Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1872 ggr
Irmelinis
2015-07-07 10:33

Nyper honom i bakdelen?

Min kaninhona, snart 4 månader gammal, nyper ibland lill-teddyn (9 veckor) i rumpan med munnen så att han hoppar till och det fastnar lite päls mellan hennes tänder. Jag är inte så bra på kaninspråk, men det ser inte ut som lek, för lill-killen börjar stampa och blir rädd. Varför gör hon så? Är det en inbjudan till lek, eller är det vakta sitt revir hon håller på med? Håller hon på att bli tonåring redan? 

Det händer kanske en-två gånger om dagen, och bara i buren på olika ställen, inte när de är lösa i lekrummet.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Fridaaaa
2015-07-07 10:36
#1

Blivit könsmogen och börjat brunsta? 

Men ha inte hona och hane tillsammans eftersom de är okastrerade. Han kan bli könsmogen redan nu.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-07-07 10:42
#2

Vet inte, hon är ju bara 14 veckor gammal, men det kan ju hända att hon är tidig. Har inte sett något annat tecken på brunst. Och de sover och äter tillsammans och har det mysigt resten av dagen. (Separerade på natten då jag inte är i samma rum.)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-07-07 10:44
#3

Är det ett dominansbeteende?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-07-07 10:45
#4

#2 De kan bli könsmogna från 8-12 veckors ålder (vissa är tidgare än andra) vanligast dock från runt 12 veckor. Men hade haft dem åtskilda, vet de som haft hanar som blivit könsmogna vid 8-10 vekors ålder och parat mamman. Kan gå på ett ögonblick och inte alltid de visar tecken heller.

Kan vara också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-07-07 10:49
#5

Japp, jag vet ;) Ville ha svar på vad beteendet betyder, jag behöver ingen lösning på det då jag inte anser att det är ett problem.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Fridaaaa
2015-07-07 10:54
#6

#5 Ville bara nämna det då alla inte vet om det utan tror att de blir könsmogna senare :) 

Men kan vara brunst, dominans, könsmognad.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Irmelinis
2015-07-08 15:14
#7

Många gånger så sänker hon ner sitt huvud och trycker in det under hans haka, så sitter hon så en stund och blundar. Ser ut som om hon myser. Visar hon sig undergiven då, eller vad betyder det? Om någon vet 🙂

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

crystalguurl
2015-07-08 16:53
#8

#7 Hon frågar honom om han kan putsa henne ;)


Irmelinis
2015-07-08 16:55
#9

Aha! Jag tror inte han fattar, hehe.. han putsar bara sig själv än så länge 😃

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2015-07-08 19:14
#10

#7 Hon är den som är högst i rang, av ditt par, och erbjuder honom att putsa henne precis som #8 säger;) detta var troligen i början ett skäl till att vår hane fick stryk av vår hona, han fattade inte ordern om putsning;/ hon blev sur och nöp till ordentligt. Jag kletade då dagligen banan på honans huvud en period och vips började han putsa henne:) sen dess är det slut med bråket:))

Irmelinis
2015-07-08 19:21
#11

#10 Aww, det ska jag komma ihåg ifall min lill-teddy inte börjar förstå putsnings-ritualen snart! Smart! Undra om det är därför han får ett tjuvnyp av henne ibland.. han har ju fullt upp med att boa in sig i sitt nya hem fortfarande.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Smultrondraken70
2015-07-08 19:40
#12

#11 För den ranghöge kaninen är en begäran om att bli putsad viktig och kan vara känslig, och ignoreras den (till exempel om den andra inte accepterar att var lägre i rang, eller kanske inte förstår kaninspråket så bra, eller som din lillkille är upptagen med annat), så kan det istället bli så att den ranghöge (din hona) ändå försöker lära, i detta fall din hane, att det är hon som bestämmer genom att till exempel nypa till;/

Smultrondraken70
2015-07-08 19:43
#13

Jag vet att det finns en jättebra artikel om kaninernas samspel och språk, men jag kan inte hitta den… Den är på engelska, men inte svår. Kanske någon annan som vet vilken jag menar?

Annons:
Ljungåsen
2015-07-08 19:49
#14

#13 http://language.rabbitspeak.com/ Menar du den här?

Smultrondraken70
2015-07-08 19:56
#15

#14 tack:) Japp precis den:) Jag tycker att den är riktigt bra!

Irmelinis
2015-07-08 19:57
#16

Tack snälla, det är så intressant att läsa, vill så gärna lära mig. Har letat efter något liknande. Inga problem att den är på engelska. 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Ljungåsen
2015-07-08 19:58
#17

#15 Det tycker jag också. Jag har lärt mig massor av den.

Irmelinis
2015-07-08 20:02
#18

En nyfiken fråga till, det står i början av artikeln att kaniner kommunicerar mycket med öronen och att en vädurskanin kan vara svårare för ägaren att läsa av pga det. Har ni märkt att kaniner med uppåt-öron har det svårare att läsa vädurars öron-språk? Eller brukar det funka ändå?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: