Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1129 ggr
EmmasBella
7/23/15, 5:17 PM

Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kanin Bella är rädd för allt när man är ute! Allt från bilar till att de bara blåser, nån som har någon idé om varför hon är så rädd?😊

Annons:
marirose
7/23/15, 10:10 PM
#1

Flera av mina lägger sig platt på marken när de hör bilar men bara då jag har de i sele ej i hagen. Så fort bilen är borta så reser de sig som inget har hänt. Kommer en helikopter så går jag in direkt för det blir de rädda för.

Irmelinis
7/23/15, 10:12 PM
#2

Hur ofta är du ute med henne? Kanske hon bara är ovan vid ljuden, eller så kanske hon ser eller hör lite dåligt och blir osäker. Hur gammal är hon?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

EmmasBella
7/24/15, 9:35 AM
#3

#2 Hon är två år, hon får vara ute varje dag antingen i Hage eller sele!

Elsaharr
7/24/15, 10:21 AM
#4

Jag har en hona som är väldigt försiktig och rädd av sig, men sp är hon bara, det är hon hela tiden dock.

Zingo ;D

Idakarrlsson
7/24/15, 11:00 AM
#5

Vissa kaniner är lite mer försiktiga av sig som #4 nämner. Sen att kaniner reagerar på ljud och blir skrämda för det dem inte känner igen är helt naturligt :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

EmmasBella
7/24/15, 3:58 PM
#6

För innomhus är hon inte rädd för något, om man gör ljud!

Annons:
Irmelinis
7/27/15, 2:17 PM
#7

Det kanske blir för många intryck för henne, helt enkelt. Plus dofter av katter, hundar, rovdjur och annat. Har du provat att ta ut henne på ett lugnt ställe, kanske i skogen?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

EmmasBella
7/27/15, 3:02 PM
#8

#7 hon är van med hundar å katter då hon verkligen myser med alla katter som kommer hundar är hon inte rädd för sen bor vi vid skogen så ja hon brukar få vara i skogen! Idag var hon dock inte så rädd så det blir ju bättre! 😊

Irmelinis
7/27/15, 3:11 PM
#9

Skönt att du märker en förändring! 🙂 Hon kanske haft en lite känslig period bara.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

pernillaoscarsson
7/27/15, 4:24 PM
#10

Kaniner är bytesdjur, det är naturligt för dem att vara rädd för allt möjligt. Om hon bor inne så är hon antagligen van vid alla ljud som hörs inomhus, t.ex. TV, dammsugare, skrammel i köket, människoprat osv osv. När hon kommer ut så är allting nytt, alla ljud från bilar, fåglar m.m. När hon är inne så vet hon om att ljuden inte är farliga, men när hon är ute så vet hon inte vad som kommer hända, därför gör hon som kaniner gör, lägger sig ner och väntar på att det hemska ska försvinna.

Vad du kan göra för att hjälpa henne på traven är att låta henne vara ute länge i hagen, vet inte hur länge hon är ute nu? Du kan sitta med henne i hagen och låtsas som om ingenting då hon blir rädd.

Btw, blir hon rädd i hagen också eller är det bara i sele? Jag kan märka på mina att de oftare (nästan endast) blir rädda då de går i sele. Jag tror det har o göra med att de då kommer till ställen där de inte känner sig lika trygga på som de gör i hagen. Du kan sådana fall försöka hålla dig på ett ställe tills hon vant sig vid det. T.ex. bara gå med henne i trädgården tills hon trivs bra där. Och inte ut i skogen ena dagen för att sedan gå på en äng den andra dagen.

Sedan får du nog räkna med att hon alltid kommer bli rädd för någonting då och då. Som sagt så är det kaninernas naturliga instinkt. Allting beror på individen. Vissa kaniner är inte rädda för någonting medan andra är rädda för allt.

EmmasBella
7/27/15, 4:57 PM
#11

#10 hon är lika rädd i Hage som sele, hon är ute varje fag cirka 2 timmar å sen inne i köket 1-4 timmar! Men det har ju blivit bättre så, går ju åt rätt håll! Idag var hon jätteduktig ute, hon hoppade å det brukar hon inte villa då hon oftast bara är rädd! Men tack alla för alla svaren😊tack!

EmmasBella
7/27/15, 4:57 PM
#12
EmmasBella
7/27/15, 4:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Idag när bella var ute! ☺️

Annons:
Idakarrlsson
7/27/15, 5:32 PM
#14

#13 Vad fin hon är! 🙂

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

EmmasBella
8/3/15, 10:27 AM
#15

#14 tackar!☺️

Upp till toppen
Annons: