Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 529 ggr
UniQz
7/2/15, 8:56 PM

2 kaniner

Hej! Snart kommer jag äntligen få bli kaninägare efter flera år av tjatande på mamsen! 😃😍 Men jag har en liten fråga till er proffs först 😉 Jag har inte bestämt mig för om jag ska ha en/två ännu då jag är osäker på burytan, vill absolut inte ha bråk! 😔 Buren jag ska bygga kommer vara en enplans med måtten 75x90x190 (HxBxL) tycker kaniner har rätt till en kompis då jag ändå går i skolan osv men vet samtidigt många som bara har en :/ Tacksam för svar!!

Annons:
Peak303
7/2/15, 9:17 PM
#1

Rätt induviduellt med kaninerna. Men skaffar man två honor och låter dem bo ihop sedan ungar. Så brukar det inte vara något problem. :) 

Jag sparar själv två honor från min kull jag har nu som jag ska försöka ha kvar ihop. Annars ska de få flytta ihop med kastrerade hanar. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

ra-17
7/2/15, 9:18 PM
#2

Jag har bara en kanin. Det är en hane som är okastrerad så då skulle man få kastrera honom innan han får en kompis. Skulle kunna göra det men det går bra för honom ändå. Han får vara med familjen mycket. Jag går också i skolan, men mamma jobbar bara 50 % så han får mycket sällskap/ får vara ute ganska ofta även om jag är borta. Jag tycker du skulle kunna ha både och, men om hela familjen är borta hela dagarna/ inte bryr sig om kaninen, skulle jag rekomendera en kompis. Får se vad andra säger!:-) ;-)

UniQz
7/2/15, 11:17 PM
#3

Tack för era svar! #1 Jag hade tänkt välja en kille eftersom jag fått för mig att dom oftast är snällare och mer gosiga samt sociala, enligt vad jag läst iallafall. Om det är så i praktiken eller inte får ni med lite mer erfarenhet gärna berätta! ☺️ Så skulle gärna göra som du säger men är rädd att jag bara kommer få en väldigt burvaktande och super brunstig kanin då men kanske bara är något jag inbillat mig 😂

Marsvinsmamman
7/3/15, 1:18 AM
#4

Absolut två kaniner! Man kan aldrig till fullo ersätta sällskap av artfrände, hur mycket man än gosar och aktiverar. Att ha en livskamrat att "prata kaninspråk" med dygnet runt är något som ger kaninen en rikare och mer stimulerande tillvaro. Om du är rädd för att inte kunna bonda två kaniner, så kan du ju köpa ett par som redan går ihop. Brukar finnas många annonser med kaninpar som säljes, ofta hona+hankastrat. 

När det gäller humöret och kaninens kön, så kan både honor och hanar bli sociala och gosiga. Men en okastrerad hona känner mer av hormonerna och kan bli ojämn i humöret. Kastrering ger lugnare och "jämnare" kaniner, både hanar och honor.

UniQz
7/3/15, 8:26 AM
#5

Okej men tror ni att jag kan köpa en kille som får bo själv tills han är tillräckligt gammal för att kastreras och då introducerar jag en tjej till honom? Eller hinner han bli helt asocial då?

ra-17
7/3/15, 8:30 AM
#6

#5 Det låter bra tycker jag! Tror inte att han hinner bli asocial, en kanin kan bo ensam hela livet om man umgås mycket med den. Om du känner för att göra så tycker jag det låter bra, men du får höra vad andra tycker om det., som har lite mer erfarenhet. :-)

Annons:
MuffinDigger
7/3/15, 9:28 AM
#7

Jag köpte både en hona och en hane samtidigt (8 veckor) och sen när hanen blev könsmogen så separerade jag på dem. Båda blev väldigt ledsna och det var nog det dummaste jag gjort. Köp först hanen och kastrera honom och sen köp en hona! :)

UniQz
7/3/15, 4:07 PM
#8

Oki tack, då gör jag så! #6 #7 Ska åka och kolla på en unge idag 😍 känns allt rätt så ska den tingas, wish ❤️

UniQz
7/3/15, 4:08 PM
#9

Oj, wish me luck* skulle det stå i slutet, det bara skickades iväg 😂

Upp till toppen
Annons: