade är frisk också. Allt sådant kan man ju inte veta innan.. man kan bara göra sitt bästa för att få friska djur och om det dyker upp defekter så får man vara ärlig med det och ta ur dessa individer ur Avel. Måste vara ett ganska ansträngande arbete många gånger 😕

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

farvendal
8/7/15, 3:21 PM
#20

#18 jo, alltså,  ingen sagt något annat

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
zezagena
8/8/15, 6:23 PM
#21

Nej men TS föreslog att para in normalpälsade för att få bukt med defekter hos satinpälsade men äv normalpälsad linje  bör ju oxå vara testad o fria från defektbärarskap..

Irmelinis
9/1/15, 5:39 PM
#22

Så när en uppfödare upptäcker att en eller flera ungar fötts med ärftligt bettfel, vilka individer ska helst tas ur Avel? Hur långt är rimligt att gå? Båda föräldrarna? Alla syskon? Och ev. avkommor? Halvsyskon? Far/mor föräldrar?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
9/1/15, 8:34 PM
#23

#22 Jag plockar hela ledet, föräldrarna, syskon, halvsyskon, avkommor, ja alla jag har som är släkt och informerar alla som äger en kanin som är släkt. Lättast att rensa ut defekter på så vis, hellre man råkar plocka bort en bärarfri kanin än att råka ha kvar en bärare.

Irmelinis
9/1/15, 10:53 PM
#24

Är det lättare att plocka bort.. hur många blir det, minst 20 individer? än att t.ex köra på "linjeavel/inavel" för att kolla vilka som verkligen är bärare? 

Fattar ju att det kan ligga dolt och behövas många sådana parningar innan det kommer fram iofs. Men på en väldigt liten ras som dvv satin (som verkar vara rätt liten om man räknar bort alla bettfelslinjer), så verkar det vara ett väldigt stort "svinn" att plocka bort så himla många. För det är ju inte säkert att alla ungarna blir bärare,

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
9/1/15, 11:07 PM
#25

Asså du kan ju "lyckas" para en bärare med ikke bärare var gång du inavlar och därför aldrig får reda på att kaninen i fråga bär på defekt. Men visst kan man göra så också. Men sen är det ju även slumpen som avgörs om det kommer visas i kullen eller inte även om båda bär på defekten.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
9/1/15, 11:21 PM
#26

Ja, det är ju slumpen… Läser om en del uppfödare som ska börja in/linjeavla för att förebygga att det sprider sig, de är tydligen trötta på att hålla på att ta bort hela led med kaniner … Blir så ledsen att det gått så långt 😕

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
9/2/15, 6:48 AM
#27

Man kan ju inavla. Jag har håller på att utreda ETT avelsdjur och sitter med 9 kaniner extra förutom henne själv och har en kull till att ta innan jag kan säga bu eller bä, så det gäller att man har utrymmet också. Jag skulle inavla innan jag tog en kanin i Avel så jag vet från början att kaninen är fri innan jag börjar sprida några gener. Har haft tur och har redan hårt kontrollerade linjer men fick in en som tydligen inte var så kollad.

Annons:
Irmelinis
9/2/15, 11:01 AM
#28

Ja, precis, då får man ju göra det innan man tar den individen i Avel

10 kaniner för att kolla ett avelsdjur, det är rätt mycket. Men förstår att det kan bli många. Är det avkommor du sparat från henne? Vill du inte sälja dem eller behåller du dem för att kunna utvärdera dem när de blir äldre? Är bara intresserad av hur det funkar och hur man planerar 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
9/2/15, 11:34 AM
#29

#28 Jag vill inte sälja dem för jag vill inte sprida dåliga gener. Skulle det visa sig vara bettfel i leden så tar jag ansvar för det och ser till att generna inte sprids vidare. Alternativen är då avlivning, kastrering eller ha kvar dem tills de dör.

Irmelinis
9/2/15, 11:56 AM
#30

Det är bra gjort tycker jag! 👍

Det måste vara en väldigt fin hona och fina linjer när du lägger ner så mycket arbete. 🙂 Hoppas verkligen hon inte bär på några fel. Hur många kullar är rimligt att ta för att vara relativt säker på att hon inte är bärare? Är det med samma hane, eller olika?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[RC1393]
9/2/15, 12:07 PM
#31

#30 Para med sonen först, därefter med en son ur den kullen. Har du en kanin som du redan vet bär bettfel kan du para mot den. En sån har jag funderat på att spara och ha som kontrolldjur. 

Nja, jättefin är hon väl inte själv men hon ger bra ungar och finns i många led, därför känns det bra att kolla henne. Är egentligen hennes pappa som är misstänkt men testparningarna på honom tog sig inte så jag kontrollerar min hona istället.

Irmelinis
9/3/15, 11:03 AM
#32

Ah, jag förstår. Problemet är väl att man inte kan veta om defekten visar sig i kull nr 1 eller kull nr 4. Låter som ett väldigt långsiktigt arbete. 

Min unga dvv hona jag har, hennes pappa har gett bettfel i en kull nyligen, så hon är eventuellt bärare (vad är risken, typ 50% eller mer?) vilket är jättesynd då jag tänkt ta kull på henne om jag hittar en fin hane. Så teoretiskt sett (jag ska inte göra det, jag lovar) skulle jag kunna para henne med hennes pappa för att se om hon själv är bärare?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Peak303
9/3/15, 11:44 AM
#33

Ja om ena föräldern är bärare så är det 50% risk (statistik) att ungen bär på bettfel. Du skulle kunna. Men som du själv skrev så är det inte säkert om det visar sig i kull 1 eller 4.. :/

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Irmelinis
9/3/15, 11:56 AM
#34

Nej, precis. Det verkar lite drygt att hålla på med testparningar, men har man en hona man verkligen gillar (och kanske en ovanlig ras) så förstår jag att det kan vara värt det. 

Nu ska min dvv-hona kastreras snart, så testparningar är inte aktuellt för hennes del. Men det är bra att jag får veta hur man ska tänka och planera, vad man ska välja bort och varför, vad som krävs i utrymme och pengar och planering, så jag inte gör något dumt och står där med 50 kaninungar sedan. Hehe 🙂 Det är lätt att tro att de individer man har är "de bästa" (för man älskar dem ju!), men jag vet att det är smart att ta det lugnt och lita på att det visst går att hitta minst lika bra, och säkert bättre, individer för Avel i framtiden. Inte ha bråttom 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Smultrondraken70
9/6/15, 10:41 AM
#35

#2 när vår Satinrex var inne på Roslagstull nu på grund av magproblem så upptäcktes det att han hade en parasit Encephalitozoonos Cuniculi, kallas även Nozematos:( I hans fall har den satt sig i njurarna och orsakat en sämre njurfunktion. Därav är han mager:( har således inget med hans pälstyp att göra, kan vara bra att veta för dig TS. Vad gäller vår Satinrex så behandlas han med parasitmedel nu och ska göra det en längre period och veterinären har som jag förstod det rätt god förhoppning om att få stopp på parasiten. Så länge han är pigg och glad får han hänga med, så vi håller alla tummar nu för lilla Bosse❤️

Upp till toppen
Annons: