Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 691 ggr
jattescheck
2015-07-06 01:41

Hur få kaninen rumsren?

Min tyska jättescheck friar till min katt. När han blir för påflugen får han dask. Det är så tydligt att de tycker om varandra, men något sexliv vill hon inte ha med honom. Han kissar och släpper kluttar stup i ett i köket och helst i och omkring brickan där katten har sina skålar. Är det någon form av revirmarkering? Han kommer att kastreras, men är inte tillräckligt gammal än. Han gör ju i sin bur också, men jag får ändå torka kiss 6-7 gånger per dag på köksgolvet. Kan jag räkna  med att "kökskissandet" försvinner efter kastrering tro? Tacksam för svar.

Annons:
emms
2015-07-06 10:31
#1

Det kommer troligen försvinna med kastreringen ja. Kastrerar man dom i tid så slutar dom flesta med det, väntar man dock för länge så kan dom fortsätta med beteendet för att dom har vant sig in i det liksom. 

Det är ett sätt att märka revir, när dom är mindre brukar det bara vara pluttar men när dom blir lite äldre, och speciellt hanar kan dom kissa lite här och var. 

Du kan testa att sätta ut en kattlåda till honom att gå på i köket också. Torka upp allt med papper och lägga i lådan så han förstår att det är där han ska kissa. Vissa kaniner behöver mer än en låda. 🙂

Kastrering kan man göra så fort kulorna trillar ner, min hane är 4 månader snart (fransk vädur) och hans kulor trillade ner för ett par veckor sedan. Så skulle kunna kastrera honom redan nu men väntar till efter sommaren då jag ska iväg en del i veckorna.

Du kan också testa att torka bort kisset med ättika eller något annat som tar bort lukten helt. Precis som med andra djur så vill dom helst märka revir på samma ställe och luktar det inte som dom så finns chansen att dom slutar. 

Lycka till 🙂

Emma

Upp till toppen
Annons: