Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1113 ggr
Rebecka_02
2015-07-24 12:56

Syrén kvistar?

Hej! Vi har massa Syrén buskar i trädgården och undrar om kaniner kan gnaga på de? Vi har även äppelträd men det är så krångligt ibland att behöva klättra upp för att få de saftiga kvistarna… Men har aldrig vågat ge de Syrén kvistar förut, skulle vara så mycket smidigare om det gick. Tacksam för svar!

Annons:
Kaninhoppare
2015-07-24 13:00
#1

Syrén sägs vara giftigt för kaniner. Vet inte om det bara gäller blommorna eller bladen och barken också, men bäst är att inte chansa :)

Olika kaniner reagerar ju olika

Medarbetare på Jättekanin

Marsvinsmamman
2015-07-24 23:25
#2

Mina kaniner har en stor syrén inne i sitt hägn, och de äter mycket sällan av den. Det har hänt att någon enstaka kanin har tagit ett blad eller två vid ett fåtal tillfällen. Så jag tror inte att syrén är speciellt smakligt för dem. Men när det gäller giftigheten vet jag inte om det bara är en myt…? Vi människor kan ju äta blommorna, giftcentralen klassar syrén som ogiftig och ingen av mina kaniner har någonsin blivit sjuk efter sitt lilla syrénätande.

Jag skulle dock inte valt att servera syrénkvistar (alltså klippa och ge i buren). Det finns så många andra kvistar som både är godare och nyttigare, tex äpple, rönn, lönn, asp etc etc

Upp till toppen
Annons: