Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1879 ggr
Hallengren
7/15/15, 3:23 PM

tåler inte pellets

tja

jag har en kanin, som inte tåler pellets.

har aldrig hört talas om att en kanin inte tåler pellets..

är det nån som har hört talas om det här?

Annons:
[AnimalLover1]
7/15/15, 3:49 PM
#1

Hur vet du att den inte tåler pellets?

Hallengren
7/15/15, 4:41 PM
#2

För när han äter pellet. Så bajsar han kladdigt och fastnar i rumpan på han.

[Melbun]
7/15/15, 4:46 PM
#3

#2 Beror troligen på att han får för mycket eller fel pellets. Minska mängden eller byt till en sort som har mer fibrer i. Eller så kan det vara så att gan håller vikten utan pellets alls. Hur mycket och vad ger du honom?

Katniss
7/15/15, 4:58 PM
#4

#2. Min kanin mår också dåligt av pellets, men han klarar sig bra utan :)

R.I.P. Anton 💔

[AnimalLover1]
7/15/15, 5:06 PM
#5

Vad är det för ras och hur mycket väger kaninen?

emms
7/15/15, 6:04 PM
#6

Man måste vänja in alla nya foder till kaniner. Ger du helt plötsligt bara pellets en dag så kan dom bli dåliga av det.

Hur mycket ger du?

Vad är det för sorts pellets?

Vad är det för kanin, ras, vikt, kön, ålder?

Emma

Annons:
Hallengren
7/15/15, 6:28 PM
#7

han är hane, och är bland ras, lejon och nån till.. tog över hand för nån som inte skötte han.. så vet inte så mycket om hur han haft det..  väger ca 2,5-3kg

Love Lejonhuvadekaniner
7/15/15, 8:29 PM
#8

Låter som han är lite överviktig om han inte har nån mer stor ras i sig:)

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

Hallengren
7/15/15, 8:37 PM
#9

jag tycker hans känns lagom, i hull osv.. han mår iaf bra nu.. gemför vad han gjorde när jag fick hem han..
 :)

farvendal
7/15/15, 8:51 PM
#10

vad ger du för pellets och i vilken mängd?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Hallengren
7/15/15, 9:01 PM
#11

kommer inte ihåg vilken sort pellets som jag get han.

för kom rätt snabbt fram till det var pellets som han inte tålde, förra ägarna trodde han inte tålde färska grönsaker.. =/

[Sockertoppens_kaniner]
7/16/15, 12:18 AM
#12

#11 Frågan återstår… Hur mycket pellets får han?

Hallengren
7/16/15, 12:29 AM
#13

jag väger inte det så vet inte exakt.. har provat att ge han olika mängder, och blandat med annan gnagare blandning,

samma resultat.. blir dålig i magen så fort han får i sig pellets

Annons:
[Melbun]
7/16/15, 5:53 AM
#14

Gnagarblandning är det sämsta du kan ge din kanin. Låter som att du inte har någon koll på vad du ger honom och då är det inte konstigt att han blir dålig. För mycket av vad som är dåligt pellets antagligen. Om det nu skulle vara så att han faktiskt inte mår bra av pellets alls så ge inte det.. O.o

Smulan27
7/16/15, 9:50 AM
#15

Jag har en kanin och 90% av alla kaniner mår bättre om de får t.ex maskrosblad, isbergssallad, morötter osv. (Har jag läst) Men man får inte bara en dag sluta helt, utan man får lugnt börja minska mängden dag för dag. Och mer sallad och grönsaker dag för dag! :)

[ida_hjertzen]
7/16/15, 10:15 AM
#16

Isbergsallad innehåller nästan ingen näring så ge hellre någon mörkare sallad ex. ruccola :)

[AnimalLover1]
7/16/15, 10:18 AM
#17

Du ger honom hö också väl? Kaniner ska ha fri tillgång till hö.

Hallengren
7/16/15, 10:39 AM
#18

Ger han ingen pellets alls. Hö har han alltid massor av. Och gnagare blandning får han då och då. Och jag har koll på vad jag gör. Om du inte värkar tro det melbun. För den skillnaden som är på han u och då när jag fick hem han. Den är enormt mycket bättre.

[Melbun]
7/16/15, 11:40 AM
#19

Mja asså du vet ju inte vad för eller hur mycket pellets du ger men samtidigt påstår du att han blir dålig av det? Sen säger du plötsligt att han inte får något pellets? Var det inte hans pellets han blev dålig av om jag inte förstår det fel? Gnagarblandning ska man inte ge alls, ffa inte till en kanin med känslig mage. Du kom hit för råd och det är vad du får men om du "inte kommer ihåg" vilken sort, hur mycket fiber, fett och proteiner det innehåller och hur mycket du ger av det så kan vi inte komma med konkreta tips? på hur det kan bli bättre tyvärr. Så inget personligt men tråkigt att du tar åt dig :(

Hallengren
7/16/15, 12:07 PM
#20

tar inte direkt åt mig..

enda jag fråga om här var om nån har hört talas om en kanin som inte tåler pellets,

för när jag har tagit bort all pellets i hans mat så mår han jätte bra..

så då lär jag ju fortsätta med att utesluta pellet till han.. :)

Annons:
[Melbun]
7/16/15, 12:14 PM
#21

Ja men precis :) Det har både jag och flera andra sagt att man kan ta bort om det inte behövs så det är ju bra att han klarar sig utan. Jag har själv en väldigt känslig kanin men hon fungerar bra på meister lampes som har 30% fibrer. Får någon handfull ibland och hon är inte alls kladdig i rumpan längre. Sen finns det ju såklart kaniner som inte alls äter pellets. Hade varit enklare att tipsa om en sort som kanske passat din om man haft något att gå efter :) Brukar själv använda det som nyttigare godis. Om du nu är intresserad av att fortfarande använda det så brukar de oftast tåla vissa sorter bättre än andra, vilket man ju får testa sig fram.

Hallengren
7/16/15, 12:23 PM
#22

är bara glad att han mår bättre nu när han bor hos mig..

för det skicket han var i hos förra ägaren var inget trevlig syn.

[Melbun]
7/16/15, 12:29 PM
#23

Nej det är det aldrig. Du får gärna lägga upp en bild på honom :) Han har väl antagligen fått väldigt dåligt foder rätt länge då så isf är det ju extra viktigt att ge något som är snällt och bra för magen för att veta exakt om han tål det eller inte. Kan iaf tipsa om meister lampe det fungerade väldigt bra för min kanin som lätt blir kladdig. Ges mestadels som godis och det fungerar så bra för mina kaniner. :)

Hallengren
7/16/15, 12:35 PM
#24

ska se om jag kan fixa en bild på han under dagen.. :)

Hallengren
7/16/15, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

hitta 2 bilder som var hyfsat nya :)

Upp till toppen
Annons: