Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 991 ggr
NaDa...
2015-07-04 13:33

Kastrera hona under kull

(OBS jag behöver inte läxas upp och stämplas som en usel kaninägare. Allt som hänt är rena misstag som jag aldrig skulle vilja att skulle hända. Jag mår redan Otroligt dåligt. Ni behöver inte hjälpa till med att förstöra mitt självförtroende och mitt mående mera, tack.) Har en väns kaninhona här. Eftersom att denne väntade kull. Hon fick kullen men min hane måste lyckats ta sig in till henne direkt efter födseln och parat henne på nytt, för 4 veckor senare kom det en till kull. Denna skall stödmatas. Men igår, när jag hade kaninerna ute, så vände jag ryggen till en snabbis och ser när jag kommer tillbaka att min hane och honan är tillsammans igen. Nu till frågan: vad är snällast? Att låta honan föda kullen och ta bort den med en gång eller att så snart som möjligt kastrera henne? Hon har en 5 veckors och en 1 veckas kull. Tacksam för snabbt svar!

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
Irmelinis
2015-07-04 13:35
#1

Kastrera din hane. 
Och sätt honom i en bur han inte kan rymma ifrån, helst instängd i ett annat rum.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Irmelinis
2015-07-04 14:07
#2

Hoppas det går bra med de små ungarna! 🌺

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

homeward bound
2015-07-04 14:10
#3

Ring din veterinär och rådgör med hen? :)

NaDa...
2015-07-04 14:44
#4

#1 Tja, skadan är redan skedd nu, det är inte riktigt en lösning på problemet. Grabben sitte instängd tillsvidare (till sin stora förtvivlan, haha) och får komma ut igen när honorna är säkrade. Min egen hona ska endå kastreras på onsdag av andra anledningar. #3 Ska göra det på tisdag, de har inte öppet nu. Så tänkte fråga lite av experterna här :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Irmelinis
2015-07-04 14:50
#5

Hur är kastrering av honan en lösning på problemet då? Skadan är ju redan skedd som du säger. Menar du att man ska "abortera" fostren i den nya tredje kullen under kastreringen?

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

NaDa...
2015-07-04 15:16
#6

#5 precis så jag tänker jag, jo. Men helst så vill man ju undvika men då måste hon föda en tredje kull..

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
[Melbun]
2015-07-04 15:47
#7

Jag tror redan du är medveten om att det sliter på honan att ha många kullar direkt efter varandra så ja kastrering är alltid en lösning då. Ska hon användas till Avel så blir det ju lite knepigt men annars tycker jag kastrering vore bra. Slipper livmodercancer och så blir de oftast bättre i humöret. Kanske kan man vara nöjd med de ungar man redan fått? :)

NaDa...
2015-07-04 15:55
#8

#7 Jo absolut, vi vill honans bästa och föder hon ungarna komer de endå att tas bort. Hon ska heller inte vara i Avel mera. Det var däremot nedsövningen jag var orolig över. Sedan hon har varit mamma och inte varit aktiv (alltså, hennes kondision har försämrats) sedan slutet av maj. :s

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Melbun]
2015-07-04 16:04
#9

#8 Jag tycker personligen att det är hemskt att behöva avliva ungarna men är hon inte i tillräckligt bra skick för en kastrering så.. Fast det får ju en veterinär avgöra om hon klarar det eller ej så det tror jag inte vi kan svara på ): Hoppas hur som helst att det finns en bra lösning som passar alla.

farvendal
2015-07-04 16:53
#10

Ja, jag hade kastrerat henne så snabbt som möjligt. Lite svårt nu på helgen kanske…

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

MsSofieG
2015-07-05 10:58
#11

Hade personligen kastererat henne så snabbt det går, snällast mot både henne, kommande kullen och de två hon redan har.

NaDa...
2015-07-05 20:12
#12

Då tar vi risken med sövningen tror jag, hon är en tuff tjej så hon fixar det nog. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Nikita14]
2015-07-05 21:17
#13

Vad säger din vän om den här situationen? Vad tycker hon/han ska göras?

Annons:
sfut
2015-07-06 12:14
#14

Jag skulle rådfråga med veterinär. Under dräktighet bliv livmodern och alla kärl som går dit kraftigt förstorade så risken för inre blödning vid kastration är större om kaninen är dräktig.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

NaDa...
2015-07-06 23:06
#15

#13 Min vän tycker kastrering hon med, fast hon vill ju självklart det som är hennes bästa. Vi har ju självklart pratat om det och vägt för ich nackdelar vi med. :) #14 Ja juste… Det är klart. Nå, jag ska endå in å kastrera min egna tjej imorgon så ska prata med vetten då och höra vad hon säger.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

farvendal
2015-07-07 08:44
#16

Ni har alltså inte kastrerat henne ännu? Gör det snarast, går inte att vänta hur länge som helst.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

NaDa...
2015-07-16 21:35
#17

Honan är kastrerad nu och allt gick bra. Nu börjar läkeprocessen och uppbyggnaden av muskler igen. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Sockertoppens_kaniner]
2015-07-16 21:42
#18

#17 Så skönt! :)

Marsvinsmamman
2015-07-16 23:05
#19

Hur har hennes yngsta kull klarat detta med att mamman kastrerats, med tanke på mjölkproduktion mm?

Upp till toppen
Annons: