Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 618 ggr
CamillaS
2015-07-05 13:16

Varför öronmärker man kaniner?

Jag såg att det fanns en tråd om öronmärkning redan, men tycker att den inte riktigt går in på samma frågor som jag vill ha svar på och vill inte kapa dennes tråd, så jag gör en egen. :)
Jag är ny inom kaninvärlden, eller ja jag har haft kaniner när jag var liten men inte som vuxen. Snart ska jag själv bli kaninägare igen. Ska förhoppningsvis hämta min egna lilla bebis om några veckor om inte uppfödaren bestämmer sig in i det sista för att behålla den ungen. (Håller tummarna att den blir min) 🙂

Till mina frågor då:
Varför öronmärker man kaniner? Är det för utställning eller vad?
Har det varit lagligt för uppfödare att märka kaninerna själv? Har förstått att det inte är det idag.
Är det uppfödarens ansvar att märka kaninen om den ska bli märkt eller är det köparens?

Annons:
Fridaaaa
2015-07-05 13:19
#1

Koppla till uppfödaren och stamtavlan :)
Finns inget register som t.ex hundar & katter har kring öronmärkning, vilket jag tycker hade varit bra om det fanns :) 

Är uppfödaren som bestämmer om den vill öronmärka eller inte. Brukar ske om de får stamtavla inte annars.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Irmelinis
2015-07-05 13:22
#2

Har sett att en del kaniner märks i båda öronen, varför? Räcker det inte med ena?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

CamillaS
2015-07-05 13:24
#3

#1 Ok men kan man ställa ut kaninen utan öronmärkning?

Har det varit lagligt för uppfödare att märka dom själv?

[RC1393]
2015-07-05 13:28
#4

#2 Höger öra-uppfödarnummer, vänster öra-individnummer, alla rätt märkta kaniner är märkta i bägge öronen.

#3 Om den har benring istället ja, om inte så är det endast i pet-klass.

Jag har både utställningsdjur och keldjur märkta, dock har jag keldjuren felmärkta (uppföd. nr i vänster och individ nr i höger).

[RC1393]
2015-07-05 13:33
#5

Det har varit lagligt, eller tolkat som lagligt eller hur det nu var. Poängen är att förr gjorde uppfödare detta själva och nu gör veterinären det.'

Eftersom märkningen är kopplad till uppfödarnumret och individnumret beror på kullnr och vilken individ i kullen det handlar om så är det svårt för köparen att ordna märkningen. Dessutom är det uppfödaren som ska utfärda tillhörande stamtavla och denne är även den som ska avgöra om djuret är värdigt en stamtavla, därför är det uppfödaren som ska ordna märkningen. I annat fall hade vilken halvkass kanin som helst kunnat nässla sig in i aveln p.g.a. en hemmablind ägare.

CamillaS
2015-07-05 13:34
#6

Så om jag vill ställa ut kaninen (och den passar för att ställas ut) men uppfödaren inte vill ta kostnaden för att göra det hos en veterinär. Ska jag bara finna mig i det då eller kan man åka till en veterinär med kaninen själv fast med uppfödarens tillåtelse och märka den?

Annons:
[RC1393]
2015-07-05 13:38
#7

#6 En uppfödare som föder upp för utställning måste märka, denne kommer inte säga nej p.g.a. kostnaden för denne skaffade ett uppfödarnummer för att kunna utfärda stamtavlor (och därmed märka). Tycker det vore konstigt i så fall. En utställningskanin måste vara efter föräldrar med stamtavla och därmed märkta (öron eller ring). Däremot kan man inte som köpare bestämma ring eller öronmärkning, om man inte kan komma överens om något (t.ex. betala extra för öron istället för ring då öron i regel är dyrare, ring kostar 20 kr/st+frakt tror jag).

tlover
2015-07-05 13:38
#8

#4 Genbanksnummer kan vara på bara ena örat och ändå vara rätt.

#1 Är det en märkt gotlandskanin eller mellerudskanin kan man hitta ägaren genom öronmärkningen men jag tror inte det är nån som gör det för att vara ärlig.

Sen så har ju inte alla genbankskaniner öronmärkning, vi använder beskrivningsblankett istället tex så det är väldigt få kaniner som man kan kolla upp så egentligen.

#0 är det gäller lantraser (mellerudskanin och gotlandskanin) så märks dom (eller så använder man beskrivningsblankett) för att vara säker på att det är just den kaninen. En omärkt kanin som inte har beskrivningsblankett kan inte användas i bevarandearbetet då den inte räknas som Gotlandskanin eller Mellerudskanin (vilken den nu är av dom).

Förr kunde vem som helst märka om jag förstått det rätt men nu får bara veterinärer göra det, även om föreningen Gotlandskanin arbetar för att uppfödare ska få göra det (efter en utbildning).

Det är uppfödaren/genbankens ansvar att märka/skriva beskrivningsblankett.

l'm back

CamillaS
2015-07-05 13:44
#9

Tack för alla svar, nu känner jag mig en erfarenhet rikare kring märkning.
Återkommer i tråden om jag kommer på fler frågor kring ämnet. Glad

[RC1393]
2015-07-05 13:44
#10

#8 Just det, tänkte inte på lantraserna! 🤪 

Även SKAF jobbar för att uppfödarna ska få märka. För inte så länge sedan var det uppe på dagordningen att försöka ordna så att man får märka hemma med t.ex. emla, men det gick inte eftersom emla ej är testad för djur och därmed inte godkänd utan livtids karens. Tror ekonomin därefter satte stopp för att se till att emla blev testat för djur, minns inte riktigt.

JasmineRyden
2015-07-06 00:15
#11

Mina vuxna djur är märkta i öronen. Jag tycker det är de bästa alternativet pga de inte kan försvinna och är mycket enklare att hålla koll. Har en hermelin hane med benring men har ej på den om han inte skall ställas. Man måste även tänka på att mamman och pappan är stambokförda helst till ungarna man skall köpa för att det inte skall bli luckor i stamtavlan plus att man sj skall kunna stambokföra sin egna sen.

Fridaaaa
2015-07-06 09:05
#12

#11 Tror inte man får ta av och på benring. Annars kan man ju byta hejvilt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: